All privat demontering av bilar kan bli olaglig

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 juli 2012 · 13 744 Inlägg

Putteliten skrev:

Hool skrev:

jocke321 skrev:

Konstigt resonemang, om stena tar emot och skrotar en bil inklusive avregistreringen av fordonet hos Transportstyrelsen är dom auktoriserade!
Med andra ord, tar stena eller skrotfrag emot en bil för skrotning är dom auktoriserade och godkända för det.

Ja om det är en tom kaross mer eller mindre..    Inga vätskor, inget batteri..   Ingen tank och inga hjul..  Ska vara en kaross mer eller mindre..

Man kan skriva ett brev till Transportstyrelsen och bifoga kvitto på vågsedeln samt skyltarna med en redogörelse för vad som är gjort med bilen.

Så lätt är det inte längre att bara avregistrera en bil. För att avregistrera en bil så krävs en kopia på vagnboken inom den sporten bilen ska användas tex. Rallycross, Folkrace mm. Dessutom ska papprena skrivas på utav SBF godkänd besiktningsman.

fast det är bagateller att lösa

man tar det man vill från bilen kör plåtskrotet till stena
går hem ringer polisen och säger ohh nej min bil är borta..

vips är den stöldanmäld
och man slipper alla bekymmer

lagligheten i det är förvisso i gråzonen men så länge man inte utnyttjar någon försäkring så är det moraliska inte ett problem

vad ska dom göra åt att jag har 5bilar stånde som varit avställda ett större antal år?
dom kan aldrig bevisa något brott så länge dom inte ser bilarna

så lagförslaget låter nog mer än vad den är om jag ska vara ärlig

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
JFfoto
23 juli 2012 ·
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juli 2012 · 14 058 Inlägg

Kalltkaffe skrev:
Artikel på Expressen..

http://www.expressen.se/motor/har-ar-fo … torhobbyn/

Jag hoppas verkligen att vi bilentusiaster slipper drabbas av denna dårskap!!!! mad

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
JFfoto
23 juli 2012 ·

Vettemannen skrev:

Kalltkaffe skrev:
Artikel på Expressen..

http://www.expressen.se/motor/har-ar-fo … torhobbyn/

Jag hoppas verkligen att vi bilentusiaster slipper drabbas av denna dårskap!!!! mad

/Benny

Ja, står ju att dom som äger veteranare inte ska drabbas, men ingen borde drabbas.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juli 2012 · 14 058 Inlägg

Kalltkaffe skrev:

Vettemannen skrev:

Kalltkaffe skrev:
Artikel på Expressen..

http://www.expressen.se/motor/har-ar-fo … torhobbyn/

Jag hoppas verkligen att vi bilentusiaster slipper drabbas av denna dårskap!!!! mad

/Benny

Ja, står ju att dom som äger veteranare inte ska drabbas, men ingen borde drabbas.

Ja, det står så i förslaget men sen återstår det vad dom beslutar men hoppas på det bästa.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 juli 2012 · 13 744 Inlägg

Kalltkaffe skrev:

Vettemannen skrev:

Kalltkaffe skrev:
Artikel på Expressen..

http://www.expressen.se/motor/har-ar-fo … torhobbyn/

Jag hoppas verkligen att vi bilentusiaster slipper drabbas av denna dårskap!!!! mad

/Benny

Ja, står ju att dom som äger veteranare inte ska drabbas, men ingen borde drabbas.

fast det ska inte bara handla om veteranare utan även nyare bilar
har en 98:ans 940classic som jag haft stått i 3års tid
och det skulle vara bra märkligt om jag inte skulle få ha den stå hur länge jag vill

brukar använda bilarna när det passar och har gärna lite reservbilar stånde
även om den går att åka och bes i morgon så har jag ingen lust att göra det förens jag hamnar där i mitt liv att jag känner för att åka med den

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juli 2012 · 14 058 Inlägg

Growe skrev:

Kalltkaffe skrev:

Vettemannen skrev:

Jag hoppas verkligen att vi bilentusiaster slipper drabbas av denna dårskap!!!! mad

/Benny

Ja, står ju att dom som äger veteranare inte ska drabbas, men ingen borde drabbas.

fast det ska inte bara handla om veteranare utan även nyare bilar
har en 98:ans 940classic som jag haft stått i 3års tid
och det skulle vara bra märkligt om jag inte skulle få ha den stå hur länge jag vill


brukar använda bilarna när det passar och har gärna lite reservbilar stånde
även om den går att åka och bes i morgon så har jag ingen lust att göra det förens jag hamnar där i mitt liv att jag känner för att åka med den

Det är ju just det som kanske blir det stora problemet, man får inte använda bilarna när man vill om dom inte är påställda hela tiden och besiktar varje år!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Besserwisser
23 juli 2012 ·

Alf G Olsson har författat ett som man kan skriva ut och lägga på sin arbetsplats, antingen att dom skriver på det och att man sen ber om tillåtelse att skriva på upprorslistan åt dem, samt sparar den för säkerhetsskull, om de inte har den möjligheten själv.

Jag uppmanar alla att inte bara sitta och klaga utan istället att göra något kreativt åt detta. Sprid dokumentet i vardagen, allt för att få fler att protestera mot detta vansinne. Det är nu vi har chansen, efteråt kan det vara försent. Det är ovärderligt viktigt att detta förslag inte bifalles.

http://www.viewdocsonline.com/document/52iar9

volvoqq Lastbilsmekaniker
23 juli 2012 · 5 140 Inlägg

Det är nästan som om man snart inte kan vara stolt att vara svensk längre, vilka idioter som styr i vårt land:/ har ett projket som om detta går igenom kanske får sägga hej då till dåsad för att jag skrotar en bil och bygger ihop en annan med delarna.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 juli 2012 · 13 744 Inlägg

Vettemannen skrev:

Growe skrev:

Kalltkaffe skrev:

Ja, står ju att dom som äger veteranare inte ska drabbas, men ingen borde drabbas.

fast det ska inte bara handla om veteranare utan även nyare bilar
har en 98:ans 940classic som jag haft stått i 3års tid
och det skulle vara bra märkligt om jag inte skulle få ha den stå hur länge jag vill


brukar använda bilarna när det passar och har gärna lite reservbilar stånde
även om den går att åka och bes i morgon så har jag ingen lust att göra det förens jag hamnar där i mitt liv att jag känner för att åka med den

Det är ju just det som kanske blir det stora problemet, man får inte använda bilarna när man vill om dom inte är påställda hela tiden och besiktar varje år!!!!

/Benny

frågan är vad dom ska kunna göra om man bara skiter i vad dom säger att man får och inte får..
att avregistrera bilen leder jhu inte till mindre problem..alltså om transportsytelsen gör det för att man inte använder bilen

lagar är inte mycket att bry sig om
jag skiter i vad det står på vägskyltar utan kör så fort jag själv önskar
så jag personligen skiter totalt i om det är "olagligt" för mig att ha en bil stånde eller ej

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
it_mutt Avstängd
23 juli 2012 · 10 388 Inlägg

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Growe skrev:

fast det ska inte bara handla om veteranare utan även nyare bilar
har en 98:ans 940classic som jag haft stått i 3års tid
och det skulle vara bra märkligt om jag inte skulle få ha den stå hur länge jag vill


brukar använda bilarna när det passar och har gärna lite reservbilar stånde
även om den går att åka och bes i morgon så har jag ingen lust att göra det förens jag hamnar där i mitt liv att jag känner för att åka med den

Det är ju just det som kanske blir det stora problemet, man får inte använda bilarna när man vill om dom inte är påställda hela tiden och besiktar varje år!!!!

/Benny

frågan är vad dom ska kunna göra om man bara skiter i vad dom säger att man får och inte får..
att avregistrera bilen leder jhu inte till mindre problem..alltså om transportsytelsen gör det för att man inte använder bilen

lagar är inte mycket att bry sig om
jag skiter i vad det står på vägskyltar utan kör så fort jag själv önskar
så jag personligen skiter totalt i om det är "olagligt" för mig att ha en bil stånde eller ej

Tuffigt värre

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hool
23 juli 2012 · 1 067 Inlägg

Mailade transportstyrelsen och frågade.. 

Det som de svarade mig..

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Glenn9K Montör
23 juli 2012 · 664 Inlägg

Hool skrev:
Mailade transportstyrelsen och frågade.. 

Det som de svarade mig..

What?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 juli 2012 · 13 744 Inlägg

it_mutt skrev:

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Det är ju just det som kanske blir det stora problemet, man får inte använda bilarna när man vill om dom inte är påställda hela tiden och besiktar varje år!!!!

/Benny

frågan är vad dom ska kunna göra om man bara skiter i vad dom säger att man får och inte får..
att avregistrera bilen leder jhu inte till mindre problem..alltså om transportsytelsen gör det för att man inte använder bilen

lagar är inte mycket att bry sig om
jag skiter i vad det står på vägskyltar utan kör så fort jag själv önskar
så jag personligen skiter totalt i om det är "olagligt" för mig att ha en bil stånde eller ej

Tuffigt värre

har inte så mycket med det att göra.. men vissa lagar gör man bäst i att strunta i
frågan är vad dom ska kunna göra om jag inte ställer på och beisktar min bil efter 1år
svårt att tro att dom kan göra ett skit

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
granadadr
23 juli 2012 · 7 290 Inlägg

TROR de tvångsskrotar den,, eller ger dig saftiga böter,, du ska se att dem sätter 100 gubbar på att gå igenom sånt sad

offfroad Män med stil kör dieselbil
23 juli 2012 · 595 Inlägg

om man tänker på varför denna lagförslag tänktes upp ( rädda miljön, kanske), för att politiker vill ha mer pengar från folket, om detta går genom så är det enda sättet att hålla kvar sin veteranbil , att ställa på den och besikta osv, ( vilket kostar ), och vart går alla dessa pengar ? ( det är fritt att spekulera )

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
Hool
23 juli 2012 · 1 067 Inlägg

berthelsen skrev:

Hool skrev:
Mailade transportstyrelsen och frågade.. 

Det som de svarade mig..

What?

Att man kan skicka in vågsedel och plåtar samt en redogörelse för vad som är gjot med karossen..

Ifall man inte kan lämna den på en auktoriserad bilskrot..  Typ när det är en kaross med plåtar i princip kvar..

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
it_mutt Avstängd
23 juli 2012 · 10 388 Inlägg

offfroad skrev:
om man tänker på varför denna lagförslag tänktes upp ( rädda miljön, kanske), för att politiker vill ha mer pengar från folket, om detta går genom så är det enda sättet att hålla kvar sin veteranbil , att ställa på den och besikta osv, ( vilket kostar ), och vart går alla dessa pengar ? ( det är fritt att spekulera )

Skatten på en veteranbil är....nej just, inte.

Besiktningen på 30åriga kärror är vartannat år...

Bilar från före 1950(?) besiktigas ju inte alls (även om jag hörde något om att detta skulle ändras, vilket jag personligen kan se som vettigt ur säkerhetssynpunkt)

Så...SÅ mycket mer skattepengar handlar det verkligen inte om

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jocke321
24 juli 2012 · 10 Inlägg

En ny sida om detta ämne: www.ssbb.nu

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 juli 2012 · 13 744 Inlägg

granadadr skrev:
TROR de tvångsskrotar den,, eller ger dig saftiga böter,, du ska se att dem sätter 100 gubbar på att gå igenom sånt sad

men om dom tvångskrotar bilarna så faller hela tanken

inte direkt så dom kan åka hem till mig och hämta bilarna..

står för nuvarande på 3st 850 1st 740 2st 940 1st seat arosa
1st 240

av dom hittar du 3st här hemma hos mig och då är alla 3 bilar påställda besiktade och körbara på alla tänkbara sätt smile

vart står resten?
lycka till att hitta dom
tror kanske mindre än 10personer som vet vart dom andra bilarna finns
så dom blir rätt svåra att hitta

dom har själva insätt att det finns målvakter som står på bilar så den delen fungerar inte heller för att få böter

jag tror inte utredningen är ute efter oss som har några bilar stånde
utan dom som har 100bilar stånde även om utredningen är lite suddig

än så länge har den inget med verkligheten att göra utan är bara en utredning
sånna gör staten tusentals varje år och slösar bort våra skattepengar utan att det leder någonstans

dom startar till och med utredningar vilket jävla skithuspapper dom ska ha på rosenbad

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang