5366
Sök

Ford escort -97 RS misständer vid gaspådrag.

7 Inlägg
19 juni 2012
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder.

När jag gasar över halv gas börjar bilen bluddra. Vid full gas slutar den tända helt och motorbromsar.

LMM bytt för ett år sedan av förra ägaren. Har testat att köra med LMM urkopplad.
Servicear är gjorda enligt servicebok och filter är bytta som dom ska.
Smackade in nya stift och tändkablar men problemet kvarstår ändå.
Har kollat filterhus och intag för problem och upptäckte då en plywoodskiva framför kylaren...? Varför göra så? Kan det orsaka problemet?
Har kollat efter läckage rent visuellt men inga uppenbara skador.
Ska fixa startgas imorgon och testa spraya runt lite för att se om det kan vara ett läckage ändå.

Funderar dock på om det kan vara tändspolen som inte hänger med?

Andra teorier/tips mottages gärna!

Edit: Under 2500 rpm så fungerar det med full gas utan bludder och misständ på alla växlar, testade precis.
Senast redigerat av Optical (20 juni 2012)

186 Inlägg
20 juni 2012
#2
Kolla med startgas, låter lite som tjyvluft.
Har du trimmat den?


7 Inlägg
20 juni 2012
Trådstartare
#3
Enda "trimmet" är en lite mer ljudlig dämpare.
Har inte testat med startgas ännu.
Ska göra det asap.

6 700 Inlägg
22 juni 2012
#4
Plywoodskivan är troligen pga Få upp värmen snabbare..
Kollat så gasspjället inte är nedgrisat?

De/Dem

7 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
#5
Testat med startgas, gav inget alls.
Har inte kollat spjället, vad är det jag letar efter mer specifikt? smuts och skit eller annat?

6 700 Inlägg
23 juni 2012
#6
Bara kolla så gasspjället rör sig fritt och inte fastnar etc. (Är bra säker på att det är wires ändå och inte elektroniskt styrt)

Annars är det nog tändspolen.

De/Dem

7 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
#7
Jorå, det är wire.

7 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
#8
Går det att felsöka tändspolen ytterliggare eller är bara att byta och se?

6 700 Inlägg
23 juni 2012
#9
Mjae..brukar typ felsöka med:

1. Stift
2. Spridare.
3. Tändspole.
4. (Om möjligt att skifta) Tändkabel.

Om du vill kolla spridarna: Kör motorn genom varm ovs. Låt stå över natten sen lossar du dem och kollar. Den som är våt på morgonen behöver bytas (KAN gå att rensa bort smutsen, men det är inte alla gånger)

De/Dem

7 Inlägg
25 juni 2012
Trådstartare
#10
Har kollat spjället ordentligt och det rör sig som det ska, däremot upptäckte jag att wiren sitter lite löst mot pedalen. Men det gör bara att den glider upp och ner lite i spåret. Ska däremot spännas.

Ytterliggare felsymptom: När motorn är kall så är tomgången låg och ryckig, pendlar mellan 500-800 upp och ner. När man sen börjar köra motorn kall så kan den spontant dö vid koppling, typ vid rödljus och så. Den startar direkt igen men fortsatt låg tomgång.

När motorn sen har blivit varm och man frikopplar ligger tomgången jättehögt ett par sekunder, runt 1600, sen faller den till 700 efter 4-5 sekunder.

Jag har sprajat loss med startgas men hittar inget läckage.


Sök