AggeR skrev:
Tog med en kompis och visade problemet, han sa att det var obalans. Skall föra den till en verkstad imorgon. Tack i varje fall

Eftersom jag vill lära mej mer om bilar, så skulle någon kunna förklara vad obalans betyder? Tack

Ett däck och en fälg ska givetvis vara helt runda och jämna (inte skeva på något håll helt enkelt)
Kör man emot en trottoarkant exempelvis, så kan fälgen bli skev. Detta gör då att när hjulet snurrar, så snurrar den inte "jämt" utan rörsig (antingen "upp och ned" eller i sidled). Då blir där obalans.
Det som kan hända med billiga däck är att helt enkelt kvaliten på däcket är låg, däcket i sig är inte helt runt och även om fälgen är det, så blir där då obalans.
Oftast behöver man balansera däcken, man sätter på små vikter för att kompensera för obalansen.
Och det är oftast inget problem att göra detta, förutsatt att fälgen inte är allt för skev/oval, eller däcken inte är allt för dåliga.
Har dock, när jag jobbade som "däckkrängare", varit med om däck som var så dåliga i sig (trots att de var nya) att de helt enkelt inte gick att balansera rätt.
Säkert en luddig förklaring, men bör ju ge något hum.
Obalans kan man alltså få av; dåliga däck, dåliga fälgar eller tappade vikter. Eller givetvis valfri kombination av alla dessa