2504
Sök

Fiat Punto skakar

22 Inlägg
20 juni 2012
Trådstartare
Hej, har ett problem. När jag kommer upp i 60km/h så börjar framändan av bilen skaka, när jag kommer till ungefär 90km/h börjar hela bilen skaka MYCKET. Det är inte motorn vad jag tror, för det är inte liksom det som skakar, det är mera däcken.

Tacksam för all hjälp! smile

Avstängd
10 388 Inlägg
20 juni 2012
Billiga däck eller obalans skulle jag gissa på

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

22 Inlägg
20 juni 2012
Trådstartare
Tog med en kompis och visade problemet, han sa att det var obalans. Skall föra den till en verkstad imorgon. Tack i varje fall smile

Eftersom jag vill lära mej mer om bilar, så skulle någon kunna förklara vad obalans betyder? Tack smile

Avstängd
10 388 Inlägg
20 juni 2012
AggeR skrev:
Tog med en kompis och visade problemet, han sa att det var obalans. Skall föra den till en verkstad imorgon. Tack i varje fall smile

Eftersom jag vill lära mej mer om bilar, så skulle någon kunna förklara vad obalans betyder? Tack smile

Ett däck och en fälg ska givetvis vara helt runda och jämna (inte skeva på något håll helt enkelt)

Kör man emot en trottoarkant exempelvis, så kan fälgen bli skev. Detta gör då att när hjulet snurrar, så snurrar den inte "jämt" utan rörsig (antingen "upp och ned" eller i sidled). Då blir där obalans.

Det som kan hända med billiga däck är att helt enkelt kvaliten på däcket är låg, däcket i sig är inte helt runt och även om fälgen är det, så blir där då obalans.

Oftast behöver man balansera däcken, man sätter på små vikter för att kompensera för obalansen.

Och det är oftast inget problem att göra detta, förutsatt att fälgen inte är allt för skev/oval, eller däcken inte är allt för dåliga.

Har dock, när jag jobbade som "däckkrängare", varit med om däck som var så dåliga i sig (trots att de var nya) att de helt enkelt inte gick att balansera rätt.

Säkert en luddig förklaring, men bör ju ge något hum.

Obalans kan man alltså få av; dåliga däck, dåliga fälgar eller tappade vikter. Eller givetvis valfri kombination av alla dessa

22 Inlägg
20 juni 2012
Trådstartare
it_mutt skrev:
Ett däck och en fälg ska givetvis vara helt runda och jämna (inte skeva på något håll helt enkelt)

Kör man emot en trottoarkant exempelvis, så kan fälgen bli skev. Detta gör då att när hjulet snurrar, så snurrar den inte "jämt" utan rörsig (antingen "upp och ned" eller i sidled). Då blir där obalans.

Det som kan hända med billiga däck är att helt enkelt kvaliten på däcket är låg, däcket i sig är inte helt runt och även om fälgen är det, så blir där då obalans.

Oftast behöver man balansera däcken, man sätter på små vikter för att kompensera för obalansen.

Och det är oftast inget problem att göra detta, förutsatt att fälgen inte är allt för skev/oval, eller däcken inte är allt för dåliga.

Har dock, när jag jobbade som "däckkrängare", varit med om däck som var så dåliga i sig (trots att de var nya) att de helt enkelt inte gick att balansera rätt.

Obalans kan man alltså få av; dåliga däck, dåliga fälgar eller tappade vikter. Eller givetvis valfri kombination av alla dessa

Okej, så i princip så kan man inte få hjulet ordentligt igen?

Tack smile

Avstängd
10 388 Inlägg
20 juni 2012
AggeR skrev:
it_mutt skrev:

Okej, så i princip så kan man inte få hjulet ordentligt igen?

Tack smile

Mjodå

Det går att räta de flesta fälgar (inom rimliga gränser). Sen får man ju väga om det är lönt rent ekonomiskt att räta en fälg. Men behövs det, så har man antagligen varit emot ganska ordentligt

Det är väl inte otänkbart att du helt enkelt tappat någon/några vikter. Men, det lär visa sig

22 Inlägg
20 juni 2012
Trådstartare
Okej, men vi får se va de säger på verkstaden eftersom jag int kan något smile

22 Inlägg
21 juni 2012
Trådstartare
Fick det fixat. En massa skit i bakfälgarna. De testade hjulen i en maskin(den gjorde typ att hjulen for i en viss hastighet, om nu nån förstår) och de visade 200/70 när de var smutsiga(it_mutt vet säkert vad jag menar).

Tack för hjälpen iaf! smile

Sök