Ford Focus 01a vill inte strata, Bränslepumpen?

kristoferbirgersson
21 juni 2012 · 1 Inlägg

Ford focus 01a, 12500mil

Börjar med att sambon ska iväg, startmotorn går runt, batteriet ok(testade startkablar) inget händer.


efter 2 timmAr kommer svärfar in o då hoppar bilen igång som ingenting, går bra o utan problem i 2 vEckor, jag har kört nån halvmil, stannar 10 min, ska starta, samma skit, kollar då säkringarna, mycket riktigt, bränslepumpens säkring hade gått

idag, nån måand efter att jag bytt säkring, bilen stått en halvtimme, kör ut från parkering, får körringstopp, startar upp igen, kärringstopp igen, sen startar inte bilen, startmotorn går runt, batteriet ok...lämnar bilen i all stress, var där nu, 4 timmar efter o då startar bilen som vanligt.


hjälp, måttligt kunnande om bilar, så lekmannaspråk tack

xXSammy
22 juni 2012 · 6 569 Inlägg

Kolla om du har bränsle i tanken..annars byt bränslepump

Senast redigerat av Malheus (22 juni 2012)

De/Dem
RobbanForsell
22 juni 2012 · 292 Inlägg

startspärr?

Volkswagen Passat "Gotlänningen" (2013)
Frodde
30 maj 2018 · 3 Inlägg

Hej Kristoffer!
Jag har exakt samma problem. Vilket fel kom ni fram till?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Om du köpet startgas så kan du enkelt konstatera vad problemet är, gnista eller soppabrist..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Frodde
4 juni 2018 · 3 Inlägg

Chanstagarn, hej, nu har jag kollat lite till. Efter säkringen till bränslepumpen är bytt så kan man få vänta en stund innan bensinpumpen vaknar till liv igen (mellan 0,5-3 h). Så ja det är soppabrist.

Men vad i kattsingen kan det vara som stör bränslepumpen? Som fungerar perfekt fram till säkringen går igen.

Motorfläkten går lite väl ofta  och på högsta läget. Kan den störa månntro? Dåligt batteri, skadat kablage till bränslepumpen, etc?. De som har haft detta felet vet. Hoppas nån ser det här. Husfrun är allt annat än nöjd när hon drar iväg med en påse blå säkringar om morgnarna. :-(

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 juni 2018 · 4 917 Inlägg

Som någon annan skrev så är det nog till att byta pumpen ..
Tänk dig själv om en motor går tungt, då får säkringen jobba, det blir nästan som kortslutning..
Ingen mening med att höja säkringen om pumpen går tungt.
Hade det varit fel på kabeln mellan säkringen och pumpen så hade nog säkringen gått snabbt.
Du kommer nog billigast undan med en pump från skroten och vill du inte mecka så finns det nog någon som gör det för några hundralappar..

Senast redigerat av chanstagarn (4 juni 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Frodde
5 juni 2018 · 3 Inlägg

Tack o bock för tips! Låter vettigt. Återkommer med rapport.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang