5311
Sök

Problem med missljud från växelspak/låda

1 Inlägg
22 juni 2012
Trådstartare
Hej alla bilgurus,

Köpte nyligen en bil - Opel Astra -00 - och har efter en månads brukande upptäckt att det stundtals kan vara trögt att få i växel ett och två. Växlarna går i, men jag får ta i lite mer än med övriga. Motståndet upplevs som friktion - som att växelspaken gnids mot något i dess innanmäte - varpå det uppstår ett ljud som illustreras i videon nedan. Man möts endast av motståndet precis i samband med att man lägger i växeln, växeln faller sedan på plats, och likadant åt andra hållet.

Detta är min första bil och jag är totalt novis på området så jag ber på förhand om ursäkt i fall att problembeskrivningen är undermålig, likaså om det finns en uppenbar lösning att tillgå - vilken man redan bör känna till.

Här följer en video som beskriver problemet mer ingående - motorn är inte på: http://www.youtube.com/watch?v=JahtfWOQ … ature=plcp

Är det möjligt att åtgärda problemet utan att man blir ruinerad på kuppen, eller är det något jag får leva med? Kan jag köra vidare utan att riskera att något går sönder?

Tacksam för all hjälp jag kan få

MVH
Senast redigerat av Hippos (22 juni 2012)

1 366 Inlägg
22 juni 2012
Hmm frågan är om det kan bero på torra bussningar i växellänkaget. Lyft på "kåpan" vid växelföraren och kika ner om du kan se något eller om det är ett gummiskydd framför. isåfall måste man ofta sänka lådan några cm och skruva bort skyddet underifrån bilen för att kunna ta en titt. Har man väl kommit så långt så byter man bussningarna oavsett.

DU kan även se tydligt om (vilket ska vara omöjligt) länkaget tar i någonstans

Sök