Har haft en envis förkylning så de senaste dagarna har främst spenderats framför TVn. Det senaste som hänt med insuget är att jag har skurit ut ett antal fönster istället för en helt öppen skåra. Jag har sett andra som har gjort så och jag inbillar mig att det finns fördelar att göra så. Mer vetenskapligt än så är det inte.
Med de fönstren så kommer det undre plenumet att hamna mer rätt än om de hade suttit mer i höjd med trattarna som jag tror skulle ha påverkat luftfördelningen mellan dem.
Tackar tackar, japp det spelar roll. Sen så är det kanske inte det viktigaste på min eftersom det mest är en busbil men på en riktig tävlingsbil så spelar det större roll.
Ta en titt i den här tråden, står mycket skoj där. Sen så står det ju en hel del om hurvida den typen av insug som jag bygger gör mer skada på flödet än det är värt för att ge jämn fördelning på luften. Vi får se, i värsta fall får jag bygga om.
Nu är det fan dags för en liten uppdatering. Jag har inte haft nån motivation alls senaste månaderna. Kortfattat....kärleksbekymmer. Men nu är det förbi och dags att få fart på livet igen.
Har fixat lite med insuget och termostathuset.
Nu fick jag inte med nån bild på termostathuset men det kommer kanske efter morgondagens skruvande.
Har svetsat lite på golvet den här helgen, inte mycket att visa upp. Har bestämt mig för att bygga om golvet i bagaget helt då jag inte är nöjd över hur det ser ut nu.
Den konstruktion som jag hade tänkt till termostathuset funkade inte med fuelrailen så jag kommer helt enkelt vrida locket 90 grader och göra nya fästöron. Det blir nog enklast så. Givaren till motortempen kommer att sitta på sidan bredvid kamremmen.
Lite så här ser det ut just nu. Ska beställa några aluminiumstänger som ska förstärka upp plenumet också.
Hade en tanke att göra nåt sånt först men det blev för trångt mellan fuelrail och själva insuget. Men jag kan hinna ändra mig igen innan bilen är klar.
Nu är det verkligen dags att visa att bygget inte stannat av helt även om det stundtals känns så.
Jag har haft mycket att göra på jobbet och lite rörigt privat. Men men, det är ju kul att svetsa lite!
Det lilla som är värt att visa bild på är att jag börjat fixa lite med grenröret i väntan på att jag ska få hem några förstärkningsstavar till insuget.
Jag antar att flödet förbättras lite iallafall med de här mer ovala rörstumparna i början på grenröret.
Får se hur långt jag kommer med bilen i sommar, men motorn ska igång igen iallafall med lite nya delar på. Har en flytt och lite andra reparationer som kommer sno kvalitetstid från bilen under semestern som börjar om ett par veckor.
Dags att visa upp dagens prestation i garaget. Som jag tidigare nämnt så var jag inte alls nöjd med hur bagaget såg ut. Det ska göras bättre och lite annorlunda nu. Men just nu så är det bara ett nytt stort hål!
Sen så går jag och väntar på svar på lite detaljer som jag lagt bud på. Bara att hoppas på att det går vägen!
Idag blev det inget gjort, det har mest blivit en massa timmar ute på vägarna. Men spridarna är hemma och förstärkningsstavarna till insuget ligger på posten, så dom ska jag hämta imorgon.
De har suttit på en Supra tidigare som hade lagom med effekt, så det borde finnas bra marginaler för 500hk för min del iallafall. Bra med en extra i reserv!
Inte så jättemycket nytt idag heller, bruksbilen har fått ny olja och lite annat kul och några väggar har blivit spacklade. Där någonstans i mellan ska man ta det lite lugnt också.
Men jag tänkte visa hur jag tänkt med förstärkningsstavarna. Det kommer bli nåt i den här stilen.
De är inte svetsade än så de kommer inte vara exakt där de står nu utan mer centrerat på den långa plåten som behöver förstärkningen. Tror att det kommer bli riktigt bra det här! Det ser ju fränt ut iallafall.
Svetsa svetsa! Det känns att det var ett tag sedan som jag svetsade mer komplicerade saker än raka lådor. Lite knepigt i diket mellan röret och den plana plåten på plenumet, men det blir hyfsat iallafall.
Det är mycket som ska hinnas med så här på sommaren, men lite svetsande blev det nu ikväll. Nästan pinsamt att visa de här svetsarna. Jag la en remsa över diket och svetsade dit istället för att fylla hela diket. Men med mina TIG-skills så var det lite knepigt att inte värma för mycket. Jag måste verkligen skaffa mig en pedal! Stavarna är fastsvetsade på den här sidan också.
Ska börja göra några mallar för gavlarna imorgon tror jag.
Så här blir det inuti plenumet.
Sen så har jag förmodligen hittat bakre bromsok också, ska se hur vi ska lösa affären bara. Nu gäller det bara att köpa allt annat som fattas!