BMW E60 skiljer sig ganska markant från föregångaren, den påminner mycket mer om en 7-serie på punkten lyx och bjuder på en mer tillbakalutad körning än E39 utan att på något vis vara tråkigare att köra när man väl fäller högerfoten. Den är en mer blandad karaktär och därmed tror jag nog att en 550i E60 inte nödvändigtvis blir "ännu en likadan BMW" för dig i full utsträckning.
Vinteregenskaperna på E6x tycker jag är bra, nu har jag inte kört 550i på vintern men min far har en 535d och den har ett bra uppträdande. Fortfarande klart bakhjulsdriven till karaktären men ett utmärkt antisladdsystem ser till att färden aldrig blir yvig.
Personligen hade jag aldrig klarat mig med en SL500 av praktiska skäl, men duger två säten och ett litet bagage för dig hade jag valt en SL500 som bjuder på mycket mer vardagslyx än vad en vanlig sedan gör. Av bekanta som kört Mercedes (Ink. E, CL, S och SL) så har jag fått bilden att dom kostar inga orimliga summor i drift utan är tvärt om inte mycket dyrare än motsvarande sedan: Men om något går sönder, fjädringen, motorelektronik, taket på SL eller dylikt så får plånboken ta emot en ordentlig smäll.
Med bra däck klarar dom sig fullt godkänt vintertid, man kan inte hantera en motorstark, bakhjulsdriven och låg bil på samma vis som man gör med en vanlig framhjulsdriven Volvo under vinterväglag men med rätt körstil går det problemfritt. Och har du kört 540i och M5 tidigare antar jag att du vet hur en motorstark bakhjulsdriven bil uppträder och lär dig nog att hantera även SL500 på kort tid?
Jag vet att du frågade efter prisuppgifter men det kan jag inte svara på tyvärr, utan hoppas att ovanstående åtminstone var till någon nytta för dig. Du kan inte tänka dig en BMW 650i? Inte för att SL500 är någon dålig vagn utan för att BMW E64 är en mer praktisk (Baksäte och större bagage) kompromiss mellan de modeller du frågar om.
Lycka till med jakten!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.