Hur hör man när det är dags att ställa ventilerna på en cross?

Hefal noob
23 juni 2012 · 112 Inlägg

Som jag har förstått det så ska det komma ett tickande eller knackande ljud, stämmer detta?

Finns det kanske någon video som demonstrerar detta ljud?

Mycket tacksam för svar!
Mvh Henke

-lärling :)
Hefal noob
24 juni 2012 · 112 Inlägg

Dansken- skrev:
Jag hade nog öppnat och kollat med ett bladmått. Gjorde det på min Honda och det var inte alls svårt. Se bara till att allt är jätterent innan du börjar.

Ok! Undviker dock helst att börja skruva igen då jag nyligen pillat med han i timmar... Kom att tänka på detta då han knackar lite från motorn hmm

Mvh Henke

-lärling :)
Germax
24 juni 2012 · 12 086 Inlägg

Knackar? Det är inte lagerknack då, de brukar knacka tongue Glappa ventilspel brukar ticka, och mer på tomgång. Ställa ventiler tar väl inga tider, gör det direkt.

Senast redigerat av Germax (24 juni 2012)

r35pect BMW ///M3
24 juni 2012 · 404 Inlägg

tickandet kommer du aldrig ifrån hur bra du än schimsar in ventilerna, men sen är de ju såklart skillnad på hur mkt det tickar. min 250f som jag köpte sprojlans ny tickar även den så ljudet är ingen du ska oroa dig över förrens det knackar. är hojen svårstartad varm så är det däremot dags att schimsa om och kolla slitage på kammarna. sen tar det inte mer än 15min att kolla med bladmått heller för den delen så bara ut och mäta om du oroar dig smile

Nissan Gt-r "SS Black Edt" (2010)
4-stroke Gymnasieutbildad däcksparkare
25 juni 2012 · 382 Inlägg

ventilspelet ska du kolla var 15e timme smile

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BMW 540i "E34 Touring" (1995)
Busgrabb Rejsa ?
26 juni 2012 · 2 959 Inlägg

Precis kolla snarast.
Ventilspelet kan även vara för litet, då hör man inget förän det är för sent.
Det är därför det finns en intervall för kontroll, för att man ska kunna justera innan det blir för mycket fel åt något håll.

Autotech
BMW 335D (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang