Stoppad av polis - prövotid (SNABB HJÄLP)

FraX
24 juni 2012 · 14 Inlägg

Hej!
Blev precis stoppade av polisen för att vi inte stannade helt "enligt dom" vid stopplikt.
Senariot: 3 bilar på rad för högersväng (vi har stopplikt) Första bilen stannar, kör.. bil 2 stannar halvvägs över stopplinjen, kör.. Vi står som 3e bil och stannar bakom bil 2 där den stod innan han körde. när han kört glider vi fram, bromsar så vi (enligt oss, står still) och sedan rullar iväg långsamt höger..(Ej märkbar trafik i närheten) Efter ett tag påväg hem blir vi stoppade och får då veta att de inte tyckte att vi stannade tidigare.. Haft körkort sedan nu i mars i år, alltså under prövotid och undrar helt enkelt vilka konsekvenser kan det få? de borde väl inte dra in körkortet om jag endast fick den "lilla" bötern på 1000:- och inga övriga kommentaren på böteslappen? fick dessutom endast den ena delen med min underskrift osv..?

Tacksamt för snabb hjälp då det känns lite darrigt!

ncc1701d
24 juni 2012 · 127 Inlägg

Det är visserligen snart 30år sen jag tog mitt kort,  men är det inte lag på att man ska stå helt still i (var det 3 sekunder) ?
Fast med tanke på alla andra konstiga ändringar som är gjorda så skulle jag inte bli förvånad om man fick köra i 50 förbi en stoppskylt nu för tiden.

Mercedes CLK320 "Elegance C209" (2002)
Volkswagen 1302 "California speedster" (1971)
Tubbex
24 juni 2012 · 1 517 Inlägg

Du får bara böter. skulle du blivet av med körkortet hade dem taget det på plats  bara att betala ochstanna på stop skyltarna wink

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
sverlag
24 juni 2012 · 1 Inlägg

DÅ JAG FÖRMODAR ATT DET HÄNDE I jÖNKÖPING,

Kan jag garantera att,


Om du:

bestrider,
överklagar minst 1 gång
Inte har några andra förseelser under prövotiden


Inte ens behöver betala boten!

PS. Men betala in den innan förfallodagen!!!!!!

Brådhis * Voff voff *
24 juni 2012 · 10 279 Inlägg

Om jag inte minns helt fel så ändrades det för några år sedan till att polisen får utdela böter och varning om man bryter mot stopplikten, förutsatt att det sker lixom utan att man kör vårdslöst. Dvs gör man som TS skriver så får man böter/varning, men drar man rätt ut i en korsning och skiter i allt t.ex. så ger det körkortsindragning.

Men kolla på böteslappen, jag har för mig att där finns en ruta dom kryssar i om det ska rapporteras till åklagare och/eller Transportstyrelsen för utredning. Eller var det kanske förut?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
birka76 BASS GLAD
24 juni 2012 · 1 381 Inlägg
Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
wama
24 juni 2012 · 991 Inlägg

Hej. Samma regler gäller för körkort med prövotid som för dom med ingen prövotid. Enda skillnaden är att om dom skulle dra ditt körkort för nån förseelse så kommer du inte att få tillbaks det utan måste ta om det igen. I detta fall så behöver du inte oroa dig då det endast blev böter. Du bör ha fått reda på av polisen ifall förseelsen skulle renderat i att du skulle bli av med kortet och polisen skulle samtidigt talat om för dig att du kommer att bli kontaktad av transportstyrelsen och få lämna en motivering varför du ska få behålla kortet. Detta vet jag med 100% säkerhet då brorsan blev av med sitt kort just under sin prövotid.

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
Peter_5565
24 juni 2012 · 326 Inlägg

Du klarar nog körkortet. Hade det varit för några år sen så hade det nog sett annorlunda ut enligt det här: http://trafikjuristen.se/korkortingripa … lelse5.htm


Och så kan du kolla punkt 4 här också: http://www.korkortsportalen.se/jag-har- … terkallat/

Observera att det står "kan" i sista länken. Jag tror du klarar dig.

Schneeflocke
24 juni 2012 · 239 Inlägg

Enda tråkiga i sammanhanget är att du nu har något i belastningsregistret, som ligger kvar i fem år, om du inte blir bötfälld för någon mer förseelse.

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
carroll
25 juni 2012 · 174 Inlägg

Korsriddaren skrev:
Enda tråkiga i sammanhanget är att du nu har något i belastningsregistret, som ligger kvar i fem år, om du inte blir bötfälld för någon mer förseelse.

Detta kommer inte med i belastningsregistret. Det är inget kriminellt på det sättet cool

Audi S4 (2005)
Schneeflocke
25 juni 2012 · 239 Inlägg

Jo det gör det dessvärre. Det är ett trafikbrott, och böterna som utdöms är ett föreläggande av ordningsbot (om man erkänt på plats). Är man tuff kan man ju bestrida och ta det vidare till tingsrätten. Se bland annat SFS 1998:620 [Se särskilt §§ 3 -- 17]

carroll skrev:

Korsriddaren skrev:
Enda tråkiga i sammanhanget är att du nu har något i belastningsregistret, som ligger kvar i fem år, om du inte blir bötfälld för någon mer förseelse.

Detta kommer inte med i belastningsregistret. Det är inget kriminellt på det sättet cool

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
carroll
25 juni 2012 · 174 Inlägg

Korsriddaren skrev:
Jo det gör det dessvärre. Det är ett trafikbrott, och böterna som utdöms är ett föreläggande av ordningsbot (om man erkänt på plats). Är man tuff kan man ju bestrida och ta det vidare till tingsrätten. Se bland annat SFS 1998:620 [Se särskilt §§ 3 -- 17]

carroll skrev:

Korsriddaren skrev:
Enda tråkiga i sammanhanget är att du nu har något i belastningsregistret, som ligger kvar i fem år, om du inte blir bötfälld för någon mer förseelse.

Detta kommer inte med i belastningsregistret. Det är inget kriminellt på det sättet cool

konstigt då att jag kunde få jobb inom säkerhetsbranchen o mitt papper från belastningsregistret va helt blankt när jag några år innan (typ 2-3 år) blev av med körkortet pga fortkörning....

Audi S4 (2005)
wama
25 juni 2012 · 991 Inlägg

carroll skrev:

Korsriddaren skrev:
Jo det gör det dessvärre. Det är ett trafikbrott, och böterna som utdöms är ett föreläggande av ordningsbot (om man erkänt på plats). Är man tuff kan man ju bestrida och ta det vidare till tingsrätten. Se bland annat SFS 1998:620 [Se särskilt §§ 3 -- 17]

carroll skrev:

Detta kommer inte med i belastningsregistret. Det är inget kriminellt på det sättet cool

konstigt då att jag kunde få jobb inom säkerhetsbranchen o mitt papper från belastningsregistret va helt blankt när jag några år innan (typ 2-3 år) blev av med körkortet pga fortkörning....

Det kommer med i belastningsregistret. När man söker jobb så tittar dom på vilket sorts brott man har varit dömd för och en trafikbot är oftast ingen säkerhetsrisk som att tex vara dömd för ett bankrån...

Seat Cupra R550 "Wama Edition" (2011)
MarcusL #2573
25 juni 2012 · 1 489 Inlägg

Korsriddaren skrev:
Enda tråkiga i sammanhanget är att du nu har något i belastningsregistret, som ligger kvar i fem år, om du inte blir bötfälld för någon mer förseelse.

Det är ändrat till 3 år efter 2011 smile

Du behöver inte oroa dig TS, hade dom omhändertagit ditt kort så hade du fått veta det på plats smile

• Även den starka måste ta i när han skiter
KHRacing
25 juni 2012 ·

sverlag skrev:
DÅ JAG FÖRMODAR ATT DET HÄNDE I jÖNKÖPING,

Kan jag garantera att,


Om du:

bestrider,
överklagar minst 1 gång
Inte har några andra förseelser under prövotiden


Inte ens behöver betala boten!

PS. Men betala in den innan förfallodagen!!!!!!

Varför bestrida när han gjorde fel ?

MarcusL #2573
25 juni 2012 · 1 489 Inlägg

KHRacing skrev:

sverlag skrev:
DÅ JAG FÖRMODAR ATT DET HÄNDE I jÖNKÖPING,

Kan jag garantera att,


Om du:

bestrider,
överklagar minst 1 gång
Inte har några andra förseelser under prövotiden


Inte ens behöver betala boten!

PS. Men betala in den innan förfallodagen!!!!!!

Varför bestrida när han gjorde fel ?

Bara stå sitt kast och bita i äpplet, ser ingen anledning och suga ut skattepengar utan anledning. Vet själv hur det är efter 156km/h på 110-väg smile

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter
Schneeflocke
25 juni 2012 · 239 Inlägg

Jag skriver inte lagarna och har inte heller koll på ditt liv. Då juridik ingick i min utbildning, så är jag dock ganska van vid, och fullt förmögen att läsa lagtexter. smile Lagen säger att brott med påföljden böter skall gallras ur PBR efter fem år och brott med fängelse på straffskalan efter tio.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980620.htm

"3 § Registret ska innehålla uppgifter om den som  1. genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd för brott, 2. har ålagts förvandlingsstraff för böter, 3. med tillämpning av 30 kap. 6 § brottsbalken har förklarats fri från påföljd, 4. på grund av åklagares beslut enligt 20 kap. 7 § rättegångsbalken, 9 eller 17 § lagen (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare eller 46 § lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall inte har åtalats för brott, eller 5. har meddelats kontaktförbud enligt lagen (1988:688) om kontaktförbud eller tillträdesförbud enligt lagen (2005:321) om tillträdesförbud vid idrottsarrangemang, dock inte tillträdesförbud enligt 9 a § i den sistnämnda lagen. Lag (2011:492)."

"17 §, 9. böter gallras fem år efter domen, beslutet eller godkännandet av strafföreläggandet eller föreläggandet av ordningsbot"


carroll skrev:

Korsriddaren skrev:
Jo det gör det dessvärre. Det är ett trafikbrott, och böterna som utdöms är ett föreläggande av ordningsbot (om man erkänt på plats). Är man tuff kan man ju bestrida och ta det vidare till tingsrätten. Se bland annat SFS 1998:620 [Se särskilt §§ 3 -- 17]

carroll skrev:

Detta kommer inte med i belastningsregistret. Det är inget kriminellt på det sättet cool

konstigt då att jag kunde få jobb inom säkerhetsbranchen o mitt papper från belastningsregistret va helt blankt när jag några år innan (typ 2-3 år) blev av med körkortet pga fortkörning....

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
KHRacing
25 juni 2012 ·

MarcusL skrev:

KHRacing skrev:

sverlag skrev:
DÅ JAG FÖRMODAR ATT DET HÄNDE I jÖNKÖPING,

Kan jag garantera att,

Om du:
bestrider,
överklagar minst 1 gång
Inte har några andra förseelser under prövotiden

Inte ens behöver betala boten!

PS. Men betala in den innan förfallodagen!!!!!!

Varför bestrida när han gjorde fel ?

Bara stå sitt kast och bita i äpplet, ser ingen anledning och suga ut skattepengar utan anledning. Vet själv hur det är efter 156km/h på 110-väg smile

Mvh

precis min tanke. gör man uppenbart fel så står man väl för det ?

Schneeflocke
25 juni 2012 · 239 Inlägg

Det vill jag gärna ha källa på. Har du en länk? smile

MarcusL skrev:

Korsriddaren skrev:
Enda tråkiga i sammanhanget är att du nu har något i belastningsregistret, som ligger kvar i fem år, om du inte blir bötfälld för någon mer förseelse.

Det är ändrat till 3 år efter 2011 smile

Du behöver inte oroa dig TS, hade dom omhändertagit ditt kort så hade du fått veta det på plats smile

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
KHRacing
25 juni 2012 ·

Jag har för mig (rätt så säker) att detta med 3år är följande:

att man gör 3 "grova" trafikbrott inom 3 års tid så ryker kortet. har inget med belastningsregistret att göra ju

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang