4481
Sök

Montering av pysventil volvo v40

2 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
Sambon har fått hjälp av polare att montera pysventil på sin v40. Nu är frågan om polaren kopplat skiten rätt....
Jag är helt grön på detta och fattar nada.

Vad jag kan förstå så är en av slangarna, den från laddtrycksmätaren, kopplad på insuget, tydligen är detta fel??

Får vi rätt värde eller är det helt åt helvete?

Tips någon?!

342 Inlägg
24 juni 2012
Använd inte pysventil, det kommer sakta och säkert leda till en sak: motorras.

Problemeatiken med pysventil är att du går förbi motorns styrprogram.

En turbomotor spikar alltid under vissa förhållande t.ex. höga cylindertryck vilket skapar en kraftig värmeutväckling i förbränningsrummen. Detta känner styrprogrammet av, i ditt fall Motronic och börjar med att backa tändningen. Upphör spikningarna inte går styrprogrammet vidare och sänker turbons laddtryck.

Ponera att du nu monterat en pysventil och reglerar turbotrycket med den. Bilen motorstyrprogram har nu längre ingen möjlighet att minska turbotrycket, eftersom du kopplat förbi den funktionen.

Resultatet brukar bli: kolvar som smält, spikat sönder, spruckit, brända ventiler m.m

Konsekvensen blir ofta dyr, ett färdigt trimprogram räddar motorn i en sådan situation.

Ville bara sätta upp ett varnande finger för vad som händer!
Hur du kopplar in en pysventil vill jag inte hjälpa till med, det får någon annan göra!
Senast redigerat av olof102 (24 juni 2012)

2 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
Som sagt, jag är helt grön på detta och min inställning till det hela är att om det hade varit nödvändigt med en pysventil så hade den funnits original smile
Men, det är min sambos bil och han vill gärna ha en.

Ska visa honom ditt svar smile

Mvh Josse

3 860 Inlägg
25 juni 2012
Som sagt, släng pysventilen åt helvete! Säg åt honom att spara lite slantar o trimma ordentligt i stället! Turbotrycket ställs elektroniskt från fabrik av en anledning!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

570 Inlägg
17 juli 2012
åå ytterligare en pyys ljud  tråd till s/v40 ^^ som tidigare säger släng den tanken får bara en bil som går sämre och mår sämre! vill man ha ljudet skaffa öppetfilter eller ta bort isoleringen i luftburken!

7 282 Inlägg
17 juli 2012
Diio skrev:
åå ytterligare en pyys ljud  tråd till s/v40 ^^ som tidigare säger släng den tanken får bara en bil som går sämre och mår sämre! vill man ha ljudet skaffa öppetfilter eller ta bort isoleringen i luftburken!

Det står ingenstans i tråden något on pysljud.
En pysventil ställer man laddtryck med. En dumpventil låter...

570 Inlägg
17 juli 2012
Brains skrev:
Diio skrev:

Det står ingenstans i tråden något on pysljud.
En pysventil ställer man laddtryck med. En dumpventil låter...

haha oj då det har du rätt i! stor miss från min sida! läste en sak och tänkte på en annan! självklart är det ju två helt olika saker !

men pysventil ska man inte heller ha ^^ inte om man inet mappar efter det uppställda laddet så klart smile

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 juli 2012
provade pysa min v40 från 0,6kg till 0,9kg bara för nöjets skull.. fyfan vad den spikade. förstår inte hur folk kan köra med det.

någon tidigare ägare hade också kört med pys, vilket syntes när jag bytte turbon på den. den var helt vit på insidan samt full av sprickor.
fyfan vad varmt den måste ha gått, vågade inte tänka på hur kolvarna såg ut smile

klabbarpan
3 041 Inlägg
17 juli 2012
Fd kompisen, zirgon här på garaget, körde pys trimm på sin s40 2.0t. Bilen har nu stått i två år med kass motor pga brända ventiler. Jag varnade honom, men vart ju självklart bullshit från min sida då det bannemej står på återförsäljarens sida att det funkade på alla bilar samt gav en rejäl effektökning...

3 860 Inlägg
17 juli 2012
nixon89 skrev:
Fd kompisen, zirgon här på garaget, körde pys trimm på sin s40 2.0t. Bilen har nu stått i två år med kass motor pga brända ventiler. Jag varnade honom, men vart ju självklart bullshit från min sida då det bannemej står på återförsäljarens sida att det funkade på alla bilar samt gav en rejäl effektökning...

Hahaha.. men alltså, det ligger ju något vackert i det iaf wink

Autotech

klabbarpan
3 041 Inlägg
17 juli 2012
spokenratt skrev:
nixon89 skrev:

Hahaha.. men alltså, det ligger ju något vackert i det iaf wink

Ja jo, det gör la det;)

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 juli 2012
SkodaRat skrev:
Men, det är min sambos bil och han vill gärna ha en.

Mvh Josse

Varför undrar du då om den sitter rätt?  Den kommer skada motorn även om den är "rätt" monterad, så det spelar ju kvitta hur den sitter. eller?

Jompa skrev:
För Er som anser att Volvo's ingenjörer har fel, och att deras 50 mijoner kronor i
utvecklingskostnad för programvaran till bilen är bortkastade pengar och att Ni gör
ett bättre jobb som motoroptimerare med en plastslang och ett T-kors, sätt igång...
Det Du kommer att göra är att minska oddsen för sprutet att rädda en oren förbränning
i tid.

Här finns lite närmare info om vad som händer, http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=194866

Även här finns mycket kul att läsa:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521

http://i27.photobucket.com/albums/c190/huseinholland/CarMods/IMG_9587.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 860 Inlägg
18 juli 2012
Gött Torpis! Hade för mig att du lagt upp några bilder på vad som kan hända tidigare!

Autotech

Sök