4457
Sök

Vanligt fel på 7/940? Ang tändningslåset?

237 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
tjenare, jag har nu haft detta problem på 4 st av mina bilar, tänkte det måste finnas fler som har haft detta fel på era bilar, bilen startar som vanligt med nyckeln i 3:ans läge men sen så helt plötsligt så börjar det krångla och den vill inte ge någon ström till solonojden så den drar runt startmotorn, så jag måste dra egen kabel och starta mellan + och solonojd. Ibland så kan den starta med nyckeln men nästan varje gång så måste jag koppla på egen hand...

Har hört att detta kanske kan ha med ett larm att göra, någon sorts startspärr? Eller om det är tändningslåset som är trasigt?

Alla tips är välkommna, tack på förhand

mvh Tommy

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 juni 2012
Har det hänt dig på så många bilar så skulle jag tippa på att du har en för tung nyckelknippa hängandes i nyckeln vilket så småningom kan förstöra tändningslåset/startkontakten.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

237 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
te_wik skrev:
Har det hänt dig på så många bilar så skulle jag tippa på att du har en för tung nyckelknippa hängandes i nyckeln vilket så småningom kan förstöra tändningslåset/startkontakten.

Mvh Tommy

Jasså det har jag aldrig hört :S Att dom tar stryk av sånt.
Jag har alltid haft ett nyckelband hängandes från nyckeln sen hängt de runt växelspaken , och jag vet att jag har kommit åt den och blivit ryck i tändningslåset, kan detta kanske vara orsaken kanske...

tack för tipset !

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 juni 2012
T0MMY skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Jag har alltid haft ett nyckelband hängandes från nyckeln sen hängt de runt växelspaken , och jag vet att jag har kommit åt den och blivit ryck i tändningslåset, kan detta kanske vara orsaken kanske...

tack för tipset !

Om inte annat är det ett bra sätt att knäcka nyckeln. smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

237 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
te_wik skrev:
T0MMY skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

tack för tipset !

Om inte annat är det ett bra sätt att knäcka nyckeln. smile

Mvh Tommy

Precis smile

1 758 Inlägg
28 juni 2012
Tror inte det är fel på tändningslåset, utan startmotorsolenoiden. Är ett hyfsat vanligt fel.

237 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
schnauz skrev:
Tror inte det är fel på tändningslåset, utan startmotorsolenoiden. Är ett hyfsat vanligt fel.

Har bytt startmotrn 2 ggr och har en fullt fungerande på nu, någon annan ide? Kan klart vara fel på den men tycker det  isf vara något annat i bilen som har sönder den..

Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
28 juni 2012
Farsan har haft liknande problem på flera av hans 740.
Det har varit kontakdonet på tändningslåset och fungerat perfekt efter byte.
http://www.bildelsbasen.se/?index=defau … d=21056508
Sist tog han bort hastighetsmätaren och bytte den vägen då han är 70 år och inte kan ligga i den ställning under panelen som krävs.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
28 juni 2012
jorden mellan motor och kaross troligtvis. även det ett vanligt fel.

613 Inlägg
28 juni 2012
jag har ägt sammanlagt 8 olika äldre volvobilar såsom 240 740 745 245 och aldrig haft detta problemet

486 Inlägg
29 juni 2012
Min 745a som är utrustad med swedguard larm m. startspärr kan göra så ibland. Man vrider på nyckeln och inget händer. Då får man trycka på larmknappen så den låser igen och sen låsa upp igen så funkar de tongue

Pim_Pim
29 juni 2012
Aldrig varit med om det själv.

237 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
noclaF skrev:
Farsan har haft liknande problem på flera av hans 740.
Det har varit kontakdonet på tändningslåset och fungerat perfekt efter byte.
http://www.bildelsbasen.se/?index=defau … d=21056508
Sist tog han bort hastighetsmätaren och bytte den vägen då han är 70 år och inte kan ligga i den ställning under panelen som krävs.

Okej tack för de tipset de ska jag testa smile

Alex-s skrev:
jorden mellan motor och kaross troligtvis. även det ett vanligt fel.

Ska testa extrajorda och se smile

KJensen skrev:
Min 745a som är utrustad med swedguard larm m. startspärr kan göra så ibland. Man vrider på nyckeln och inget händer. Då får man trycka på larmknappen så den låser igen och sen låsa upp igen så funkar de tongue

Synd att jag inte hade någon dosa bara tongue

Tack för tipsen smile

Sök