VW Passat -96 Servon trög på vissa ställen?

DreamHawk
29 juni 2012 · 12 Inlägg

Hejsan!
Har precis köpt min första "skruttibangbangbil", detta är min instegsbil i bilvärlden, ser bra ut och fungerar bra till det priset jag fick för den.

Det är en VW Passat 2,0 årsmodell 96.
Igår tog jag min premiärtur med den efter att den skrivits över på mig, och tycker att servon är delvis trög.

Den har stått i cirka någon månad när jag köpte den, besiktigades i Maj. (Godkänd).
Den verkar lättare att svänga vänster, än att svänga höger.

Jag har aldrig ägt en bil förut, och bilar har inte varit mitt största intresse, så jag vänder mig till er ! smile

Vad kan vara fel? Ska den stå med full rattutslag åt höger någon dag? Ska jag fokusera på enbart högerkurvor ett tag?

Hoppas ni kan lite mer än mig smile.

Ber om ursäkt ifall jag placerat min första tråd fel.. smile

dawwe ...has left the building...
29 juni 2012 · 4 474 Inlägg

Om du släpper ratten under kontrollerade omständigheter i rakt fram läget, drar bilen iväg åt något håll eller går den rakt som den skall? Mindre sneddragningar pga spår i vägen är OK, men den skall inte svänga av vägen med en gång...

Senast redigerat av dawwe (29 juni 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
DreamHawk
29 juni 2012 · 12 Inlägg

dawwe skrev:
Om du släpper ratten under kontrollerade omständigheter i rakt fram läget, drar bilen iväg åt något håll eller går den rakt som den skall? Mindre sneddragningar pga spår i vägen är OK, men den skall inte svänga av vägen med en gång...

Har testat detta, och den går åt vänster i de lägen jag testat... Kan testa på lite andra vägar i eftermiddag / helgen.
Men det skulle kunna vara pga däcken som är olika lufttryck med..

dawwe ...has left the building...
29 juni 2012 · 4 474 Inlägg

Justera lufftrycket (2.4-2.5 bar om du kör 15", 2.2-2.3 om du kör 14"). Om bilen fortfarande drar iväg tydligt åt vänster bör man göra en framvagnsinställning, kontrollera att styrväxeln är i rakt fram läget när ratten är i rakt fram läge innan framvagnsinställningen, förekommer att det fuskats genom att man ändrar rattens läge, o då kan det bli som i ditt fall att bilen drar åt ena hållet...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
DreamHawk
29 juni 2012 · 12 Inlägg

dawwe skrev:
Justera lufftrycket (2.4-2.5 bar om du kör 15", 2.2-2.3 om du kör 14"). Om bilen fortfarande drar iväg tydligt åt vänster bör man göra en framvagnsinställning, kontrollera att styrväxeln är i rakt fram läget när ratten är i rakt fram läge innan framvagnsinställningen, förekommer att det fuskats genom att man ändrar rattens läge, o då kan det bli som i ditt fall att bilen drar åt ena hållet...

Men är detta orsaken till att den är "trög" på vissa ställen när man roterar ratten?

dawwe ...has left the building...
29 juni 2012 · 4 474 Inlägg

Mja...Om du har "hackig" servostyrning så kontrollera servo-olje nivån, fyll på till max o lufta genom att ha båda framhjulen i luften o köra fullt rattutslag höger-vänster typ 15-20 gånger.

Senast redigerat av dawwe (29 juni 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
DreamHawk
29 juni 2012 · 12 Inlägg

dawwe skrev:
Mja...Om du har "hackig" servostyrning så kontrollera servo-olje nivån, fyll på till max o lufta genom att ha båda framhjulen i luften o köra fullt rattutslag höger-vänster typ 15-20 gånger.

Okay tack!
Någon olja du rekommenderar?

dawwe ...has left the building...
29 juni 2012 · 4 474 Inlägg

RÄTT olja!Hör med VW, har för mig att oljan heter Pentosin, men det kan vara en annan sort med. Häll inte på fel olja, det kan uppstå läckage då...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
DreamHawk
30 juni 2012 · 12 Inlägg

dawwe skrev:
RÄTT olja!Hör med VW, har för mig att oljan heter Pentosin, men det kan vara en annan sort med. Häll inte på fel olja, det kan uppstå läckage då...

Tack och bock! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang