5521
Sök

Skoda octavia ventilknack?

5 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
Hejsan alla.
Ska börja med vilken bil jag har.
Det är en Skoda Octavia 1,4 ärsmodell 2001 den har nu gått 16.000 mil och är snällkörd och har aldrig hitills fått någon anmärkning på besiktingen.

Jag blir inte klok på den bilen. Den går bra och drar lite bensin ca 0,56 L/mil blandad körning om man kör försiktigt. Men det skramlar i ventilerna, alternativt knackar. Det låter som en diesel nästan.
Vad gäller egentligen när det gäller ventiljustering på den. Är det automatiskt eller inte. Har pratat med flera motorkunniga och fått lika många svar.

Att det just är ventilerna som skramlar/låter kan jag inte säga till hundra men det är i den regionen det låter.
Vad tror ni andra, kan det vara på sin plats med en ventiljustering/tändningsjustering eller kan det rent av hjälpa att börja tanka 98 oktan? Kan det rent av vara något elektriskt/någon givare som lagt av? Det finns inga felkoder, Egr ventilen är bytt förra sommaren.
Alla tips mottages tacksamt
Tackar på förhand
/Raggmunk
EDIT: Ska tillägga att knacket/skarmlet är värre på tomgång och låga varv. Det märks inte på landsvägen
Senast redigerat av raggmunk (30 juni 2012)

747 Inlägg
30 juni 2012
Det är hydrualiska lyftare på den, när gjorde du ett oljebyte senast?

/ Toni Larsson

5 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
För 1 månad sedan. Har precis fått tips om att det ev kan vara knacksensorn. Vad tror ni om det? Är det möjligt att mäta den för att se om den är paj? Vilka mätvärden ska den isåfall ha?
Det lustiga är att den bara låter på tomgång och sen när man kör sakta och gasar försiktigt. Det hörs ivarefall inget när man kör som vanligt.

2 413 Inlägg
30 juni 2012
Har du mätt oljetrycket? Det finns billiga mätare på biltema som är lättinstallerade.

747 Inlägg
30 juni 2012
Vad för olja hade du i? Hade du problemet innan oljebytet också eller kom det mer eller mindre i samband med detta?

Som sagt mät upp även vad du har för oljetryck.

/ Toni Larsson

5 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
Jag har inte mätt oljetrycket men tack för tipset. Ska kolla på det.
Kommer inte ihåg exakt vilken olja det var men den var inte den billigaste, problemet fanns innan oljebytet men man kan ana att problemet sakta men säkert blir värre.
Det där med oljetrycket låter som en bra ide, det ska jag definitivt kolla upp.
Jag bockar och tackar
Ska kolla det här och återkommer senare.

747 Inlägg
30 juni 2012
Ibland kan även riktigt hård körning vara lösningen på problemet. Men kolla upp oljetrycket innan du tar en vända  och gasar lite.

/ Toni Larsson

Sök