3206
Sök

Volvo 745 GLE startar inte. Elfel?

45 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
#1
Go´kväll!

Jag har en, som rubriken visar, Volvo 745 GLE som vägrar starta. Batteriet var dåligt och bilen ville inte starta, men det är nu bytt för tre dagar sedan och då startade bilen,  körde med bilen den dagen och stängde av / startade flera gånger vilket gick bra.

När jag sedan skulle till jobbet dagen efter vred jag nyckeln två "snäpp" för att med spänning se om batteriet levde, vilket det verkade göra - instrumenteringen lyste och bältespåminnaren klickade argt..  när jag sedan skulle starta bilen klickade det bara. som om batteriet var stendött.
Tog ur nyckeln och provade igen, men då hände ingenting alls, inte ens instrumenteringen lyste, och det lät som att det "knastrade" från ett relä eller någonting - drog ur säkrings och relä-lådan eller vad man ska kalla den, och det lät och kändes som att det var relät till vad jag tror är till c-låset (det klickade nämligen i dörrarna när jag ruckade på just det svarta relät i fråga) som levde om..?

Det borde väl inte ha nåt med att kunna starta bilen att göra, kan man ju tycka. Men knackade lite på det, och då vaknade instrumentlamporna till liv igen iallafall, provade starta igen, och då dog allt återigen.

Så vad fan kan det vara? Styr det relät någonting annat också, eller var det jag som hörde/kände fel och det kanske är det berömda bränslepumpsrelät som spökar..? Det borde ju dock inte döda all el i hela bilen kan man ju tycka.. Eller är det dålig jordning som har med saken att göra, alternativt dålig kabel från säkringslådan till batteri?

Förlåt för lång text, men vill vara utförlig så ni kanske kan hjälpa mig till felsökning/åtgärder lättare smile Är även inte helt kompis med elfel i bilar.

/Tobbe
Senast redigerat av tobbx (1 juli 2012)

583 Inlägg
2 juli 2012
#2
Ifall relän strular så behöver inget alls hända ifall du vrider på nyckeln.
När du vrider på nyckeln är det i regel en serie relän som klickar till.

Hurvida det är relät som är dåligt eller oxidation/fukt som skadat kontaktstycket är en annan historia.

Testa att göra de relän som du misstänker strula riktigt rena med elektronikspray & smärjelduk. Gör inte bara detta på reläkontaktsidan. Utan även där relät skall in. Ifall du är säker på att samtliga relä är rena och fina och de borde ha kontakt. Så skall du byta ut relät.


Har ingen bättre förklaring då du ej har fastställt eller angivit villka relän som du misstänker eller tagit fram ett elschema över hur din bil är kopplad.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

45 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
#3
ajonasson skrev:
Testa att göra de relän som du misstänker strula riktigt rena med elektronikspray & smärjelduk. Gör inte bara detta på reläkontaktsidan. Utan även där relät skall in. Ifall du är säker på att samtliga relä är rena och fina och de borde ha kontakt. Så skall du byta ut relät.


Mvh
Anders

Gjorde detta, samt skrapade rent batteriets jordkabel till kaross (fästpunkten alltså), och då startade den direkt - se på fan. smile Får se om det håller, det dumma med det var att jag gjorde båda sakerna och sen provade starta, så jag vet inte riktigt vilken av åtgärderna som löste problemet.. Tack för tipset Anders
Senast redigerat av tobbx (2 juli 2012)

583 Inlägg
3 juli 2012
#4
Sålänge det fungerade var det en billig och bra lösning. Sedan var det smart att du fixade problemet och inte spenderade massa pengar på att byta fullt fungerande saker. Vissa är helt kära i att bara börja byta saker utan att felsöka.

Hoppas den fungerar pålitligt nu iaf smile

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

45 Inlägg
3 juli 2012
Trådstartare
#5
Hehe jo går ofta att få liv i många saker på väldigt billiga sätt smile Jo känner igen det där, köpa nytt istället för att t.ex rengöra en del..

Jodå, nu startar den, så nu tar jag mig till jobbet utan att springa och låna en bil 15 min innan jag börjar skiftet.. hehe


Sök