OBD2 ELM327 Bluetooth (blåtand) adapter - Lista över testade bilar.

Tobzter
27 juli 2013 · 3 145 Inlägg

Xc90 2,5t -04 funkar alldeles utmärkt

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Janken Driver
27 juli 2013 · 2 111 Inlägg

Galaxy S3 + OBD2 Blåtand, från teknikmagasinet + Torque (Gratisversionen).
Bil = Toyota Corolla T-Sport, Fungerar klockrent.

Mvh Janken

Senast redigerat av Janken (27 juli 2013)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Janken Driver
27 juli 2013 · 2 111 Inlägg

MadeByMe skrev:
Vadå fick ni inte med koder?
Jag fick med en liten söt cd skiva med info på och med pw.. tongue

Vem har en optisk läsare idag? roll

Min funkade efter lite testande, tror det var "1234" på teknikmagasinets. (ja jag fick med en liten forntids-skiva wink )

Mvh Janken

Senast redigerat av Janken (27 juli 2013)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
fredda_king Fotograf
27 juli 2013 · 1 319 Inlägg

Hunted skrev:

Severin skrev:
Någon som testat på en 850 96a eller kanske en 850R ?

Testat på en T5 från 94, ingen framgång.

vart hade du obd2 i den?

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Rushman Evolution Garage
27 juli 2013 · 1 299 Inlägg

Funkar fint på saab 9-3 -00

Sky´s the limit...
Krist
27 juli 2013 · 716 Inlägg

Hur exakt är mätningen av effekten på bilar ni har testat? Har kollat på youtubeklipp om elm med torque och det verkar som att det saknas rätt mkt effekt i vissa bilar och i vissa andra visar den mer exakt...

Jag har beställt elm327 mini och så fort den kommer så ska det testas på bmwn med torque

Senast redigerat av Krist (27 juli 2013)

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
it_mutt Avstängd
27 juli 2013 · 10 388 Inlägg

Krist skrev:
Hur exakt är mätningen av effekten på bilar ni har testat? Har kollat på youtubeklipp om elm med torque och det verkar som att det saknas rätt mkt effekt i vissa bilar och i vissa andra visar den mer exakt...

Jag har beställt elm327 mini och så fort den kommer så ska det testas på bmwn med torque

Den räknar väl först och främst "på hjulen", sen måste du ju göra alla inställningar rätt osv.

Men nej, jag vet inte hur pass pålitlig den är på det området (mest för att det inte direkt intresserar mig)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Krist
27 juli 2013 · 716 Inlägg

it_mutt skrev:

Krist skrev:
Hur exakt är mätningen av effekten på bilar ni har testat? Har kollat på youtubeklipp om elm med torque och det verkar som att det saknas rätt mkt effekt i vissa bilar och i vissa andra visar den mer exakt...

Jag har beställt elm327 mini och så fort den kommer så ska det testas på bmwn med torque

Den räknar väl först och främst "på hjulen", sen måste du ju göra alla inställningar rätt osv.

Men nej, jag vet inte hur pass pålitlig den är på det området (mest för att det inte direkt intresserar mig)

Anledningen är för det mesta att jag inte har nån större lust att betala 1500 för att få upp den på bromsbänk. Detta är en ungefärlig mätning men skulle va kul å få höra vad folk har fått i resultat av mätningar (finns ingen info om det på förstasidan)

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
Hunted Jackass
29 juli 2013 · 795 Inlägg

fredda_king skrev:

Hunted skrev:

Severin skrev:
Någon som testat på en 850 96a eller kanske en 850R ?

Testat på en T5 från 94, ingen framgång.

vart hade du obd2 i den?

Kom på mig själv, det var i en 855a 96a jag testat. Tror fan 94an bara har gamla OBD1? Minns att jag var inne på volfcr å läsare mm. Men la ner det projektet.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Krist
30 juli 2013 · 716 Inlägg

Nu har ja provat elm327 på min bmw och det funkar perfekt! Jag ställde in vikten, motorstorlek etc som det ska vara och resultaten var rätt okej - bättre än förväntat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71890/71890-da274d8b2a4d5dc72b362efa01ff63cd_large.jpg Steg 2 mappen i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71890/71890-35773b0a99faf2cef06e87494cf21863_large.jpg steg 1 mappen i.

Vissa saker kunde inte mätas (0-100) rätt för det spöregnar och jag får inget fäste bak.. Vid tappat fäste visar torque att ja har 480hk och 1200nm - Yeah right! Annars värt sina totalt 100kr som detta kosta smile

Senast redigerat av Krist (30 juli 2013)

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
Niiko
31 juli 2013 · 42 Inlägg

jag har kopplat in elm327 till obd och startat upp torque och skapat profil men ändå får jag det inte att funka, står något med ecu not connected, connect to ecu. har inte behövt skriva nån kod än sålänge. allt är inkopplat och tändningen står på. vad har jag missat/gjort fel ?

it_mutt Avstängd
31 juli 2013 · 10 388 Inlägg

Niiko skrev:
jag har kopplat in elm327 till obd och startat upp torque och skapat profil men ändå får jag det inte att funka, står något med ecu not connected, connect to ecu. har inte behövt skriva nån kod än sålänge. allt är inkopplat och tändningen står på. vad har jag missat/gjort fel ?

Så blir det på en "del" bilar har jag märkt. A3:an ex.vis, fungerar inte alls. VagCom osv fungerar som det ska. Där finns ju någon inställning "slow...."-något (har jag för mig), som ska öka "chanserna" när "bilen" inte vill ansluta som  den ska. Dock inte testat för att se om det gör någon skillnad än.

Vet däremot att uppdateringarna kan göra ordentlig skillnad på vad som fungerar och inte. Senaste är väl v1.6.62 tror jag

Senast redigerat av it_mutt (31 juli 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Niiko
31 juli 2013 · 42 Inlägg

it_mutt skrev:

Niiko skrev:
jag har kopplat in elm327 till obd och startat upp torque och skapat profil men ändå får jag det inte att funka, står något med ecu not connected, connect to ecu. har inte behövt skriva nån kod än sålänge. allt är inkopplat och tändningen står på. vad har jag missat/gjort fel ?

Så blir det på en "del" bilar har jag märkt. A3:an ex.vis, fungerar inte alls. VagCom osv fungerar som det ska. Där finns ju någon inställning "slow...."-något (har jag för mig), som ska öka "chanserna" när "bilen" inte vill ansluta som  den ska. Dock inte testat för att se om det gör någon skillnad än.

Vet däremot att uppdateringarna kan göra ordentlig skillnad på vad som fungerar och inte. Senaste är väl v1.6.62 tror jag

vet att elm327 ska fungera med min bil då vi använt min grannes elm327 vid ett tidigare tillfälle och bestämde mig för att köpa en egen eftersom den är så bra och smidig samt rolig liten pryl. är jag tvungen att byta ut den nu då eller? hmm/

it_mutt Avstängd
31 juli 2013 · 10 388 Inlägg

Niiko skrev:

it_mutt skrev:

Niiko skrev:
jag har kopplat in elm327 till obd och startat upp torque och skapat profil men ändå får jag det inte att funka, står något med ecu not connected, connect to ecu. har inte behövt skriva nån kod än sålänge. allt är inkopplat och tändningen står på. vad har jag missat/gjort fel ?

Så blir det på en "del" bilar har jag märkt. A3:an ex.vis, fungerar inte alls. VagCom osv fungerar som det ska. Där finns ju någon inställning "slow...."-något (har jag för mig), som ska öka "chanserna" när "bilen" inte vill ansluta som  den ska. Dock inte testat för att se om det gör någon skillnad än.

Vet däremot att uppdateringarna kan göra ordentlig skillnad på vad som fungerar och inte. Senaste är väl v1.6.62 tror jag

vet att elm327 ska fungera med min bil då vi använt min grannes elm327 vid ett tidigare tillfälle och bestämde mig för att köpa en egen eftersom den är så bra och smidig samt rolig liten pryl. är jag tvungen att byta ut den nu då eller? hmm/

Testa tvärt om? smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Niiko
31 juli 2013 · 42 Inlägg

it_mutt skrev:

Niiko skrev:

it_mutt skrev:

Så blir det på en "del" bilar har jag märkt. A3:an ex.vis, fungerar inte alls. VagCom osv fungerar som det ska. Där finns ju någon inställning "slow...."-något (har jag för mig), som ska öka "chanserna" när "bilen" inte vill ansluta som  den ska. Dock inte testat för att se om det gör någon skillnad än.

Vet däremot att uppdateringarna kan göra ordentlig skillnad på vad som fungerar och inte. Senaste är väl v1.6.62 tror jag

vet att elm327 ska fungera med min bil då vi använt min grannes elm327 vid ett tidigare tillfälle och bestämde mig för att köpa en egen eftersom den är så bra och smidig samt rolig liten pryl. är jag tvungen att byta ut den nu då eller? hmm/

Testa tvärt om? smile

jo får pröva det då smile eller så har jag missat något kanske eftersom jag än sålänge inte skrivit in nån 0000 1111 eller 1234 kod som folk pratar om i tråden

Mack Forum- och sitemoderator
31 juli 2013 · 26 167 Inlägg

Niiko skrev:
jag har kopplat in elm327 till obd och startat upp torque och skapat profil men ändå får jag det inte att funka, står något med ecu not connected, connect to ecu. har inte behövt skriva nån kod än sålänge. allt är inkopplat och tändningen står på. vad har jag missat/gjort fel ?

Glöm inte som jag, och slå igång blåtandsfunktionen på telefonen - eller wifi eller vad man nu kör via för kontakt..
Det händer liksom inte så mycket om man inte slår igång det..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Krist
31 juli 2013 · 716 Inlägg

Du måste först para ihop telefonen med elm327 (kod 1234) sen öppnar du appen och då ska den koppla. Om du inte slagit in nån kod så har du ju inte kopplat mobilen med elm327...

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
it_mutt Avstängd
31 juli 2013 · 10 388 Inlägg

Mack skrev:

Niiko skrev:
jag har kopplat in elm327 till obd och startat upp torque och skapat profil men ändå får jag det inte att funka, står något med ecu not connected, connect to ecu. har inte behövt skriva nån kod än sålänge. allt är inkopplat och tändningen står på. vad har jag missat/gjort fel ?

Glöm inte som jag, och slå igång blåtandsfunktionen på telefonen - eller wifi eller vad man nu kör via för kontakt..
Det händer liksom inte så mycket om man inte slår igång det..

Det är ju ett bra och väldigt grundläggande tips ja wink



Krist skrev:
Du måste först para ihop telefonen med elm327 (kod 1234) sen öppnar du appen och då ska den koppla. Om du inte slagit in nån kod så har du ju inte kopplat mobilen med elm327...

Behöver inte vara sant.

Jag har/hade ingen kod på min, och den fungerar uppenbarligen finfint (i allt som jag testat den i utom A3:an). Så det där är tydligen från enhet till enhet.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Niiko
1 augusti 2013 · 42 Inlägg

Mack skrev:

Niiko skrev:
jag har kopplat in elm327 till obd och startat upp torque och skapat profil men ändå får jag det inte att funka, står något med ecu not connected, connect to ecu. har inte behövt skriva nån kod än sålänge. allt är inkopplat och tändningen står på. vad har jag missat/gjort fel ?

Glöm inte som jag, och slå igång blåtandsfunktionen på telefonen - eller wifi eller vad man nu kör via för kontakt..
Det händer liksom inte så mycket om man inte slår igång det..

självklart är det gjort, och btw så sker det automatiskt.

Niiko
1 augusti 2013 · 42 Inlägg

it_mutt skrev:

Mack skrev:

Niiko skrev:
jag har kopplat in elm327 till obd och startat upp torque och skapat profil men ändå får jag det inte att funka, står något med ecu not connected, connect to ecu. har inte behövt skriva nån kod än sålänge. allt är inkopplat och tändningen står på. vad har jag missat/gjort fel ?

Glöm inte som jag, och slå igång blåtandsfunktionen på telefonen - eller wifi eller vad man nu kör via för kontakt..
Det händer liksom inte så mycket om man inte slår igång det..

Det är ju ett bra och väldigt grundläggande tips ja wink



Krist skrev:
Du måste först para ihop telefonen med elm327 (kod 1234) sen öppnar du appen och då ska den koppla. Om du inte slagit in nån kod så har du ju inte kopplat mobilen med elm327...

Behöver inte vara sant.

Jag har/hade ingen kod på min, och den fungerar uppenbarligen finfint (i allt som jag testat den i utom A3:an). Så det där är tydligen från enhet till enhet.

precis, jag har inte skrivit in nån kod och den ska va kopplad till telefonen, går det att göra om/ändra vilken telefon den ska vara kopplad till alternativt nollställa allt på hela torque ?
Står "not connected to ecu, connect to ecu first then try again" får fråga min kompis och ta hjälp med ev inställning eller prova hans elm327 för att se om det funkar fast med min mob ist för hans smile annars får ja försöka vidare eller reklamera varan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang