Mooseville Performance - Volvo 142 med Wankelmotor

Från början skulle det bara bli en wankelmotor modell 13B, sen 4-länk, sen spårade det ur, sakta och plågsamt...
  • 1354 Följare
  • 861 129 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 juli 2017
Noiseprojekt
18 november 2015 · 1 523 Inlägg

Äntligen en uppdatering, grymt efterlängtad! big_smile

Backstream
18 november 2015 · 168 Inlägg

Noiseprojekt skrev:
Äntligen en uppdatering, grymt efterlängtad! big_smile

Jag håller med.. mest intressanta tråden på gorg big_smile

Djo
18 november 2015 · 10 157 Inlägg

Är ju lika snyggt som vanligt allt du gör är vackert smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
aDedorsson Maskinförare
19 november 2015 · 681 Inlägg

Kul att se att det är igång.. smile

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442
Dr_struts
26 november 2015 · 1 861 Inlägg

Fan jag kom och tänka på det hur mycket effekt blir det i spisen sådär ca? Lär ju vara jobbigt att besiktiga redan med original 4skivig wankel? ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Djo
26 november 2015 · 10 157 Inlägg

Dr_struts skrev:
Fan jag kom och tänka på det hur mycket effekt blir det i spisen sådär ca? Lär ju vara jobbigt att besiktiga redan med original 4skivig wankel? ^^

Det här bygget kommer gå som amatörbygt om han ska få den gatlegal, och då är det vikt och vad hjulupphängningarna klarar som sätter stopp.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Dr_struts
26 november 2015 · 1 861 Inlägg

Djo skrev:

Dr_struts skrev:
Fan jag kom och tänka på det hur mycket effekt blir det i spisen sådär ca? Lär ju vara jobbigt att besiktiga redan med original 4skivig wankel? ^^

Det här bygget kommer gå som amatörbygt om han ska få den gatlegal, och då är det vikt och vad hjulupphängningarna klarar som sätter stopp.

Jo 15kw/100kg men alltså det kommer ju inte bli en så tung bil så det lär ju ta fort rätt snabbt tongue

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Djo
26 november 2015 · 10 157 Inlägg

Dr_struts skrev:

Djo skrev:

Dr_struts skrev:
Fan jag kom och tänka på det hur mycket effekt blir det i spisen sådär ca? Lär ju vara jobbigt att besiktiga redan med original 4skivig wankel? ^^

Det här bygget kommer gå som amatörbygt om han ska få den gatlegal, och då är det vikt och vad hjulupphängningarna klarar som sätter stopp.

Jo 15kw/100kg men alltså det kommer ju inte bli en så tung bil så det lär ju ta fort rätt snabbt tongue

Jo ioförsig men det finns lösningar på det också. wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Dr_struts
26 november 2015 · 1 861 Inlägg

Djo skrev:

Dr_struts skrev:

Djo skrev:

Det här bygget kommer gå som amatörbygt om han ska få den gatlegal, och då är det vikt och vad hjulupphängningarna klarar som sätter stopp.

Jo 15kw/100kg men alltså det kommer ju inte bli en så tung bil så det lär ju ta fort rätt snabbt tongue

Jo ioförsig men det finns lösningar på det också. wink

Och det är dom lösningarna jag är nyfiken på wink

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Djo
26 november 2015 · 10 157 Inlägg

Dr_struts skrev:

Djo skrev:

Dr_struts skrev:

Jo 15kw/100kg men alltså det kommer ju inte bli en så tung bil så det lär ju ta fort rätt snabbt tongue

Jo ioförsig men det finns lösningar på det också. wink

Och det är dom lösningarna jag är nyfiken på wink

Ja vi får väll se hur han gör wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Micke181
26 november 2015 · 300 Inlägg

Har för mig om att jag läst något om uppskattad effekt på någon av dom tidigare sidorna och att han inte räknade med över 100hk ens, men kan komma ihåg fel var ett tag sen smile

AFE93
26 november 2015 · 303 Inlägg

hur går det här? inte hänt nåt på ett tag smile

Extrazz En 5a är Livet.
26 november 2015 · 2 005 Inlägg

Men är inte en wankelmotor "felaktigt" specad?

För det är ju 3? steg som sker vid tändning, explosion och avgas. Men ioch med att det är 3 separata förbränningsrum i varje del så borde både cc vara större dvs Litervolymen vara större än den är angiven till? 100 häst låter lite? Men samtidigt så är det en helt annan uppbyggnad än den generella ottomotorn.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
MaskinarN
26 november 2015 · 500 Inlägg

Extrazz skrev:
Men är inte en wankelmotor "felaktigt" specad?

För det är ju 3? steg som sker vid tändning, explosion och avgas. Men ioch med att det är 3 separata förbränningsrum i varje del så borde både cc vara större dvs Litervolymen vara större än den är angiven till? 100 häst låter lite? Men samtidigt så är det en helt annan uppbyggnad än den generella ottomotorn.

4 steg blir det precis som en ottomotor, insug, kompression, förbränning och avgas. smile

Slagvolymen blir olika beroende på hur man räknar, finns de som tycker man ska räkna varje kammare som en cylinder med egen slagvolym (vilket jag kan hålla med om) men typ Mazda har jag för mig räknade det som att varje rotor hade en slagvolym som var så stor som en av kammarna (fördelaktigt för skatteanledningar) tongue

Edit: Kan ha missförstått dig lite roll

Senast redigerat av MaskinarN (26 november 2015)

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
Dr_struts
26 november 2015 · 1 861 Inlägg

Fast en wankel är ju 2-takt big_smile Alltså en 2 skivig wankel drar ju fort ut 100+ så att det här monstret skulle ha runt hundra tveker jag på... ;p

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
vEight Baronen
26 november 2015 · 1 434 Inlägg

Fel. Wankel jobbar enligt fyrtaktsprincipen. Den har insugstakt, kompressionstakt, arbetstakt och utblåstakt. Dock så utför den alla fyra takter på ett vevaxelvarv smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Dr_struts
27 november 2015 · 1 861 Inlägg

Så klart .-. Vet inte vad jag tänkte på tongue

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Tegheim Wankel-snubbe
27 november 2015 · 325 Inlägg

Wankelmotorn tänder en gång per rotor och varv. En 4rotor tänder således4 gångervpå ett vevaxelvarv. 2rotor två gånger osv.
100hk är väl lite i lägsta laget kanske.
Om jag misslyckats radikalt med portning kanske jag landar omkring 250-300hk. Men om det lyckas kan man ev hitta 500+. Någonstans mitt emellan är nog rimligt.
Mazda plockade ca 900hk i sin 787B, men ströp den inför LeMans.

Gjorde klart en del till nya hjullagren härom dagen.

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/IMG_20151124_182430_zpszmlfkfmp.jpg

Mooseville Performance - Tegheim
Volkswagen Caddy 1.9TDi "Mooseville Performance" (2009)
Audi A6 Avant 3.0Tdi Quattro "Mooseville Performance" (2013)
Micke181
27 november 2015 · 300 Inlägg

Tegheim skrev:
Vikten vet jag inte. Har inte jobbat jättehårt med att lätta den, då det egentligen bara straffar mig eftersom jag blir tvungen att strypa motorn.
Men omkring 1100-1200kg kanske?
Jag är glad om motorn startar och ger 65hk smile

Var denna post jag tänkte på, men siffran var på skoj kanske smile

Tegheim Wankel-snubbe
27 november 2015 · 325 Inlägg

Micke181 skrev:

Tegheim skrev:
Vikten vet jag inte. Har inte jobbat jättehårt med att lätta den, då det egentligen bara straffar mig eftersom jag blir tvungen att strypa motorn.
Men omkring 1100-1200kg kanske?
Jag är glad om motorn startar och ger 65hk smile

Var denna post jag tänkte på, men siffran var på skoj kanske smile

Ja, det var bara på skoj. Även fast jag är glad om motorn startar bara såklart.

Mooseville Performance - Tegheim
Audi A6 Avant 3.0Tdi Quattro "Mooseville Performance" (2013)
Volkswagen Caddy 1.9TDi "Mooseville Performance" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang