4176
Sök

SAAB 95 linear sport -04 problem växellåda Koppling?

1 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
Hej
Har en SAAB-95 2,3t årsmodell 04

Problemet jag har är att jag ej kan få i växlarna.
Detta fenomen uppträder när bilen stått i parkerad lutande alltså i backe.
Har pratat med Saab och de säger att det troligen är något med kopplingen men de har aldrig hört problemet förut.

En liten beskrivning
Parkerar jag bilen plant så fungerar det för det mesta har uppträtt någon gång.
Parkerar jag bilen i lut så får jag problemet.
Vid start känner man att bilen drar lite som om den intekopplar ur ordentligt ( vilket den inte gör) sedan när man väl lägger ur backen och skall lägga i ettan är den stum inga skorranden eller missljud men man känner att den drar lite när man försöker trycka i växeln.
Om jag då stänger av motorn och lägger i ettan kan det fungera ibland men oftast så måste jag ställa bilen plant ca 2-3 timmar så fungerar det igen utan problem.

Som jag känner det känns det som en luftbubbla i systemet som lägger sig fel när man parkerar i motlut eller medlut...

Nägon som har råkat ut för detta för enligt Saab verkstaden skall de behöva byta koppling och cylindrar med en kostnad av ca 10 000- 13 000 vilket jag inte riktigt tror på då de inte kan säga säkert vad problemet är. OCh jag har ingen lust att betala lär pengar till dem för detta...

Så vore tacksam om någon har en bra ide angående detta eller har egna erfarenheter.

5 710 Inlägg
3 juli 2012
Aldrig hör om det förut.....iaf inte att det skulle vara skillnad om den står plant eller inte.
Just att det blir värre om den står i lut gör ju att man kan misstänka luft.
Så jag tror på:
1. Luft
2. Separerad koppling/lamell

MVH Jonas
..............

Sök