Internet krånglar lite någon som kanske har en förklaring.

lixer
2 juli 2012 · 464 Inlägg

Satt å surfade på bärbara lite å tänkte byta till den stationära datorn så jag bytte kablar i internetjacket. då fick jag limited connection så jag bytte kablar igen å internet fungerar på bärbara. på stationära så fungerade internet för ca 1 timme sedan. varför blire så? tips någon.

xXSammy
2 juli 2012 · 6 580 Inlägg

Har du routern instängd eller ligger den fritt på ett bort/bänk etc. ?

De/Dem
Peter_5565
2 juli 2012 · 326 Inlägg

lixer skrev:
Satt å surfade på bärbara lite å tänkte byta till den stationära datorn så jag bytte kablar i internetjacket. då fick jag limited connection så jag bytte kablar igen å internet fungerar på bärbara. på stationära så fungerade internet för ca 1 timme sedan. varför blire så? tips någon.

Kopplar du in kabeln direkt i uttaget utan router? Isåfall är det nog det här du råkat ut för:

http://www.dlink.se/cs/Satellite?c=Tech … FDLWrapper

lixer
2 juli 2012 · 464 Inlägg

har ingen router utan bara ett utag i väggen eller vad man skall säga. men varför krånglar endast stationära? bärbara funkar fint.

sverkera
2 juli 2012 · 564 Inlägg

En del ISP'er låser på den adress som ditt nätverkskort har, som kallas MAC-adress (det här är nivån under IP). Det gör att när du kopplar in din stationära så kommer den inte att få någon IP-adress förrän efter en viss timeout, som kan vara ganska lång.

Det enklaste sättet att lösa problemet är att du köper en enkel router så kan du dessutom ha båda datorerna inkopplade samtidigt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang