3736
Sök

Höga avgasvärden! HC och Co 2500. megane -98 som gått ca 11k mil.

6 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
Hejsan!

Har besiktigat bilen och fick några små anmärkningar men det som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa / kolla upp är mina avgasvärden.
Jag har en renault megane -98 som gått ca 11k mil.

Mina värden är

Co 0.5 (0.5)
Hc 182 (100)
CO2500 0.4 (0.3)
LAMBDA 1.00 (0.97-1.03)

Har känt att det luktar lite avgaser i bilen och hör ibland ett "klingade" ljud underifrån när bilen ligger på relativt låga varv (1000 - 1500). Tror även jag kan känna "ryck" ibland vid dessa varv med när man accelererar så antar att den misständer.

Har ni några bra tips / ideér? Har läst runt i lite trådar men verkar inte hitta någon med just mina världen och har sett lite olika svar här och där.

2 414 Inlägg
5 juli 2012
Jag skulle börja med en vanlig service.  Byt motorolja och filter, tändstift och luftfilter till att börja med.

Ang det "klingande" ljudet så kan det vara katten som gett upp men börja med en fin service så ska det nog gå bra smile

6 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
Tackar för så snabbt svar, ska försöka fixa det så fort som möjligt. Hoppas innerligen att det inte är fel på kattrackarn, den har jag inte råd med ^^

184 Inlägg
7 juli 2012
För 2500 varv: Lambda ligger rätt, Co ligger högt. Det tyder på katten.

Nu vet man inte var lambda ligger på på tomgång, men CO ligger på gränsen där och hc högt, det tyder på katten, även om jag tycker att HC borde kunna vara lägre änven om katten är dålig.

6 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
okej, tackar för hjälpen, antar att det är katten jag kanske får kolla upp då. Tror ni man kan klara besiktningen om man kör i lite etanol när hc är så högt?

242 Inlägg
8 juli 2012
slå lite med handen på katten så borde du kunna höra skrammel om den är paj.
bytte kat på en sån bil fast några år nyare förra veckan, den hade liknande avgasvärden fast högre HC.
tändspolarna brukar gå på dom där också, testa att lossa skruvarna och dra upp spolarna 1 i taget när motorn går och se om det blir någon skillnad.

och på frågan om etanol i tanken så kommer troligtvis lambda värdet bli fel då.
Senast redigerat av Tjulin (8 juli 2012)

6 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
alrighty. ska testa och se imorgon!

1 366 Inlägg
9 juli 2012
Det kan vara värt en chansning med E85. eftersom du har helt perfekt lambda så har du ändå lite marginal innan du går över 1.03.

CO värdena kommer def lösa sig, HC är mer en chansning. Det ska inte bli bättre, men jag har sett bilar som fått mycket bättre HC av E85 också.

Annars instämmer jag med föregående talare att det är katten.

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
9 juli 2012
Eftersom du känner lite avgaslukt så kolla över grenröret också så det inte är sprucket. Då kan den ta in luft där och lura lambda sonden till att feta på mer bränsle, som i sin tur kan medföra att katten bränns upp om det pågår under en längre tid.

//Per-Arne

6 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
Tackar för alla svar, ska ta mig en titt wink

6 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
Självklart ska det börja regna när man går ut och ska kolla.. Får se om det spricker upp så tills imorgon, om gudarna vill att min bil ska gå igenom besiktningen! ^^

Sök