Underligt brusande/susande ljud från skogen, vad kan det vara?

nonno
6 juli 2012 · 511 Inlägg

Som rubriken så har jag och far min hört ett underligt ljud från skogen nu i ca 1 veckas tid.Det låter ungefär som om någon skulle blåsa i ett stort sugrör från ungefär 1 kilometers avstånd, bör till läggas att vi inte har hört det här ljudet fören det började nyligen.Vi bor mitt i skogen så jag har svårt o tro att det skulle kunna komma från en väg för närmaste vägen är ca 4-5 km bort.

Det är nästan helt vinstilla ute och ganska varmt + att ljudet överröstar vindens ljud.
I mellan värkar det som om ljudet flyttar på sig men det kan ju också vara det att men bara tror att det gör det, och i mellan försvinner det helt för några minuter för att sedan börja igen.

Skulle vara väldigt kul om någon har ens en liten aning om vad det kan vara och/eller vad som kan orsaka ett sådant underligt ljudfenomen.

Tack!

//Nonno

?
Pierre_r Lastbilsmekaniker
6 juli 2012 · 729 Inlägg

Kör dom med en skogsmaskin nånstans i närheten?

nonno
6 juli 2012 · 511 Inlägg

Pierre_r skrev:
Kör dom med en skogsmaskin nånstans i närheten?

Det vet jag inte, men skulle det vara någon slags maskin skulle det ju väl brumma och inte susa som det gör nu?

För man vet ju hur såna maskiner låter men de har helt annat ljud en det jag hör

?
Eric91
6 juli 2012 · 337 Inlägg

Skulle tippa på bärplockare som gått vilse wink

AddesFoto Audiot ;)
7 juli 2012 · 195 Inlägg

Den fruktade pervougglan... Ovanlig i Sverige men kan dyka upp om den svänger fel i en av rondellerna när den egentligen ska flytta från Saudi Arabien till Egypten. Livnär sig på tomater och blomkål och har en viss fetish för samlag med grävlingar. Den har ett liknande ljud du beskriver för att locka fram grävlingar, tror den iaf, Grävlingar gillar inte alls det ljudet så i rent självförsvar brukar pervougglan begå självmord i rent vres wink



Med andra ord, jag har ingen aning om vad det kan vara wink

Mr.Speed
Audiot ;)
Audi A4 Allroad "Lowroad" (2013)
nonno
7 juli 2012 · 511 Inlägg

haha nä ja kunde ju nog tänka mig att ingen skulle vet det big_smile, men tack i alla fall

?
OpelP1
7 juli 2012 · 1 412 Inlägg

Det finns bara ett enkelt svar.

http://www.reverseshot.com/files/images/pre-issue22/the_villagePDVD_015.preview.jpg

turbo300e
7 juli 2012 · 74 Inlägg

ta med dig geväret och gå dit.smile

nonno
7 juli 2012 · 511 Inlägg

turbo300e skrev:
ta med dig geväret och gå dit.smile

Haha jo man kanske skulle göra det big_smile

?
JFfoto
7 juli 2012 ·

Det kanske är en som står och blåser i ett jättelikt sugrör då? wink

Senast redigerat av Kalltkaffe (7 juli 2012)

volvo_Tobias
7 juli 2012 · 687 Inlägg

Jag drar till med en gissning på nattskärra, dock inget direkt blåsande ljud men underligt låter det iallafall.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=2776357

fredrikkh
7 juli 2012 · 123 Inlägg

Spela in ljudet wink
Så vi kan få höra dvs.

Eller låter det för tyst? Är säkert nåt djur bara, typ fögl

Senast redigerat av fredrikkh (7 juli 2012)

Eric91
7 juli 2012 · 337 Inlägg

Mr.Speed skrev:
Den fruktade pervougglan... Ovanlig i Sverige men kan dyka upp om den svänger fel i en av rondellerna när den egentligen ska flytta från Saudi Arabien till Egypten. Livnär sig på tomater och blomkål och har en viss fetish för samlag med grävlingar. Den har ett liknande ljud du beskriver för att locka fram grävlingar, tror den iaf, Grävlingar gillar inte alls det ljudet så i rent självförsvar brukar pervougglan begå självmord i rent vres wink



Med andra ord, jag har ingen aning om vad det kan vara wink

Hahaha bäst att hålla sig inne om natten då wink

noclaF Styrande position i resebranchen
7 juli 2012 · 174 Inlägg

Jag gissar på denna fågel:
Enkelbeckasin får ett lustigt ljud av vibrerande stjärtfjädrar under störtdykningar.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=2777870

Saab 99 LE (1975)
nonno
7 juli 2012 · 511 Inlägg

Ingenting av det ni har tipsat om är ens nära ljudet, men tack i alla fall.

?
Mane_Attraction Totalt okunnig
10 juli 2012 · 413 Inlägg

Det finns inga byggnader därute i skogen? VAr själv ute och gick hemmavid och där har dom ett gammalt lager där det var ett otrevligt ljud. Efter lite forskande så har jag kommit fram till att det är en musskrika modell större.

Fast det är ju ett litet mer pipande ljud.

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar
Pontiac LeMans "GTO Clone" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang