Audi 2,5 tdi startar knappt

Ottarsson
6 juli 2012 · 26 Inlägg

Investerade nyss i en Volvo 245a med en Audi 2,5 tdimaskin från en audi 100 -93.
Bytade kamrem häromdan & nu startar den inte. Drar man den på starten så poffar & hostar den & är nära på å hoppa igång men icke. Provade å dra igång den & till slut starta den & gick skitfint på tomgång. & så stängde vi av & skulle prova igen å då händer inget bara puffar å hostar. Allt står som de gjorde innan vi bytade & hade kammen stått fel så hade den ju inte gått så bra på tomgång tycker jag.
Nån som har nån bra ide av va de kan va? smile

Trevlig helg på er



Tacksam för svar

Chevrolet Suburban "subba" (1994)
Ottarsson
6 juli 2012 · 26 Inlägg

Tilläggas ska kanske att styrsystemet är från en s70 tdi

Chevrolet Suburban "subba" (1994)
L_R
6 juli 2012 · 184 Inlägg

Vad hade du för inställningsmått på pumpen?

Nico-the-kid
6 juli 2012 · 509 Inlägg

Den gick bra innan du bytte kamremmen.
Du har garanterat fått dit remmen fel.
Handbok eller vad använde du?

L_R
6 juli 2012 · 184 Inlägg

Även om man får remmen rätt måste man justera pumpen. Har inte varit med om någon där det bara går att byta.

Kolla med diganosinsturmentet hur pumpen står.

Nico-the-kid
7 juli 2012 · 509 Inlägg

Bytte du pumpremmen också?
Byter man bara kamremmen brukar det aldrig bli några problem förutsatt att man sätter dit den som den satt.
Gör alltid egna märkningar om du är osäker.
Jag tor att kammen flyttade sig en kugg när du tog bort den.
Kammen nollar man genom att ta bort bakre drevet och lägga dit ett lämpligt plattjärn .
Kolla att märkningen på pumpen står som den ska ,sitter märkning på drevet.
Nollan för vevaxeln ser du på svänghjulet genom ett hål i sprängkåpan.
Jag tror inte du kan kolla pumpinställningen på en 93:a med diagnosinstrument.
När du skriver att styrsystemet är från en s70 vad menar du då? pump,alla givare,mm mm
Årsmodell på s70?

Senast redigerat av Nico-the-kid (7 juli 2012)

L_R
7 juli 2012 · 184 Inlägg

Gör man det riktigt måste man ta bort pumpremmen för att kunna nolla kammen.

kamdrevet slår man alltid loss och monterar remmen när motorn är nollad, sen drar man fast kamdrevet.
På så sätt får man alltid rätt inställning på kammen.

i och med att det är bortplockat måste man mäta in pumpen med indikatorklocka, specen är på 100delars lyft

(ja jag har prövat att ta genvägar, men det slutar alltid med att klockan åker fram)
Blir det inte 100% bra när man dragot åt bakre kamdrevet kan man sllit efterjustera med de två spännarna,

Ottarsson
7 juli 2012 · 26 Inlägg

Vi provade allt å flytta kamremmen åt båda håll & samtidigt kolla märkningen på svänghjulet. Men de blev bara sämre då gjorde den inte ett ända hostande. Nej vi bytade bara kamrem den andra är ny & då ställdes även pumpen in.
Styrsystem & luftmassemätare iaf från en s70 tdi -97

Chevrolet Suburban "subba" (1994)
L_R
7 juli 2012 · 184 Inlägg

Pumpinställningen blir inte rätt om du bara byter kamrem. Som jag skrev så är kamdrevet flytande.

(dessutom är det halva bytesintervallen på pumpremmen mot kamremmen)

om styrsystemet är från s70 tdi kan du koppla upp dig och kolla pumpinställningen.

Ottarsson
7 juli 2012 · 26 Inlägg

de kom kompisen oxå på medan vi skruva... Måste bara hitta ODCboxen wink så då får de bli till å ställa in pumpen då.

Chevrolet Suburban "subba" (1994)
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
10 juli 2012 · 1 098 Inlägg

Hör med Nicklas_G.. är ju han som instalerat styrsystemet...

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang