3273
Sök

Byta stereo i Saab 9-5 -01

Det heter STEREO
893 Inlägg
10 juli 2012
#21
Hmm detta e skumt. Min sony apparat (kör iofs adapterkablage) stängs inte av när jag drar nyckeln till 0:an... Ändrade de ngt i faceliften 02? polaren har samma problem som TS MED kablaget i sin 01:a

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm

Fotograf
97 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
#22
Holst skrev:
Hmm detta e skumt. Min sony apparat (kör iofs adapterkablage) stängs inte av när jag drar nyckeln till 0:an... Ändrade de ngt i faceliften 02? polaren har samma problem som TS MED kablaget i sin 01:a

Kör du adapterkablaget för att få rattstyrning eller iso-kablage? Tror dem kom med en facelift -02, du har Xenon va? De har inte jag, troligtvis inte din polare heller..
Men något skumt är de..
Någon som vet?

Allt går! Förutom småbarn, dem kryper..

280 Inlägg
10 juli 2012
#23
Nu var det en del saker det skrivits om här.

Jag kan inte förstå varför man kommer med lösningar på helt andra saker än vad som efterfrågas. Blir så trött på sånt.

Om du måste flytta kablar och ha dig på grund av att du har en Kenwood vet jag inte. Det var länge sen jag hade Kenwood och jag kommer aldrig att ha det igen så det är inget jag är insatt i. Men det borde ju inte vara något större problem. Jag tycker ju att det borde stå i instruktionsboken vilken kabel som är vad men säker kan man ju aldrig vara.

Att det är skumt med 9-5:orna kan jag inte annat än att hålla med om. Men just kopplingen till DICE/TWICE har jag inte hört talas om att den inte ska få just den efterfrågade effekten. Originalslutsteg och antennförstärkare som slår på men inte av verkar däremot förekomma helt slumpmässigt. Sådana detaljer kan jag dock leva med då jag i övrigt inte har något alls att klaga på.

6 851 Inlägg
10 juli 2012
#24
DahlinPics skrev:
TT-Avant skrev:
Då du har en saab, så ska man byta plats så röd och gul kabel i en kenwood. Vill man dra acc kabelntill någon annan tändningspunkt en original, klipp då INTE av kabeln, om du vill behålla din garanti!! I övrigt behövs inga andra kablage mellan bilens original och Kenwood spelaren.

Byter jag plats på röd/gul så får jag bara minnesfunktionen.. Inte funktionen med nyckel, och behöver inte klippa iom att det redan sitter en brytning på röd & gul på en kenwood, där du byter plats på dem 2 alltså..

Det vet jag väl, va därför jag skrev att du då få ta ACC kabeln till dit du vill ha den. Men antar du vill ha kvar din minnesfunktion i din Kenwood.


Fotograf
97 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
#25
BengtK skrev:
Nu var det en del saker det skrivits om här.

Jag kan inte förstå varför man kommer med lösningar på helt andra saker än vad som efterfrågas. Blir så trött på sånt.

Om du måste flytta kablar och ha dig på grund av att du har en Kenwood vet jag inte. Det var länge sen jag hade Kenwood och jag kommer aldrig att ha det igen så det är inget jag är insatt i. Men det borde ju inte vara något större problem. Jag tycker ju att det borde stå i instruktionsboken vilken kabel som är vad men säker kan man ju aldrig vara.

Att det är skumt med 9-5:orna kan jag inte annat än att hålla med om. Men just kopplingen till DICE/TWICE har jag inte hört talas om att den inte ska få just den efterfrågade effekten. Originalslutsteg och antennförstärkare som slår på men inte av verkar däremot förekomma helt slumpmässigt. Sådana detaljer kan jag dock leva med då jag i övrigt inte har något alls att klaga på.

Lite less kan man bli ja.. Det jag menade var att jag borde väl kunna använda org. konstant ström & jord istället för att dra nya?

Såhär ser ju kopplingen ut, eftersom man ska kunna skifta röd/gul med varandra så är det en brytning på dem två kablarna. Kan jag inte bara bryta röd o dra den från DICE/TWICE istället för org. matning? Och behålla Gul & Svart i org. kablaget?

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144506/144506-3ffed3a388ad02a8c0370ad2404ca13b.jpg

Allt går! Förutom småbarn, dem kryper..

280 Inlägg
10 juli 2012
#26
Jo, det kan du. Men då antar jag att du tänker klippa i originalkablaget vilket många gärna undviker. Personligen så ser jag inget fel i att göra det i en gammal bil bara du ser till att du skarvar ihop kablarna ordentligt. Att löda är bäst men det finns skarvkopplingar som fungerar tillräckligt bra. Att bara knyta ihop kardellerna och sätta lite tejp över är inte tillräckligt bra. Ja, jag har sätt sånna lösningar...

Fotograf
97 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
#27
BengtK skrev:
Jo, det kan du. Men då antar jag att du tänker klippa i originalkablaget vilket många gärna undviker. Personligen så ser jag inget fel i att göra det i en gammal bil bara du ser till att du skarvar ihop kablarna ordentligt. Att löda är bäst men det finns skarvkopplingar som fungerar tillräckligt bra. Att bara knyta ihop kardellerna och sätta lite tejp över är inte tillräckligt bra. Ja, jag har sätt sånna lösningar...

Det är ingen risk! smile Behöver inte ens klippa org. kabeln, eftersom kablaget mellan stereon och iso-kontakten har en delning färdig på gul & röd! smile

Ska jag koppla ACC-kabeln direkt på säkringen eller med relä-styrning? smile

Allt går! Förutom småbarn, dem kryper..

280 Inlägg
10 juli 2012
#28
Jag har kopplat rakt på säkringen och det fungerar hur bra som helst för mig.

Fotograf
97 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
#29
Även fast stereon är ganska kraftig?
Min kräver nog rätt mkt ström då det finns blåtand och en hel j*vla hög med andra funktioner.. Men de kanske går ändå?

Allt går! Förutom småbarn, dem kryper..

280 Inlägg
14 juli 2012
#30
DahlinPics skrev:
Även fast stereon är ganska kraftig?
Min kräver nog rätt mkt ström då det finns blåtand och en hel j*vla hög med andra funktioner.. Men de kanske går ändå?

Jag har en DVD-spelare som sannolikt har liknande funktioner, förutom bluetooth men en skärm istället och det fungerar som sagt utan relä för mig. Jag tror inte att det är av avgörande skillnad vilken huvudenhet man har då den, oavsätt vilken det är, förmodligen bara dra en bråkdel av den ström som övrig elektronik i DICE/TWICE systemet kan dra. Men är det inte något större merarbete och du vill känna dig på den säkra sidan så kan du ju sätta dit ett relä för säkerhets skull.

Fotograf
97 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
#31
BengtK skrev:
DahlinPics skrev:
Även fast stereon är ganska kraftig?
Min kräver nog rätt mkt ström då det finns blåtand och en hel j*vla hög med andra funktioner.. Men de kanske går ändå?

Jag har en DVD-spelare som sannolikt har liknande funktioner, förutom bluetooth men en skärm istället och det fungerar som sagt utan relä för mig. Jag tror inte att det är av avgörande skillnad vilken huvudenhet man har då den, oavsätt vilken det är, förmodligen bara dra en bråkdel av den ström som övrig elektronik i DICE/TWICE systemet kan dra. Men är det inte något större merarbete och du vill känna dig på den säkra sidan så kan du ju sätta dit ett relä för säkerhets skull.

Okej smile Dåså! Tack för ett bra svar!
Ska orka att ta mig tid någon gång under veckan att lösa detta! smile

Allt går! Förutom småbarn, dem kryper..

Fotograf
97 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#32
Nu har jag kopplat om ACC-kabeln! Funkar klockrent med exakt den funktion jag ville ha!
MEN, när jag kopplade om det idag så slocknade min motorlampa..? Den har lyst p.g.a felkoderna P1334 & P1312..
Men har som sagt slocknat nu.. Någon som vet varför?

Medan jag ändå frågar så kan jag fråga vad felokderna står för? Har fått 2 bud..
1. Byt tändkasett (Av saab-verkstaden)
2. Byt tändstift (Av en som har jobbat på saab-verkstaden och deras program hemma på datorn..)

Allt går! Förutom småbarn, dem kryper..

Designer.
1 260 Inlägg
23 juli 2012
#33

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Fotograf
97 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#34
Jo, de va inte det svaret jag sökte.. Har fått precis samma svar tidigare.. Både tändstift och tändkasett, blev inte mer hjälpt av dem trådarna.. Någon som har program/felkodsläsare som kan kolla felkoderna?

Allt går! Förutom småbarn, dem kryper..

3 466 Inlägg
23 juli 2012
#35
Börja med o byta stiften. Dom kostar inte mer än ett par hundringar på Saab.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

6 851 Inlägg
24 juli 2012
#36
DahlinPics skrev:
Nu har jag kopplat om ACC-kabeln! Funkar klockrent med exakt den funktion jag ville ha!
MEN, när jag kopplade om det idag så slocknade min motorlampa..? Den har lyst p.g.a felkoderna P1334 & P1312..
Men har som sagt slocknat nu.. Någon som vet varför?

Medan jag ändå frågar så kan jag fråga vad felokderna står för? Har fått 2 bud..
1. Byt tändkasett (Av saab-verkstaden)
2. Byt tändstift (Av en som har jobbat på saab-verkstaden och deras program hemma på datorn..)

Hade du av någon av batteripolerna när du koppla om sakerna?


Fotograf
97 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
#37
TT-Avant skrev:
DahlinPics skrev:
Nu har jag kopplat om ACC-kabeln! Funkar klockrent med exakt den funktion jag ville ha!
MEN, när jag kopplade om det idag så slocknade min motorlampa..? Den har lyst p.g.a felkoderna P1334 & P1312..
Men har som sagt slocknat nu.. Någon som vet varför?

Medan jag ändå frågar så kan jag fråga vad felokderna står för? Har fått 2 bud..
1. Byt tändkasett (Av saab-verkstaden)
2. Byt tändstift (Av en som har jobbat på saab-verkstaden och deras program hemma på datorn..)

Hade du av någon av batteripolerna när du koppla om sakerna?

Nej.. Bröt inte strömmen på annat än den säkringen (DICE/TWICE)

Allt går! Förutom småbarn, dem kryper..


Sök