Sprucken framruta, risker, laga själv?

graleh
7 juli 2012 · 28 Inlägg

Hej!

Jag fick precis en liten spricka på vindrutan fram då jag skulle lasta brädor i bilen och en bräda förmodligen träffade ett gammalt stenskott, så det blev en spricka, se bild. Sprickan skymmer ej sikten och syns knappt, men vad jag är rädd för är att sprickan ska sprida sig av sig själv och till slut riskera vara en fara.

Jag har känt på sprickan men den verkar vara "inne i glaset" för sprickan känns inte varken på utsidan eller insidan.

Vad jag undrar nu är:
- Tror ni att det finns en risk att sprickan sprider sig av sig själv?

- Finns det någon form av lagning man kan göra själv, t.ex. klister för rutan, pasta eller annat som gör att sprickan inte riskerar att spridas ytterligare?

- Vad brukar det kosta att byta en ruta? Jag har inte tänkt göra detta eftersom bilen är gammal och rostig och lär inte gå igenom besiktningen i september. Men jag tänkte ha bilen så länge som möjligt och sedan köpa en ny. Under tiden vill jag inte att rutan ska spricka mer. Jag var inne på en mack och hörde med dem men de visste ingenting om sådant preparat att fixa själv.

http://undine.se/imgs/rutan.jpg
Ursäkta dålig bild, men sprickan syns inte alls tydligt, så jag har försökt få med det som går.

Tack alla!

it's nice to be important but it's more important to be nice
sleepyoh
7 juli 2012 · 1 319 Inlägg

Ingen fara att köra med, rutan är laminerad så den kan inte bara säga poff och spricka i massa små delar, sprickan kan visserligen växa men det är ingen ''fara'' att köra med. Besiktning skiter i vilket så länge sprickan inte är i synfältet vilket den inte ser ut att vara så det där är cool lugnt änsålänge.. Byta ruta? 3-5000kr beroende på hur snällt pris du får. Kan även bli dyrare på en del ställen.

Senast redigerat av sleepyoh (7 juli 2012)

_----------'
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
7 juli 2012 · 6 170 Inlägg

Bilglasfirmor brukar väl ta nån hundring bara för att fixa sånt ??

Dom använder något lim som dom sprutar in i rutan med högt tryck så att det letar sig in i dom minsta sprickorna och sen spricker inte rutan mer plus att dom brukar kunna få bort märket efter att det varit sprucket.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
sleepyoh
7 juli 2012 · 1 319 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Bilglasfirmor brukar väl ta nån hundring bara för att fixa sånt ??

Dom använder något lim som dom sprutar in i rutan med högt tryck så att det letar sig in i dom minsta sprickorna och sen spricker inte rutan mer plus att dom brukar kunna få bort märket efter att det varit sprucket.

Det är väll bara stenskott som lagas på detta vis? Rätta mig om jag har fel, men jag har aldrig hört något om att laga sprickor hmm

_----------'
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
7 juli 2012 · 6 170 Inlägg

sleepyoh skrev:

TBOC_Razor skrev:
Bilglasfirmor brukar väl ta nån hundring bara för att fixa sånt ??

Dom använder något lim som dom sprutar in i rutan med högt tryck så att det letar sig in i dom minsta sprickorna och sen spricker inte rutan mer plus att dom brukar kunna få bort märket efter att det varit sprucket.

Det är väll bara stenskott som lagas på detta vis? Rätta mig om jag har fel, men jag har aldrig hört något om att laga sprickor hmm

Nej laga helt vet jag inte men dom kan iaf göra så att rutan inte spricker ännu mer.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
graleh
7 juli 2012 · 28 Inlägg

Wow, snabba svar här, tack så mkt smile Då känner jag mig lite lugnare, är ju livrädd att sprickan ska bli gigantisk. Inga bilverkstäder har ju öppet idag eller i morgon verkar det som så jag får vänta tills måndag och ringa och höra. Hoppas bara inte sprickan blir större under helgen men jag kör typ aldrig med bilen ändå så.

Fortsätt skriv om det är fler här som har synpunkter och erfarenheter.

it's nice to be important but it's more important to be nice
nixon89 klabbarpan
7 juli 2012 · 3 041 Inlägg

Går säkerligen att laga. Vet att ryds här i stan kunde laga stenskott samt sprickor. Kostar 200 kr i självrisk om du nu hat halvförsäkring eller mer. Annars hade jag skitit i det då det sannolikt inte blir värre. Skall du då ändå skaffa en ny bil i höst så är det ju ganska onödigt. Bättre att tanka 200 istället:)

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
7 juli 2012 · 5 650 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

sleepyoh skrev:

TBOC_Razor skrev:
Bilglasfirmor brukar väl ta nån hundring bara för att fixa sånt ??

Dom använder något lim som dom sprutar in i rutan med högt tryck så att det letar sig in i dom minsta sprickorna och sen spricker inte rutan mer plus att dom brukar kunna få bort märket efter att det varit sprucket.

Det är väll bara stenskott som lagas på detta vis? Rätta mig om jag har fel, men jag har aldrig hört något om att laga sprickor hmm

Nej laga helt vet jag inte men dom kan iaf göra så att rutan inte spricker ännu mer.

sist jag hörde med en glasmästare så va stenskott/sprickan värre än en 5 krona i storlek som va de ny ruta som gäller för blir aldrig bra annars.

brukar vell gå på ett par 100 om man har glas på försärkingen

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
JFfoto
7 juli 2012 ·

Ba köra smile har kört med betydligt större spricka i min 940 väldigt läänge nu.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
7 juli 2012 · 6 170 Inlägg

MrEricsson skrev:

TBOC_Razor skrev:

sleepyoh skrev:

Det är väll bara stenskott som lagas på detta vis? Rätta mig om jag har fel, men jag har aldrig hört något om att laga sprickor hmm

Nej laga helt vet jag inte men dom kan iaf göra så att rutan inte spricker ännu mer.

sist jag hörde med en glasmästare så va stenskott/sprickan värre än en 5 krona i storlek som va de ny ruta som gäller för blir aldrig bra annars.

brukar vell gå på ett par 100 om man har glas på försärkingen

Haha nej det blir aldrig bra men nu skulle det ju bara inte bli värre tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
7 juli 2012 · 5 650 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

MrEricsson skrev:

TBOC_Razor skrev:

Nej laga helt vet jag inte men dom kan iaf göra så att rutan inte spricker ännu mer.

sist jag hörde med en glasmästare så va stenskott/sprickan värre än en 5 krona i storlek som va de ny ruta som gäller för blir aldrig bra annars.

brukar vell gå på ett par 100 om man har glas på försärkingen

Haha nej det blir aldrig bra men nu skulle det ju bara inte bli värre tongue

blir värre tidsnog ändå spec när de är för varmt lr förkallt lr när ac jobbar för fulla muggar

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Tobzter
7 juli 2012 · 3 145 Inlägg

Är den försäkrad e du ju bara ta självrisken på 1200-1500kr å lämna in den å byta ruta

Senast redigerat av tobzter (7 juli 2012)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
7 juli 2012 · 6 170 Inlägg

MrEricsson skrev:

TBOC_Razor skrev:

MrEricsson skrev:

sist jag hörde med en glasmästare så va stenskott/sprickan värre än en 5 krona i storlek som va de ny ruta som gäller för blir aldrig bra annars.

brukar vell gå på ett par 100 om man har glas på försärkingen

Haha nej det blir aldrig bra men nu skulle det ju bara inte bli värre tongue

blir värre tidsnog ändå spec när de är för varmt lr förkallt lr när ac jobbar för fulla muggar

Ja "tids nog", men nu skulle det bara hålla till i höst eftersom bilen antagligen skrotas då...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
graleh
7 juli 2012 · 28 Inlägg

MrEricsson skrev:
blir värre tidsnog ändå spec när de är för varmt lr förkallt lr när ac jobbar för fulla muggar

Jag har ingen AC eller särskilt bra värmeanläggning i min lilla rostiga bil. Det enda jag har är en fläkt som typ kör samma temp oavsett om man kör på varmaste eller kallaste hmm Inte roligt att roadtripa med den på sommaren kan jag säga, haha. Bastu på hjul smile

Jag ska ändå byta in den när jag köper en ny i höst. När jag var på besiktning med bilen september 2011 fick jag laga en hel del + att de sa att till nästa år skulle jag få byta ut bärande delar på hela underredet vilket lär kosta. Bilen är värderad till ett par tusenlappar, så jag kommer att köpa en ny istället som är lite mer pålitlig.

Jag vill dock bara kunna köra med den till typ max december, för den är inte rolig att köra med på halt väglag heller. Jag har lärt mig massor om halkörning för den har ingenting med abs eller låsningsfria bromsar eller nånting. Och min besiktningsperiod är till och med januari tror jag, så jag har fram tills januari 2013 på mig att hitta en ny innan den jag har nu får körförbud.

Bla, bla, bla, novell smile

it's nice to be important but it's more important to be nice
sleepyoh
7 juli 2012 · 1 319 Inlägg

graleh skrev:

MrEricsson skrev:
blir värre tidsnog ändå spec när de är för varmt lr förkallt lr när ac jobbar för fulla muggar

Jag har ingen AC eller särskilt bra värmeanläggning i min lilla rostiga bil. Det enda jag har är en fläkt som typ kör samma temp oavsett om man kör på varmaste eller kallaste hmm Inte roligt att roadtripa med den på sommaren kan jag säga, haha. Bastu på hjul smile

Jag ska ändå byta in den när jag köper en ny i höst. När jag var på besiktning med bilen september 2011 fick jag laga en hel del + att de sa att till nästa år skulle jag få byta ut bärande delar på hela underredet vilket lär kosta. Bilen är värderad till ett par tusenlappar, så jag kommer att köpa en ny istället som är lite mer pålitlig.

Jag vill dock bara kunna köra med den till typ max december, för den är inte rolig att köra med på halt väglag heller. Jag har lärt mig massor om halkörning för den har ingenting med abs eller låsningsfria bromsar eller nånting. Och min besiktningsperiod är till och med januari tror jag, så jag har fram tills januari 2013 på mig att hitta en ny innan den jag har nu får körförbud.

Bla, bla, bla, novell smile

Då är det bara att köra vidare och skrota skiten när du får körförbud... big_smile

_----------'
Evildan
7 juli 2012 ·

Mitt råd är som flera ger, kör din (Pony ser det ut som på bilden du lagt ut?) tills den ska bes och sälj/byt in den.

Inte värt att lägga de kronorna för att byta vindruta på en bil du ändå inte tänkt behålla så länge till, spar hellre pengarna till nästa bil.

graleh
9 juli 2012 · 28 Inlägg

Hej hopp alla,

Har nu ringt runt till ett gäng bilmeckare och hört med dem kring hur man kan göra. Tyvärr ser det illa ut; man kan bara spruta in gojs i rutan och förhindra spridning om sprickan är mindre än en femkrona, vilket den inte är i mitt fall. Enda sättet är att byta och jag får betala 1 800 kr i självrisk.

Bilen är värderad till ett par tusenlappar så jag står över och köper en ny i höst istället. Verkstäderna sa att det var lugnt att köra med den, sprickan kommer kanske sprida sig men det händer inget mer. Dock sa dem att bilen inte lär gå igenom besiktningen; de släpper tydligen inte igenom sprickor alls. Jag vet inte om det stämmer; jag har haft stenskott på rutan som de inte kommenterat.

Hur som helst, tack alla för tips ^^

it's nice to be important but it's more important to be nice
myran Foto/Bilnörd
9 juli 2012 · 1 541 Inlägg

Sprickor går igenom besiktningen om dom inte går från kant till kant eller är ivägen för synfältet för föraren normalt sett.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
sleepyoh
9 juli 2012 · 1 319 Inlägg

Jag har besiktat bilar med så spruckna rutor att mina passagerare varit seriöst oroliga för att åka med mig... Firmabilen vi besiktade förra veckan går rakt över rutan från höger till vänster i nederkant, även massa sprickor uppe höger vänstra. Fick anmärkning på ett stenskott stort som en enkrona i synfältet wink

_----------'
tobbe456
9 juli 2012 · 335 Inlägg

Vete tusan hur folk kan tro att en såndär stor spricka kan lagas ... wink  Undermedel?

Haha, men enligt bilden så är det inte i synfältet, dvs tuta och kör du! Spricker mer gör det isof till vintern, vam kupé, kall utsida.. = dåligt för stenskott eller sprickor...   Och då tänkte du ju ändå byta kärra så,

brumma på!

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang