Hej på er! Hade tänkt bygga en dolly! Har tittat endel på olika varianter och kommit fram till att en jäkligt låg som man lastar utan ramper är det jag vill ha! Men vad jag har förstått så är det inte alla som har svängbar skiva (som hjulen från den bogserade bilen står på) utan dom är stumma? Blir det jäkligt mycket brytningar i svängarna om man bygger så eller funkar det ändå? Man spar ju endel jobb på att bygga stumt för man kan ju alltid ställa bilen med styrhjulen uppe på dollyn och med nyckeln i, så svänger ju hjulen på bilen ändå och då blir ju svängskivan överflödig, eller har nån med erfarenhet andra åsikter?
Tror verkligen inte du ska satsa på något med vändskiva om du inte vet med dig om att du ska göra massor av 90 graders backningar, så mycket bryter det inte med stela axlar.
Hur som, lägg gärna ut en projekttråd! Skulle vara riktigt kul att följa.
Senast redigerat av discokapten (7 juli 2012)
Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
men du kör ju inte med en stum axel på det sättet däcken har ju varsin axeltapp så det funkar som på vilken bil som helst alltså att ytterhjulet snurrar snabbare än innerhjulet
men du kör ju inte med en stum axel på det sättet däcken har ju varsin axeltapp så det funkar som på vilken bil som helst alltså att ytterhjulet snurrar snabbare än innerhjulet
Jo det förstår jag ju men det blir väl stumt mot bakhjulen på bilen i dollyn. För framhjulen svänger ju inte
Kolla man på lite video på youtube med dollysar så har jag sett att de tar ut nycklarna ur bilen
gör man fel blir det fel, oavsett hur bra konstruktionen är
Det funkar ju i videon. Men jag funderar på hur bilen på dollyn kan svänga när hjulen är fastspända? Däcken måste väl vridas på själva dollyn då? Men de kanske inte vrider sig så mycket...Har så svårt för att se det i huvudet. Vill se att live
Oftast så sitter det en "svängplatta" på dollyn som däcken står på. Denna vrider sig alltså när man svänger och då vrider sig också hjulen på bilen. Dock ingen höjdare om man har rattlåset i
Oftast så sitter det en "svängplatta" på dollyn som däcken står på. Denna vrider sig alltså när man svänger och då vrider sig också hjulen på bilen. Dock ingen höjdare om man har rattlåset i
om du har svängplatta så gör det ju inget att rattlåset är i eftersom svängplattan svänger istället...blir ju som en vagn då eller hur?
Oftast så sitter det en "svängplatta" på dollyn som däcken står på. Denna vrider sig alltså när man svänger och då vrider sig också hjulen på bilen. Dock ingen höjdare om man har rattlåset i
om du har svängplatta så gör det ju inget att rattlåset är i eftersom svängplattan svänger istället...blir ju som en vagn då eller hur?
Hjulen måste ju fortfarande kunna vrida sig.... *Tänker*
Oftast så sitter det en "svängplatta" på dollyn som däcken står på. Denna vrider sig alltså när man svänger och då vrider sig också hjulen på bilen. Dock ingen höjdare om man har rattlåset i
om du har svängplatta så gör det ju inget att rattlåset är i eftersom svängplattan svänger istället...blir ju som en vagn då eller hur?
Hjulen måste ju fortfarande kunna vrida sig.... *Tänker*
ne inte med "svänhplatta". Plattan svänger ju då eller hur?
Här ser ni en bild hur jag menar. Med vändplatta blir det ju som bild nummer 2. Hjulen på bilen står ju kvar på plattan och dollyn under svänger. Men då måste man ju ha stopp på vändskivan så inte dollyns hjul kör imot bilens sidan som är i dollyn eller hur?
Har man fast platta så måste det bli som bild nummer 3. Då ser man ju att hjulen vrider sig så de inte ligger rakt över dollyn som den gör från början som på bild nummer 1. Då om inte rattlåset är i. Då blir det en brytning där eller tänker jag helt fel nu.
Har ju en ritning på en dolly med vändskiva. Men är nyfiken på hur det fungerar