1883
Sök

Bil som har drive by wire utan att ha canbuss-system?

Kärnkraftstomte
776 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
Finns det några bilar som har det?

Tänkte byta ut min trottelvajer mot en kabel helt enkelt och ersätta den med ett servo vid motorn och en potentiometer på själva pedalen eller enkelt uttryckt Drive by wire.

Problemet är att de flesta bilar idag som har DBW har även Canbuss-system vilket gör att det är betydligt svårare att bara plocka gaspedalen och gasservo och sen tro att det går att få att funka utan bekymmer.

Så om någon vet om någon bil som har det ena men inte det andra så vore jag glad för då kan jag börja leta lite på skrotarna.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

2 763 Inlägg
7 juli 2012
Första generationen Volvo S/V70 med elektronisk gas har canbus, hur vet jag det? Jo, båda min Volvo har haft elektronisk gas och de har canbus.

Volvo - For Life

Kärnkraftstomte
776 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
Putteliten skrev:
Nissan Qashqai har inte Can-Bus å ja tror dom har DBW.

Kan du inte kolla upp det?

Iomed att ni har en sån bil i familjen menar jag. smile

9 143 Inlägg
7 juli 2012
Efter lite googlande så verkar qashqai ha canbus dom med! Sorry!

Har alltid trott att det har med belysningen att göra, men så är det visst inte...

Kärnkraftstomte
776 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
Okej, ja det låter troligt eftersom att dessa är ganska så nya på marknaden. Låter mer konstigt om gamla Volvo S70 och V70 har canbuss eftersom att dessa bilar kom runt 1996 - 1997 nån gång. Canbuss började ju bli vanligt först runt 2004 - 2006 typ. Å andra sidan kanske man kan titta på 850 som är föregångare till S70 och V70 eller har dessa gamla bilar mer traditionell vajerstyrning till gasen?

8 267 Inlägg
7 juli 2012
MagnumR skrev:
Låter mer konstigt om gamla Volvo S70 och V70 har canbuss eftersom att dessa bilar kom runt 1996 - 1997 nån gång. Canbuss började ju bli vanligt först runt 2004 - 2006 typ. Å andra sidan kanske man kan titta på 850 som är föregångare till S70 och V70 eller har dessa gamla bilar mer traditionell vajerstyrning till gasen?

Volvo började inte med can-bus förrens 99 på turbomotorerna, dock är det nån sorts lightmodell av can-bus. Plattformarna som kom efter har ju riktig can-bus. 850 + X70 tom 98 (99) har vajer till spjället.

8 267 Inlägg
7 juli 2012
Frågan är ju om det inte är enklare att konvertera ett mekaniskt spjäll med en servomotor och styrning av den bara?

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 juli 2012
Marlboroman skrev:
MagnumR skrev:
Låter mer konstigt om gamla Volvo S70 och V70 har canbuss eftersom att dessa bilar kom runt 1996 - 1997 nån gång. Canbuss började ju bli vanligt först runt 2004 - 2006 typ. Å andra sidan kanske man kan titta på 850 som är föregångare till S70 och V70 eller har dessa gamla bilar mer traditionell vajerstyrning till gasen?

Volvo började inte med can-bus förrens 99 på turbomotorerna, dock är det nån sorts lightmodell av can-bus. Plattformarna som kom efter har ju riktig can-bus. 850 + X70 tom 98 (99) har vajer till spjället.

x70 upp till 98, efter 98 kan dom har elektronsikt spjäll.

Olika
907 Inlägg
8 juli 2012
Putteliten skrev:
Efter lite googlande så verkar qashqai ha canbus dom med! Sorry!

Har alltid trott att det har med belysningen att göra, men så är det visst inte...

Faktum är att CAN inte har något ALLS att göra med belysning...
Annat än att styrdonet som sköter belysningen kommunicerar via CAN-bussen med de andra styrdonen.
Dem idioten som kom på att kalla alla LED/xenon etc som klarar LAMPÖVERVAKNING för CAN-BUS borde ha stoppats i tid innan marknaden svämmat över med dessa fantastiska och förvirrande produkter...

CAN utvecklades redan 1983 men blev allt vanligare under 2000-talet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Controller_Area_Network

Mvh
Fredrik

Olika
907 Inlägg
8 juli 2012
MagnumR skrev:

Tänkte byta ut min trottelvajer mot en kabel helt enkelt och ersätta den med ett servo vid motorn och en potentiometer på själva pedalen eller enkelt uttryckt Drive by wire.

Problemet är att de flesta bilar idag som har DBW har även Canbuss-system vilket gör att det är betydligt svårare att bara plocka gaspedalen och gasservo och sen tro att det går att få att funka utan bekymmer.

Så om någon vet om någon bil som har det ena men inte det andra så vore jag glad för då kan jag börja leta lite på skrotarna.

Oavsett om det finns CAN eller ej i bilen så är ju potentiometern och gasspjället kopplade till motorstyrdonet, på en del bilar är dessutom gasspjället ett eget styrdon som kommunicerar med motorstyrdonet, förmodligen över CAN då...

Du får bygga ett eget styrdon som tar signalen från potentiometern och skickar den vidare till gasspjället. Sen behöver du förmodligen även ha in gasspjällsvinkel etc till befintligt motorstyrdon...
Senast redigerat av fredriq (8 juli 2012)

Mvh
Fredrik

Kärnkraftstomte
776 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Frågan är ju om det inte är enklare att konvertera ett mekaniskt spjäll med en servomotor och styrning av den bara?

Jo det är väl ungefär så jag har tänkt mig.

Kärnkraftstomte
776 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
Putteliten skrev:
Finns inga kit DBW kit å köpa annars? Kollat www.ebay.de eller www.ebay.com eller liknande?

Den tanken har faktiskt inte slagit mig ännu, får kanske ta och kolla upp det.

Kärnkraftstomte
776 Inlägg
8 juli 2012
Trådstartare
fredriq skrev:
MagnumR skrev:

Oavsett om det finns CAN eller ej i bilen så är ju potentiometern och gasspjället kopplade till motorstyrdonet, på en del bilar är dessutom gasspjället ett eget styrdon som kommunicerar med motorstyrdonet, förmodligen över CAN då...

Du får bygga ett eget styrdon som tar signalen från potentiometern och skickar den vidare till gasspjället. Sen behöver du förmodligen även ha in gasspjällsvinkel etc till befintligt motorstyrdon...

Ja det borde ju vara så att det där är en del av själva motorstyrningen i de flesta bilar eftersom att då lär ju TPS:en vara överflödig eftersom att systemet redan får denna signal via återkopplingen i själva gasservot. I princip skulle man kunna bygga ett sådant system så att man har som en hybrid mellan farthållare och manuell gas, alltså så att man sätter börvärdet i regleringen med pedalen och sen så gasar motorn själv när det kommer en backe eller liknande, ett visst procentantal på gaspedalen motsvarar ett visst motorvarvtal oavsett om det går uppför eller nerför med andra ord.

I mitt fall så blir det ju helt separerade system, motorstyrningen med TPS:en och alla dom givarna får leva sitt eget liv medans jag i princip bara byter ut vajern mot en kabel, sätter ett servo som styr gasspjället och en pedal med en potentiometer i från något lämpligt fordon. Om man vill skulle man säkert kunna stoppa in fordonets hastighet i detta system också för att kunna ha farthållare om man vill.

Sök