hälften? Dags att komma tillbaka till verkligheten hörrödu Vi kan räkna lite snabbt på bara delarna runtom..
Turbo 10k+ Styrsystem Vems/MS/Nira 12k/7k/20k förstärkning av växellådan 5k~ beroende på hur mycket man byter ut.. Soppaledningar och eventuell fuelcell Smiddakolvar/stakar 12k plana alla ytor på blocket eventuellt oringa eller hur du nu vill göra 3k++ grenrör 3-5k ifall du inte bygger själv då såklart. Insug (Plenum) 4k Ic och ic rör 3-5k
Och där är jag uppe mellan 50-60k och jag tog bara LITE saker du kommer behöva göra.. sedan ska allting ställas in ordentligt (Mappning), fästen ska byggas och fan vet allt.. dvs du kommer lägga över 100k innan du är "färdig" och maskinen håller för det mesta.
Man kan alltid snåla in på vissa saker men det förlorar man oftast själv på i slutändan då motorn går åt helvete eller något annat runtomkring..
hälften? Dags att komma tillbaka till verkligheten hörrödu Vi kan räkna lite snabbt på bara delarna runtom..
Turbo 10k+ Styrsystem Vems/MS/Nira 12k/7k/20k förstärkning av växellådan 5k~ beroende på hur mycket man byter ut.. Soppaledningar och eventuell fuelcell Smiddakolvar/stakar 12k plana alla ytor på blocket eventuellt oringa eller hur du nu vill göra 3k++ grenrör 3-5k ifall du inte bygger själv då såklart. Insug (Plenum) 4k Ic och ic rör 3-5k
Och där är jag uppe mellan 50-60k och jag tog bara LITE saker du kommer behöva göra.. sedan ska allting ställas in ordentligt (Mappning), fästen ska byggas och fan vet allt.. dvs du kommer lägga över 100k innan du är "färdig" och maskinen håller för det mesta.
Man kan alltid snåla in på vissa saker men det förlorar man oftast själv på i slutändan då motorn går åt helvete eller något annat runtomkring..
PÅ SUMPEN. Om du kollar min checklista så kan du se att det kommer bli fan så mycket dyrare, blir väl upp emot 250k när det är klart. Men inget som ska göras på en dag.
Du gör ju som du vill, men MKIII är rätt död på begagnatmarknanden även som väldigt ombyggd. Plöjer du ner 250 tusen i den så kommer du ändå inte få mer än 100-150 tusen den dan du ska sälja. Sen är ljudet från 7M motorn bland det tråkigaste som finns i rak 6-cylindrig väg. Å bilen i sig är väldigt klumpig.
Plöjer du samma slant i en MKIV så får du betydligt bättre betalt för den sen, plus at du troligen hamnar på rätt sida 1000whp sidan. Nu är ju den modellen väldigt vanlig som ombyggd istället..
EDIT
Läser man din "Framtidsplaner" lista så verkar det som du inte byggt så mycket tidigare, rätta mig om jag har fel? Så vitt jag vet finns inga bolt on kitt för torrsump till dessa motorer och det är en hel del speciallösningar som måste göras och egen tillverkning, det räcker itne med bara pump slangar med mera. Kan du inte göra detta själv med fräs och tig svetsning så kommer det dra iväg en hel del pengar för att få någon firma att göra det.
Å det är bara en av punkterna. Du skriver även "Förstärka växelådan" Original lådan är inget att höra över och det är inegt man fixar till lite lätt med 5000:- En ny rakskuren drevsatts hamnar nog på betydligt med. Bättre å konvertera till BMW lådan eller nya supralådan.
Du gör ju som du vill, men MKIII är rätt död på begagnatmarknanden även som väldigt ombyggd. Plöjer du ner 250 tusen i den så kommer du ändå inte få mer än 100-150 tusen den dan du ska sälja. Sen är ljudet från 7M motorn bland det tråkigaste som finns i rak 6-cylindrig väg. Å bilen i sig är väldigt klumpig.
Plöjer du samma slant i en MKIV så får du betydligt bättre betalt för den sen, plus at du troligen hamnar på rätt sida 1000whp sidan. Nu är ju den modellen väldigt vanlig som ombyggd istället..
EDIT
Läser man din "Framtidsplaner" lista så verkar det som du inte byggt så mycket tidigare, rätta mig om jag har fel? Så vitt jag vet finns inga bolt on kitt för torrsump till dessa motorer och det är en hel del speciallösningar som måste göras och egen tillverkning, det räcker itne med bara pump slangar med mera. Kan du inte göra detta själv med fräs och tig svetsning så kommer det dra iväg en hel del pengar för att få någon firma att göra det.
Å det är bara en av punkterna. Du skriver även "Förstärka växelådan" Original lådan är inget att höra över och det är inegt man fixar till lite lätt med 5000:- En ny rakskuren drevsatts hamnar nog på betydligt med. Bättre å konvertera till BMW lådan eller nya supralådan.
Bilen är en Keeper och jag kommer förmodligen bygga på den i många år framöver så andrahandsvärdet är ovesentligt för mig. Jag är fullt medveten om det mesta på bilen och dess potential. Och jag vet att bilen väger lika mycket som en skyskrapa, men det är inte de som är poängen. Jag kommer att bygga det jag vill, och om folk tycker si o så det skiter jag faktiskt i
Ville jag haft en MK4 så hade jag köpt en MK4, men då hade det inte blivit lika mycket pengar över till godis och det hade förmodligen blivit en postbil. Men har haft mina funderingar över att byta till en 2JZ men skulle såklart vara rätt kul om man kunde köra ifrån polarnas 1JZ med en vanlig trimmad 7M
Delvis sant, jag har byggt en hel del innan, men har inte trimmat något. Kanske verkar helt borta, men jag har många kompisar och släktingar som hjälper mig med allt Nu har jag iaf tänkt att sätta igång ordentligt.
Jag vet att det står förstärka växellådan, men det kommer förmodligen bli en förstärkt ZF-låda sen.
Man ska inte jämföra 1jz-2jz med 7M !! 7m motorn är långslagig och med litet borr och har allrigt varit tänkt till en prestanda bil. Är släkt med 3m motorn som satt i crown(samma block). Effekt siffrorna blir inte höga men vridet blir högt. Och varvtalet är en begränsning på grund av det långa slaget. MEN !!!! Vill man så går det att få till det riktigt trevlig gatmotor som håller. Det är mesta är skrivet !!Men det som inte är skrivet är förbräningsrummen får fixas till och avgasportarna får öppnas upp. STP stakar och ROSS kolvar 83,5mm. Och olje systemet !!! Japanerna hade nog haft en dålig dag när dom ritade det :-) Där sitter en oljetrycksregulator i pumpen (som normalt) men sedan sitter där en i oljefilterhuset som släpper ut till oljekylaren med en något lägre tryck. Sedan är oljekylaren atmosvärisk så oljan går till baks till sumpen!! Det lite konstigt när man plockar ut mer effekt ur motorn. Då olje tempen går upp och viskoviteten går ner då ökar genomflödet i motorn då går mindre olja till kylen !!! Så bort med oljefilterhuset och flytta ut filtret och på med en större oljekylare typ 16 radig. Effekten på en 7m 550 hk / 780Nm är rimligt ska man gå vidare så får man titta på kammarna oxså ;-)
Man ska inte jämföra 1jz-2jz med 7M !! 7m motorn är långslagig och med litet borr och har allrigt varit tänkt till en prestanda bil. Är släkt med 3m motorn som satt i crown(samma block). Effekt siffrorna blir inte höga men vridet blir högt. Och varvtalet är en begränsning på grund av det långa slaget. MEN !!!! Vill man så går det att få till det riktigt trevlig gatmotor som håller. Det är mesta är skrivet !!Men det som inte är skrivet är förbräningsrummen får fixas till och avgasportarna får öppnas upp. STP stakar och ROSS kolvar 83,5mm. Och olje systemet !!! Japanerna hade nog haft en dålig dag när dom ritade det :-) Där sitter en oljetrycksregulator i pumpen (som normalt) men sedan sitter där en i oljefilterhuset som släpper ut till oljekylaren med en något lägre tryck. Sedan är oljekylaren atmosvärisk så oljan går till baks till sumpen!! Det lite konstigt när man plockar ut mer effekt ur motorn. Då olje tempen går upp och viskoviteten går ner då ökar genomflödet i motorn då går mindre olja till kylen !!! Så bort med oljefilterhuset och flytta ut filtret och på med en större oljekylare typ 16 radig. Effekten på en 7m 550 hk / 780Nm är rimligt ska man gå vidare så får man titta på kammarna oxså ;-)
Flytta oljefiltret är ganska givet då det inte går att köra med något annat grenrör annars Det är inget fel på 7m egentligen.. tycker bara om karaktären bättre på 1jz/2jz
Tror nog att jag kör på 7m motorn, men i framtiden så blir det nog att försöka sig på att byta till en 2JZ i en annan supra bara för att jag är nyfiken. Men prio 1 är att fixa denna
Kompisen bänkade 564whp i veckan med mls+arp i toppen, kina grenrör/insug, megasquirt, större snurra, E85. Då bottnade 850cc spridarna så stannade på ca 520whp.
Körs dagligen brett till och från jobbet. Byggkostnad ca 35000:- :-)
Det röda på varvräknar visar var man har max effekt väl?
7M motorn tål mycket stryk om man bygger rätt, oljan är ju som sagt det viktigaste, högflödespump och ev en accusump räcker väldigt långt om man inte verkligen känner att man behöver torrsump
original botten hänger med upp mot 800hk men självklart så är ju marginalerna mindre då jämfört mot smidda grejer
Jag hade gärna byggt på en 7M motor igen men Supran är ju inte den roligaste bilen, tung, ganska klumpig och inte jättesnygg. Skulle vara kul att sätta en 7M i nån annan bil fast då är en BMW motor ändå snäppet bättre och dessutom billigare/lättare att få tag på, enligt mig.
ang växellådan så tror jag inte en zf-låda håller bättre direkt.. det finns förstärknings-kitt till R154an för några tusenlappar men de är riktigt stabila redan original
7M motorn tål mycket stryk om man bygger rätt, oljan är ju som sagt det viktigaste, högflödespump och ev en accusump räcker väldigt långt om man inte verkligen känner att man behöver torrsump
original botten hänger med upp mot 800hk men självklart så är ju marginalerna mindre då jämfört mot smidda grejer
Jag hade gärna byggt på en 7M motor igen men Supran är ju inte den roligaste bilen, tung, ganska klumpig och inte jättesnygg. Skulle vara kul att sätta en 7M i nån annan bil fast då är en BMW motor ändå snäppet bättre och dessutom billigare/lättare att få tag på, enligt mig.
ang växellådan så tror jag inte en zf-låda håller bättre direkt.. det finns förstärknings-kitt till R154an för några tusenlappar men de är riktigt stabila redan original
Var hittar man förstärkningskittet till R154an? Hittar bara renoveringskitt.
nu va det länge sen jag håll på med MkIII men det finns kraftigare axiallager man kan köpa och själva lagerhuset som håller ingående axeln finns det också nån kraftigare version av
testa googla lite på thrust washer och bearing retainer till r154an
nu va det länge sen jag håll på med MkIII men det finns kraftigare axiallager man kan köpa och själva lagerhuset som håller ingående axeln finns det också nån kraftigare version av
testa googla lite på thrust washer och bearing retainer till r154an
nu va det länge sen jag håll på med MkIII men det finns kraftigare axiallager man kan köpa och själva lagerhuset som håller ingående axeln finns det också nån kraftigare version av
testa googla lite på thrust washer och bearing retainer till r154an
driftmotion.com har haft båda tidigare iaf
Får leta på eBay
så länge man inte misshandlar lådan så håller den nog för bra mycket även utan förstärkningarna, har inte hört om någon som lyckats rensa några drev i lådan utan det är lagerna som är den "svaga" länken
tycker MrVain va lite väl negativ, vet inte om han aldrig testat trimma en 7M eller bara har haft otur när han gjort det, som sagt har man koll på grejerna så håller både motor och drivlina för en hel del mos
chassi och bromsar är en helt annan sak
en 2JZ är smidig det finns ju bolt-on grejer till allt
nu va det länge sen jag håll på med MkIII men det finns kraftigare axiallager man kan köpa och själva lagerhuset som håller ingående axeln finns det också nån kraftigare version av
testa googla lite på thrust washer och bearing retainer till r154an
driftmotion.com har haft båda tidigare iaf
Får leta på eBay
så länge man inte misshandlar lådan så håller den nog för bra mycket även utan förstärkningarna, har inte hört om någon som lyckats rensa några drev i lådan utan det är lagerna som är den "svaga" länken
tycker MrVain va lite väl negativ, vet inte om han aldrig testat trimma en 7M eller bara har haft otur när han gjort det, som sagt har man koll på grejerna så håller både motor och drivlina för en hel del mos
chassi och bromsar är en helt annan sak
en 2JZ är smidig det finns ju bolt-on grejer till allt
Blir 7M till en början iaf. Kanske får i en 2JZ sen och då åker den gamla 7M motorn i en Celica Supra från 86
jag har 7m och r154 i min och jag har misshandlat den fruktansvärt men det verkar hålla. men håller med de är fränt att komma med en 7m och bränne om dom som åker MKIV med 2jz.