Supra MKIII 7M-GTE trim?

Zazze SRF Performance
20 augusti 2012 · 188 Inlägg

MrVain skrev:
Räkna med ca 40-50 tusen bara för den punkten

Räknar med hälften ungefär.

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
20 augusti 2012 · 1 163 Inlägg

Zazze skrev:

MrVain skrev:
Räkna med ca 40-50 tusen bara för den punkten

Räknar med hälften ungefär.

hälften? Dags att komma tillbaka till verkligheten hörrödu smile Vi kan räkna lite snabbt på bara delarna runtom..

Turbo 10k+
Styrsystem Vems/MS/Nira 12k/7k/20k
förstärkning av växellådan 5k~ beroende på hur mycket man byter ut..
Soppaledningar och eventuell fuelcell
Smiddakolvar/stakar 12k
plana alla ytor på blocket eventuellt oringa eller hur du nu vill göra 3k++
grenrör 3-5k ifall du inte bygger själv då såklart.
Insug (Plenum) 4k
Ic och ic rör 3-5k

Och där är jag uppe mellan 50-60k och jag tog bara LITE saker du kommer behöva göra.. sedan ska allting ställas in ordentligt (Mappning), fästen ska byggas och fan vet allt.. dvs du kommer lägga över 100k innan du är "färdig" och maskinen håller för det mesta.

Man kan alltid snåla in på vissa saker men det förlorar man oftast själv på i slutändan då motorn går åt helvete eller något annat runtomkring.. smile

~Andy~
Zazze SRF Performance
20 augusti 2012 · 188 Inlägg

Andyy90 skrev:

Zazze skrev:

MrVain skrev:
Räkna med ca 40-50 tusen bara för den punkten

Räknar med hälften ungefär.

hälften? Dags att komma tillbaka till verkligheten hörrödu smile Vi kan räkna lite snabbt på bara delarna runtom..

Turbo 10k+
Styrsystem Vems/MS/Nira 12k/7k/20k
förstärkning av växellådan 5k~ beroende på hur mycket man byter ut..
Soppaledningar och eventuell fuelcell
Smiddakolvar/stakar 12k
plana alla ytor på blocket eventuellt oringa eller hur du nu vill göra 3k++
grenrör 3-5k ifall du inte bygger själv då såklart.
Insug (Plenum) 4k
Ic och ic rör 3-5k

Och där är jag uppe mellan 50-60k och jag tog bara LITE saker du kommer behöva göra.. sedan ska allting ställas in ordentligt (Mappning), fästen ska byggas och fan vet allt.. dvs du kommer lägga över 100k innan du är "färdig" och maskinen håller för det mesta.

Man kan alltid snåla in på vissa saker men det förlorar man oftast själv på i slutändan då motorn går åt helvete eller något annat runtomkring.. smile

PÅ SUMPEN.
Om du kollar min checklista så kan du se att det kommer bli fan så mycket dyrare, blir väl upp emot 250k när det är klart. Men inget som ska göras på en dag.

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
MrVain
20 augusti 2012 · 904 Inlägg

Du gör ju som du vill, men MKIII är rätt död på begagnatmarknanden även som väldigt ombyggd. Plöjer du ner 250 tusen i den så kommer du ändå inte få mer än 100-150 tusen den dan du ska sälja. Sen är ljudet från 7M motorn bland det tråkigaste som finns i rak 6-cylindrig väg. Å bilen i sig är väldigt klumpig.

Plöjer du samma slant i en MKIV så får du betydligt bättre betalt för den sen, plus at du troligen hamnar på rätt sida 1000whp sidan. Nu är ju den modellen väldigt vanlig som ombyggd istället..

EDIT

Läser man din "Framtidsplaner" lista så verkar det som du inte byggt så mycket tidigare, rätta mig om jag har fel?
Så vitt jag vet finns inga bolt on kitt för torrsump till dessa motorer och det är en hel del speciallösningar som måste göras och egen tillverkning, det räcker itne med bara pump slangar med mera. Kan du inte göra detta själv med fräs och tig svetsning så kommer det dra iväg en hel del pengar för att få någon firma att göra det.

Å det är bara en av punkterna. Du skriver även "Förstärka växelådan"
Original lådan är inget att höra över och det är inegt man fixar till lite lätt med 5000:- En ny rakskuren drevsatts hamnar nog på betydligt med. Bättre å konvertera till BMW lådan eller nya supralådan.

Senast redigerat av MrVain (20 augusti 2012)

De ska va gött å leva
Zazze SRF Performance
20 augusti 2012 · 188 Inlägg

MrVain skrev:
Du gör ju som du vill, men MKIII är rätt död på begagnatmarknanden även som väldigt ombyggd. Plöjer du ner 250 tusen i den så kommer du ändå inte få mer än 100-150 tusen den dan du ska sälja. Sen är ljudet från 7M motorn bland det tråkigaste som finns i rak 6-cylindrig väg. Å bilen i sig är väldigt klumpig.

Plöjer du samma slant i en MKIV så får du betydligt bättre betalt för den sen, plus at du troligen hamnar på rätt sida 1000whp sidan. Nu är ju den modellen väldigt vanlig som ombyggd istället..

EDIT

Läser man din "Framtidsplaner" lista så verkar det som du inte byggt så mycket tidigare, rätta mig om jag har fel?
Så vitt jag vet finns inga bolt on kitt för torrsump till dessa motorer och det är en hel del speciallösningar som måste göras och egen tillverkning, det räcker itne med bara pump slangar med mera. Kan du inte göra detta själv med fräs och tig svetsning så kommer det dra iväg en hel del pengar för att få någon firma att göra det.

Å det är bara en av punkterna. Du skriver även "Förstärka växelådan"
Original lådan är inget att höra över och det är inegt man fixar till lite lätt med 5000:- En ny rakskuren drevsatts hamnar nog på betydligt med. Bättre å konvertera till BMW lådan eller nya supralådan.

Bilen är en Keeper och jag kommer förmodligen bygga på den i många år framöver så andrahandsvärdet är ovesentligt för mig. Jag är fullt medveten om det mesta på bilen och dess potential. Och jag vet att bilen väger lika mycket som en skyskrapa, men det är inte de som är poängen. Jag kommer att bygga det jag vill, och om folk tycker si o så det skiter jag faktiskt i smile

Ville jag haft en MK4 så hade jag köpt en MK4, men då hade det inte blivit lika mycket pengar över till godis och det hade förmodligen blivit en postbil. Men har haft mina funderingar över att byta till en 2JZ men skulle såklart vara rätt kul om man kunde köra ifrån polarnas 1JZ med en vanlig trimmad 7M smile

Delvis sant, jag har byggt en hel del innan, men har inte trimmat något. Kanske verkar helt borta, men jag har många kompisar och släktingar som hjälper mig med allt smile Nu har jag iaf tänkt att sätta igång ordentligt.

Jag vet att det står förstärka växellådan, men det kommer förmodligen bli en förstärkt ZF-låda sen.

Senast redigerat av Zazze (21 augusti 2012)

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
tekniknissen1
29 augusti 2012 · 866 Inlägg

Man ska inte jämföra 1jz-2jz med 7M !!  7m motorn är långslagig och med litet borr och har allrigt varit tänkt till en prestanda bil. Är släkt med 3m motorn som satt i crown(samma block).  Effekt siffrorna blir inte höga men vridet blir högt.  Och varvtalet är en begränsning på grund av det långa slaget. MEN !!!! Vill man så går det att få till det riktigt trevlig gatmotor som håller.
Det är mesta är skrivet !!Men det som inte är skrivet är förbräningsrummen får fixas till och avgasportarna får öppnas upp. STP stakar och ROSS kolvar 83,5mm. Och olje systemet !!! Japanerna hade nog haft en dålig dag när dom ritade det :-) Där sitter en oljetrycksregulator i pumpen (som normalt) men sedan sitter där en i oljefilterhuset som släpper ut till oljekylaren med en något lägre tryck. Sedan är oljekylaren atmosvärisk så oljan går till baks till sumpen!! Det lite konstigt när man plockar ut mer effekt ur motorn. Då olje tempen går upp och viskoviteten går ner
då ökar genomflödet i motorn då går mindre olja till kylen !!! Så bort med oljefilterhuset och flytta ut filtret och på med en större oljekylare typ 16 radig.  Effekten på en 7m 550 hk / 780Nm är rimligt ska man gå vidare så får man titta på kammarna oxså ;-)

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
29 augusti 2012 · 1 163 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Man ska inte jämföra 1jz-2jz med 7M !!  7m motorn är långslagig och med litet borr och har allrigt varit tänkt till en prestanda bil. Är släkt med 3m motorn som satt i crown(samma block).  Effekt siffrorna blir inte höga men vridet blir högt.  Och varvtalet är en begränsning på grund av det långa slaget. MEN !!!! Vill man så går det att få till det riktigt trevlig gatmotor som håller.
Det är mesta är skrivet !!Men det som inte är skrivet är förbräningsrummen får fixas till och avgasportarna får öppnas upp. STP stakar och ROSS kolvar 83,5mm. Och olje systemet !!! Japanerna hade nog haft en dålig dag när dom ritade det :-) Där sitter en oljetrycksregulator i pumpen (som normalt) men sedan sitter där en i oljefilterhuset som släpper ut till oljekylaren med en något lägre tryck. Sedan är oljekylaren atmosvärisk så oljan går till baks till sumpen!! Det lite konstigt när man plockar ut mer effekt ur motorn. Då olje tempen går upp och viskoviteten går ner
då ökar genomflödet i motorn då går mindre olja till kylen !!! Så bort med oljefilterhuset och flytta ut filtret och på med en större oljekylare typ 16 radig.  Effekten på en 7m 550 hk / 780Nm är rimligt ska man gå vidare så får man titta på kammarna oxså ;-)

Flytta oljefiltret är ganska givet då det inte går att köra med något annat grenrör annars smile Det är inget fel på 7m egentligen.. tycker bara om karaktären bättre på 1jz/2jz smile tongue

~Andy~
Zazze SRF Performance
30 augusti 2012 · 188 Inlägg

Bra information där smile

Tror nog att jag kör på 7m motorn, men i framtiden så blir det nog att försöka sig på att byta till en 2JZ i en annan supra bara för att jag är nyfiken. Men prio 1 är att fixa denna smile

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
fossberg
14 september 2012 · 5 Inlägg

Kompisen bänkade 564whp i veckan med mls+arp i toppen, kina grenrör/insug, megasquirt, större snurra, E85. Då bottnade 850cc spridarna så stannade på ca 520whp.

Körs dagligen brett till och från jobbet.
Byggkostnad ca 35000:-
:-)

Det röda på varvräknar visar var man har max effekt väl?
MrVain
14 september 2012 · 904 Inlägg

Brukar han den dagligen så ska de bli kul å se hur länge grenröret håller big_smile

De ska va gött å leva
fossberg
14 september 2012 · 5 Inlägg

Med tanke på att turbon slog i stötdämpartornet pga av dåliga motokuddar vid bänkningen så... jaa smile

Det röda på varvräknar visar var man har max effekt väl?
Zazze SRF Performance
14 september 2012 · 188 Inlägg

Inga kinagrejer på min bil smile

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
JoeyJ
16 september 2012 · 502 Inlägg

7M motorn tål mycket stryk om man bygger rätt, oljan är ju som sagt det viktigaste, högflödespump och ev en accusump räcker väldigt långt om man inte verkligen känner att man behöver torrsump

original botten hänger med upp mot 800hk men självklart så är ju marginalerna mindre då jämfört mot smidda grejer

Jag hade gärna byggt på en 7M motor igen men Supran är ju inte den roligaste bilen, tung, ganska klumpig och inte jättesnygg. Skulle vara kul att sätta en 7M i nån annan bil fast då är en BMW motor ändå snäppet bättre och dessutom billigare/lättare att få tag på, enligt mig.

ang växellådan så tror jag inte en zf-låda håller bättre direkt.. det finns förstärknings-kitt till R154an för några tusenlappar men de är riktigt stabila redan original

Zazze SRF Performance
17 september 2012 · 188 Inlägg

JoeyJ skrev:
7M motorn tål mycket stryk om man bygger rätt, oljan är ju som sagt det viktigaste, högflödespump och ev en accusump räcker väldigt långt om man inte verkligen känner att man behöver torrsump

original botten hänger med upp mot 800hk men självklart så är ju marginalerna mindre då jämfört mot smidda grejer

Jag hade gärna byggt på en 7M motor igen men Supran är ju inte den roligaste bilen, tung, ganska klumpig och inte jättesnygg. Skulle vara kul att sätta en 7M i nån annan bil fast då är en BMW motor ändå snäppet bättre och dessutom billigare/lättare att få tag på, enligt mig.

ang växellådan så tror jag inte en zf-låda håller bättre direkt.. det finns förstärknings-kitt till R154an för några tusenlappar men de är riktigt stabila redan original

Var hittar man förstärkningskittet till R154an? Hittar bara renoveringskitt.

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
JoeyJ
17 september 2012 · 502 Inlägg

nu va det länge sen jag håll på med MkIII men det finns kraftigare axiallager man kan köpa och själva lagerhuset som håller ingående axeln finns det också nån kraftigare version av

testa googla lite på thrust washer och bearing retainer till r154an

driftmotion.com har haft båda tidigare iaf

Zazze SRF Performance
18 september 2012 · 188 Inlägg

JoeyJ skrev:
nu va det länge sen jag håll på med MkIII men det finns kraftigare axiallager man kan köpa och själva lagerhuset som håller ingående axeln finns det också nån kraftigare version av

testa googla lite på thrust washer och bearing retainer till r154an

driftmotion.com har haft båda tidigare iaf

Får leta på eBay wink

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
JoeyJ
18 september 2012 · 502 Inlägg

Zazze skrev:

JoeyJ skrev:
nu va det länge sen jag håll på med MkIII men det finns kraftigare axiallager man kan köpa och själva lagerhuset som håller ingående axeln finns det också nån kraftigare version av

testa googla lite på thrust washer och bearing retainer till r154an

driftmotion.com har haft båda tidigare iaf

Får leta på eBay wink

så länge man inte misshandlar lådan så håller den nog för bra mycket även utan förstärkningarna, har inte hört om någon som lyckats rensa några drev i lådan utan det är lagerna som är den "svaga" länken

tycker MrVain va lite väl negativ, vet inte om han aldrig testat trimma en 7M eller bara har haft otur när han gjort det, som sagt har man koll på grejerna så håller både motor och drivlina för en hel del mos

chassi och bromsar är en helt annan sak tongue

en 2JZ är smidig det finns ju bolt-on grejer till allt roll

Zazze SRF Performance
19 september 2012 · 188 Inlägg

JoeyJ skrev:

Zazze skrev:

JoeyJ skrev:
nu va det länge sen jag håll på med MkIII men det finns kraftigare axiallager man kan köpa och själva lagerhuset som håller ingående axeln finns det också nån kraftigare version av

testa googla lite på thrust washer och bearing retainer till r154an

driftmotion.com har haft båda tidigare iaf

Får leta på eBay wink

så länge man inte misshandlar lådan så håller den nog för bra mycket även utan förstärkningarna, har inte hört om någon som lyckats rensa några drev i lådan utan det är lagerna som är den "svaga" länken

tycker MrVain va lite väl negativ, vet inte om han aldrig testat trimma en 7M eller bara har haft otur när han gjort det, som sagt har man koll på grejerna så håller både motor och drivlina för en hel del mos

chassi och bromsar är en helt annan sak tongue

en 2JZ är smidig det finns ju bolt-on grejer till allt roll

Blir 7M till en början iaf. Kanske får i en 2JZ sen och då åker den gamla 7M motorn i en Celica Supra från 86 smile

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
mannen666666 preem pump
19 september 2012 · 836 Inlägg

lol

Senast redigerat av mannen666666 (19 september 2012)

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
jstjernmejsel
22 oktober 2012 · 5 Inlägg

jag har 7m och r154 i min och jag har misshandlat den fruktansvärt men det verkar hålla. smile men håller med de är fränt att komma med en 7m och bränne om dom som åker MKIV med 2jz. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang