Supra MKIII 7M-GTE trim?

Zazze SRF Performance
9 juli 2012 · 188 Inlägg

Hej. I lördags så var jag och köpte mig en Toyota Supra MK3 -92 med 7M-GTE motorn. Underbar bil änsålänge, men man vill ju alltid ha mer. Jag skulle vilja ha fler tips på vad jag skulle kunna göra med den och var man får tag i de? Länka gärna smile

Vad det gäller styling så har jag hittat en del, men trim är inte så lätt som jag trodde att få tag i. Skulle vilja ha tips på var man kan få tag i delar, länka gärna.

Kommer förmodligen lagt ner en mindre förmögenhet när bilen är färdig, men ett steg i taget. Någon som vill hjälpa mig med tips?

Tack smile

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
NIzmO Ollikkala Racing
9 juli 2012 · 1 724 Inlägg

Vet inga specifika sidor men sök runt på google så borde du kunna få ihop en lista, det som jag vet ska vara en känslig punkt på dessa motorer är topplockspackningen så en bra investering är att börja med att plocka av toppen (passa på och renovera den samtidigt, minst plana) och montera stålpackningen med ARP bultar.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Zazze SRF Performance
9 juli 2012 · 188 Inlägg

NIzmO skrev:
Vet inga specifika sidor men sök runt på google så borde du kunna få ihop en lista, det som jag vet ska vara en känslig punkt på dessa motorer är topplockspackningen så en bra investering är att börja med att plocka av toppen (passa på och renovera den samtidigt, minst plana) och montera stålpackningen med ARP bultar.

Har läst om de och jag är medveten om det. Kommer göra de innan jag börjar trimma. Man skulle tydligen investera i en oljekylare för vevlagrenas skull också. Har en lista på vad som kommer att göras. Men vissa grejer är jag lite osäker på. Tack gode gud för garaget!

Tänkte sätta in Turbotimer och en annan dump snart. Någon som vet hur jag får dit en dump och vilken sort? Vill ha en öppen HKS men med luftmassemätare o skit så blir det väl svårt antar jag? Turbotimern löser jag nog.

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
NIzmO Ollikkala Racing
9 juli 2012 · 1 724 Inlägg

Dom flesta dumparna funkar väl, finns även flera sätt att få dom att passa och enklast är att köpa ett modellanpassat rör med dump uttag som jag vet finns till dessa.
Egentligen ska man ju inte ha öppen dump när man har luftmassamätare (lmm) men verkar ju funka för som som har det?

Det stället du hittar mest grejer till dessa på är ju ebay.com om du vågar handla från Kina/Usa mm.
Är övertygad om att 90% av det du hittar här i Sverige är samma grejer du hittar på ebay fast för mycket lägre priser.

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Zazze SRF Performance
9 juli 2012 · 188 Inlägg

NIzmO skrev:
Dom flesta dumparna funkar väl, finns även flera sätt att få dom att passa och enklast är att köpa ett modellanpassat rör med dump uttag som jag vet finns till dessa.
Egentligen ska man ju inte ha öppen dump när man har luftmassamätare (lmm) men verkar ju funka för som som har det?

Det stället du hittar mest grejer till dessa på är ju ebay.com om du vågar handla från Kina/Usa mm.
Är övertygad om att 90% av det du hittar här i Sverige är samma grejer du hittar på ebay fast för mycket lägre priser.

Okej, får väl prova iaf smile

90% av allt jag hittat av intresse var på eBay, så det blir nog en hel del därifrån.

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
SnowZer
10 juli 2012 · 24 Inlägg

Ang. Toppen så kan vi plana den billigt åt dig.

Burn Rubber NoT Your Soul
Zazze SRF Performance
10 juli 2012 · 188 Inlägg

SnowZer skrev:
Ang. Toppen så kan vi plana den billigt åt dig.

Vad tar ni då? smile

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
SnowZer
11 juli 2012 · 24 Inlägg

400-500 kr med toppen bortmonterad. Ska vi göra allt så någon hundring mer.

Burn Rubber NoT Your Soul
Zazze SRF Performance
11 juli 2012 · 188 Inlägg

SnowZer skrev:
400-500 kr med toppen bortmonterad. Ska vi göra allt så någon hundring mer.

Då hör jag av mig när det är dags smile

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
LoFET Almännt tokig
10 augusti 2012 · 481 Inlägg

Topplockspackning bör man byta till stålpackning och ARP bult, innan man gör något vidare ingrepp för att öka effekten.

Sen ett bra första steg är fria luftvägar, mycket strypningar i laddluftrören på dessa orginal......
Även Downpipen är rätt dåligt flöde i, så den blir mycker rappare med en 3"DP/Elbow.

Nästa steg brukar vara Lexus V8 3" Luftmassemätare med MK3 eldel samt RC550cc spridare, och öka laddet en hel del till drygt 1bar, det bör lämna runt 350hk.

Sök på www.Supras.nu/forum där finns massor av info och guider på 7m motorn.

Inline sixes ist sie scheisse.......
Zazze SRF Performance
13 augusti 2012 · 188 Inlägg

LoFET skrev:
Topplockspackning bör man byta till stålpackning och ARP bult, innan man gör något vidare ingrepp för att öka effekten.

Sen ett bra första steg är fria luftvägar, mycket strypningar i laddluftrören på dessa orginal......
Även Downpipen är rätt dåligt flöde i, så den blir mycker rappare med en 3"DP/Elbow.

Nästa steg brukar vara Lexus V8 3" Luftmassemätare med MK3 eldel samt RC550cc spridare, och öka laddet en hel del till drygt 1bar, det bör lämna runt 350hk.

Sök på www.Supras.nu/forum där finns massor av info och guider på 7m motorn.

Har ju hunnit läsa på en del nu och det du säger låter vettigt smile Hur mycket tål kolvar o stakar original?

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
LoFET Almännt tokig
13 augusti 2012 · 481 Inlägg

Svårt att säga, men 4-450hk borde kunna funka....

Inline sixes ist sie scheisse.......
Zazze SRF Performance
14 augusti 2012 · 188 Inlägg

LoFET skrev:
Svårt att säga, men 4-450hk borde kunna funka....

Okej, då måste de bytas också. smile

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
17 augusti 2012 · 1 163 Inlägg

Zazze skrev:
Hej. I lördags så var jag och köpte mig en Toyota Supra MK3 -92 med 7M-GTE motorn. Underbar bil änsålänge, men man vill ju alltid ha mer. Jag skulle vilja ha fler tips på vad jag skulle kunna göra med den och var man får tag i de? Länka gärna smile

Vad det gäller styling så har jag hittat en del, men trim är inte så lätt som jag trodde att få tag i. Skulle vilja ha tips på var man kan få tag i delar, länka gärna.

Kommer förmodligen lagt ner en mindre förmögenhet när bilen är färdig, men ett steg i taget. Någon som vill hjälpa mig med tips?

Tack smile

För din del som äger en 92a är topplockspackningen ingen fara då den blev förstärk 91 så den pallar ca 400hk.. (mer med arp bultar)

Oljekyl är inprincip ett krav om du vill kunna leka lite..

Jag har kört på 400hk utan några problem hela sommaren och finns folk som plockat ut det dubbla dock gäller det ju givetvis att den är fräsch..


Mvh Andy

~Andy~
Zazze SRF Performance
20 augusti 2012 · 188 Inlägg

Andyy90 skrev:

Zazze skrev:
Hej. I lördags så var jag och köpte mig en Toyota Supra MK3 -92 med 7M-GTE motorn. Underbar bil änsålänge, men man vill ju alltid ha mer. Jag skulle vilja ha fler tips på vad jag skulle kunna göra med den och var man får tag i de? Länka gärna smile

Vad det gäller styling så har jag hittat en del, men trim är inte så lätt som jag trodde att få tag i. Skulle vilja ha tips på var man kan få tag i delar, länka gärna.

Kommer förmodligen lagt ner en mindre förmögenhet när bilen är färdig, men ett steg i taget. Någon som vill hjälpa mig med tips?

Tack smile

För din del som äger en 92a är topplockspackningen ingen fara då den blev förstärk 91 så den pallar ca 400hk.. (mer med arp bultar)

Oljekyl är inprincip ett krav om du vill kunna leka lite..

Jag har kört på 400hk utan några problem hela sommaren och finns folk som plockat ut det dubbla dock gäller det ju givetvis att den är fräsch..

Okej, men bilen ska ändå förberedas för över 700hk smile

Mvh Andy

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
20 augusti 2012 · 1 163 Inlägg

Satsar du på 700hk så hade jag lagt ner en 1jz/2jz i den istället.. Tillsammans med en BMW låda wink

~Andy~
Zazze SRF Performance
20 augusti 2012 · 188 Inlägg

Andyy90 skrev:
Satsar du på 700hk så hade jag lagt ner en 1jz/2jz i den istället.. Tillsammans med en BMW låda wink

Satsar på över 700 och det ska vara med 7m motorn, de e hela grejen smile Köra ifrån de nyare motorerna smile

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
MrVain
20 augusti 2012 · 904 Inlägg

Ska man få någon hållbarhet i 7m motorn överhuvudtaget så är det torrsump som gäller å de är inte billigt...

De ska va gött å leva
Zazze SRF Performance
20 augusti 2012 · 188 Inlägg

MrVain skrev:
Ska man få någon hållbarhet i 7m motorn överhuvudtaget så är det torrsump som gäller å de är inte billigt...

Torrsumpsombyggnad är redan medräknat i ombyggnationen. Finns ingenting med bilar som är billigt smile

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
MrVain
20 augusti 2012 · 904 Inlägg

Räkna med ca 40-50 tusen bara för den punkten

De ska va gött å leva
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang