2538
Sök

Supra MKIII 7M-GTE trim?

74 Inlägg
24 oktober 2012
#41
Släng ut den och i med en 1JZ... Roligare motor?


SRF Performance
188 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
#42
J_W skrev:
Släng ut den och i med en 1JZ... Roligare motor?

Varvvilligare, men inte riktigt lika potent. Och sen vill jag behålla motorstorleken på 3L, samt att 1JZ redan finns original i dom. Blir en 2JZ nån gång i framtiden. smile

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden

866 Inlägg
25 oktober 2012
#43
Det blir minder bra i en mkIII Bakaxel utväxlingen i bilen är hög och med 2,5 lit och typ 450-500Hk så får man ha kaffekokare i bilen så man kan fika innan vridet är på plats. :-) Jag är i försig en som är väldigt glad i 7m motorn.
Man hamnar inte på första plats på effekt pallen men det värsta jag sätt på effekt är 762Hk 1144Nm och den kändes som en bigblock kompressor motor. mellan 100-200 Km/h kan man få svärmor se ut som en 14 åring i ansiktet. :-)

SRF Performance
188 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
#44
tekniknissen1 skrev:
Det blir minder bra i en mkIII Bakaxel utväxlingen i bilen är hög och med 2,5 lit och typ 450-500Hk så får man ha kaffekokare i bilen så man kan fika innan vridet är på plats. :-) Jag är i försig en som är väldigt glad i 7m motorn.
Man hamnar inte på första plats på effekt pallen men det värsta jag sätt på effekt är 762Hk 1144Nm och den kändes som en bigblock kompressor motor. mellan 100-200 Km/h kan man få svärmor se ut som en 14 åring i ansiktet. :-)

Blir det en 2JZ så blir det MK4ans bakdiff och växellåda, så det löser sig nog smile

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden

74 Inlägg
25 oktober 2012
#45
1JZ är ingen kass motor direkt. Tycker ni 7Mgte:n är bättre??


502 Inlägg
25 oktober 2012
#46
J_W skrev:
1JZ är ingen kass motor direkt. Tycker ni 7Mgte:n är bättre??

bättre kanske den inte är men jag tycker inte en 1JZ är så mycket bättre att det är värt besväret/kostnaden att byta om man har en fräsch 7M

en 3 liters "1,5JZ" hade ju i så fall varit trevligt om man kan få ihop en till rimligt pris
Senast redigerat av JoeyJ (25 oktober 2012)

74 Inlägg
25 oktober 2012
#47
Ok. Ne visst, pengarna styr ju såklart. En del 200:a åkare tar ju en Bmw 6:a eller en 2jZ framför en Rb motor också .
Vad det nu ska vara bra för....


866 Inlägg
25 oktober 2012
#48
Bättre nej !! Men kartäten på 7M motorn är så mycket bättre på gatan i en mkIII,a. Sen är det en gammal motor och även så börjar MKIII orna bli lite åt åren. Och man får bygga om en del på en 7M om man ska plocka ut vättigt med pulver. 1jz en bra motor redan från början så det tål en hel del framför allt varv då den har 71,5 i slag och 86 i borr. Mot då 2jz som har 86 i slag och 86 i borr. Mot 7M har 91 i slag och 83 i borr. Sen är där mycke skröner på 1jz och 2jz !! Till exempel 1.5 jz ?! Japanerna tar 3liters blocket och på 1jz toppen då dom har effekt på 280Hk som max.Då syns det inte att det är en 3liters!?! Så det ska vara bättre att använda 1jz toppen !! Men nej 2jz flödar bättre en  mot på 1jz. men där i mot så är flödes differansen mellan in/ut mindre på 1jz,an. Så den reagerar bättre på laddtyck.

74 Inlägg
25 oktober 2012
#49
Bättre att använda beprövade grejer. 2JZ är ju en sådan. Finns ju sjukt mycket kunskap om dem.
Glöm inte att det kan bli Problems på bilprovningen
om denna 2JZ MK3:a skall gå på gatan.
Dom börjar se allt mer kritiskt på ombyggda bilar nu...


866 Inlägg
25 oktober 2012
#50
Javist 235 hk mot 280 hk Pratar man INTE bort big_smile Funderar på BMW V12 i min MK2,a men hur ska man förklara det!!smile Kör bara med halva motorn tongue

74 Inlägg
25 oktober 2012
#51
tekniknissen1 skrev:
Javist 235 hk mot 280 hk Pratar man INTE bort big_smile Funderar på BMW V12 i min MK2,a men hur ska man förklara det!!smile Kör bara med halva motorn tongue

He he! big_smile


SRF Performance
188 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
#52
J_W skrev:
Bättre att använda beprövade grejer. 2JZ är ju en sådan. Finns ju sjukt mycket kunskap om dem.
Glöm inte att det kan bli Problems på bilprovningen
om denna 2JZ MK3:a skall gå på gatan.
Dom börjar se allt mer kritiskt på ombyggda bilar nu...

Det löser sig wink

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden

SRF Performance
188 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
#53
tekniknissen1 skrev:
Javist 235 hk mot 280 hk Pratar man INTE bort big_smile Funderar på BMW V12 i min MK2,a men hur ska man förklara det!!smile Kör bara med halva motorn tongue

2JZ med 0 i ladd? 200... öhh, nått hästar. Kan gå smile

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden

866 Inlägg
26 oktober 2012
#54
En sugis !! dom suger ju lol

SRF Performance
188 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
#55
tekniknissen1 skrev:
En sugis !! dom suger ju lol

De gör dom verkligen wink Både på de ena och de andra sättet big_smile

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden

SRF Performance
188 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#56
Någon som vet nån vettig sida där man inte behöver lägga en förmögenhet på 2mm HKS stålpackning? Har även funderingar på kolvar o stakar. Har kollat runt och förstår inte riktigt vad som menas när det blandas in "oversize" och sånt. När det gäller toppackning har jag blivit tillsagd att ha 2mm men varför inte 1,2mm? Hittat massor av kolvar o stakar men som sagt. Hur ska jag veta vad jag ska ha när det finns så mycket att välja på med oversize o skit?

Någon som kan förklara eller länka någon förklaring? Skulle uppskattas. För snart är det dags att sätta igång och bygga :-)

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden

904 Inlägg
17 december 2012
#57
Oversize är väll främst om du ska gå upp i borr på blocket. Det vill säga första, andra och tredje överdimenstion på kolvarna.
Om du ska borra blocket så hör med din motorrenoverare vad för storlek du ska beställa på kolvarna.

Angående packningen så köper du den tjockare om du vill sänka kompet något. Så vitt jag vet har väll denna motorn ganska hög komp original och det är därför man brukar villa sänka kompet om man ska ladda mer med Turbon. Denna motorn är ju lite av en sugmotor med lågtrycksturbo egentligen.

Om du ska borra och byta kolvar så köper du ändå lågkompskolvar så slipper du köra med en tjockare toppackning.

De ska va gött å leva

866 Inlägg
17 december 2012
#58
7mgte Cometic har för 84mm borr  går att använda med 83,5 mm borr. den heter C4278-051
Det är till att leta men summit har dom i USA
kolvar ross 99812       83,4 mm  Sak samma här leta lite så kan man hitta dom för rätt pris !

stakar Eagel funkar fin fint !
  http://www.mrtuning.se/p/motor-delar/to … 1eaba14d75
Det du får tänka på är att du ska hälst plana decket på blocket när du drar i stålis.
Men tänk på att ha front kåpan på då !!!! annars sticker den upp ovanför.
ARP studds till toppen Inte bults!!
Tänk på att lägga i brickorna innan man lägger på toppen dom går inte ner med studds.
Annars så kan du köra original topp packning och oringa blocket  1 mm från kant när det är borrat med 1mm tråd så får du 2,5 mm i mellan trådarna i mellan cylindrarna.

Ross kolvar,Eagel stakar, ARP till topp och ramöverfallen Så klarar botten 750 Hk !! 1250Nm !!!!
och även mer.

Och slipa veven !! och ACL lager 0,25 över . Toyota har klassat in sina lager original så tänk int på att dra i Std lager och tro att det ska funka... Du kan använda dig av original lager men tänk på klassningen. Står på blocket tätkanten till sumpen 7 siffror och på veven på en av slängarna 7 siffror Typ 1111212 veven 1111211 då blir det lagerklassning  2222423 man lägger bara ihop så får du rätt på det ska du ha i nya stakar så slipa annars så är dom okså klassade på samma vis.

preem pump
836 Inlägg
17 december 2012
#59
tekniknissen1 skrev:
7mgte Cometic har för 84mm borr  går att använda med 83,5 mm borr. den heter C4278-051
Det är till att leta men summit har dom i USA
kolvar ross 99812       83,4 mm  Sak samma här leta lite så kan man hitta dom för rätt pris !

stakar Eagel funkar fin fint !
  http://www.mrtuning.se/p/motor-delar/to … 1eaba14d75
Det du får tänka på är att du ska hälst plana decket på blocket när du drar i stålis.
Men tänk på att ha front kåpan på då !!!! annars sticker den upp ovanför.
ARP studds till toppen Inte bults!!
Tänk på att lägga i brickorna innan man lägger på toppen dom går inte ner med studds.
Annars så kan du köra original topp packning och oringa blocket  1 mm från kant när det är borrat med 1mm tråd så får du 2,5 mm i mellan trådarna i mellan cylindrarna.

Ross kolvar,Eagel stakar, ARP till topp och ramöverfallen Så klarar botten 750 Hk !! 1250Nm !!!!
och även mer.

Och slipa veven !! och ACL lager 0,25 över . Toyota har klassat in sina lager original så tänk int på att dra i Std lager och tro att det ska funka... Du kan använda dig av original lager men tänk på klassningen. Står på blocket tätkanten till sumpen 7 siffror och på veven på en av slängarna 7 siffror Typ 1111212 veven 1111211 då blir det lagerklassning  2222423 man lägger bara ihop så får du rätt på det ska du ha i nya stakar så slipa annars så är dom okså klassade på samma vis.

nu vet du hur du ska göra big_smile
uti garaget med dig

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
17 december 2012
#60
Här har du en som är färdig och riktigt billig.. http://www.supras.nu/forum/showthread.p … adid=14122

~Andy~


Sök