2678
Sök

Bmw 523i motor haveri

27 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
Hej har tyvärr råkat ut för ett haveri på min Bmw 523i-97 sad

Motorn går och låter väldigt illa, den kan inte heller hålla någon tomgång.
Har en gissning på att det fattas komp i en cylinder, Om nån ventil har gått eller kolvringarna.
Tror att blockpackningen är hel, Var inget konstigt med kyl systemet.

Så nu vänder ja mig till er efter råd hur ja ska gå till väga?
Ja har kunskaper om att renovera diesel motorer så är inte rädd för o skruva lite o lära mig lite nytt.

Någon som vet vart man kan få tag på verkstads böcker på motorn eller alla moment?

Annars har ja lite idér om att byta motor montera i den nyare varianten med Dubbel Vanos eller (om det går att montera i en 2,8 liters motorn utan för mycket modifikationer och så den går igenom besiktningen)
Men då fick man funderingar över om all elektronik o kabel piskor skulle passa?

Mvh Erik

4 670 Inlägg
9 juli 2012
Börja med att göra ett komptest på motorn. Då får du reda på om någon cylinder tappat komp!

27 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
Hej, aa får nog göra det så man inte skruvar ner den i onödan hehe, Var o köpte verkstads handboken på motorn och såg ut och vara mkt mer komplicerad än diesel motorerna ja är vana och skruva med hmm

Men tack för svaret ! smile Btw lyfte på ventil kåpan i dag med, men såg ut o vara på sin ordning smile
Men kör nog ett komptest smile

27 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
Hej igen smile har nu gjort ett komp test o visade sig va femmans cylinder där det fattas komp, Kollade på stiftet med och såg att det hade fått sig en kyss så gissar på att dä är nån ventil som läcker sad Får se nästa vecka hur mycket skador dä har blivit, en bekant skulle lyfta toppen åt mig då smile

Sök