2744
Sök

När tror ni Volvo 740 börjar stiga i värde?

1 335 Inlägg
11 juli 2012
#61
Tyfors skrev:
OphanWitehall skrev:
Det finns 139 612 st Volvo 740 registrerade i Sverige idag. Av dessa är 29 027 avställda.

Stillsam fundering.

Vart hittar man sån här info? Ja e lite nyfiken på hur de ser ut på manta fronten smile

118 118 eller om de va 118 800.

killercow
11 juli 2012
#62
dom senaste 10-15 åren har 740 varit en bil som ungdomar dels har kört hårt med eller stylat sönder. Sådana bilar är väldigt svårt att få upp i värde. krävs mycket jobb och pengar för att få dom i original. för det är just original bilar som blir värda pengar efter några år.

Har man en 740 som är halvt skrot, sönder körd eller över stylad (allt annat än original) så gör man nog bättre i att plocka delar av den och börja sälja dom om några år på veteranmarknader eller blocket

1 335 Inlägg
11 juli 2012
#63
UPPDATERAR MITT TIDIGARE INNLÄGG GÄLLANDE HUR MÅNGA 740 DET FINNS REGISTRERADE I SVERIGE.

Idag 11/7-12 Finns det totalt 97'882 Volvo 740.
40'944st av dom är avställda och 1'352st av dom 97'882 som är registrerade är Turbo bilar.

Mina tidigare uppgifter från 118 118 är alltså väldigt felaktiga och jag vet inte vart 118 118 har fått sina siffror ifrån.
Dom siffrorna jag nu lämmnar kommer från Transportstyrelsen - Fordons urval.

370 Inlägg
11 juli 2012
#64
OphanWitehall skrev:
UPPDATERAR MITT TIDIGARE INNLÄGG GÄLLANDE HUR MÅNGA 740 DET FINNS REGISTRERADE I SVERIGE.

Idag 11/7-12 Finns det totalt 97'882 Volvo 740.
40'944st av dom är avställda och 1'352st av dom 97'882 som är registrerade är Turbo bilar.

Mina tidigare uppgifter från 118 118 är alltså väldigt felaktiga och jag vet inte vart 118 118 har fått sina siffror ifrån.
Dom siffrorna jag nu lämmnar kommer från Transportstyrelsen - Fordons urval.

när det finns 1000 kvar då kanske priset stiger.
Senast redigerat av Unleash (11 juli 2012)

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

633 Inlägg
11 juli 2012
#65
Volvo740-88 skrev:
Pim_Pim skrev:
Volvo740-88 skrev:

5 år?

Själv tror jag att 740 kommer vara den största kultbilen då varenda jävel har haft en sådan.
Man minns liksom tillbaka när man var ung, eller ägde en sådan.

15år kanske ?

Själv tror jag att när det närmar sig 2018 så börjar 740 bli lite speciell. Liksom skattebefriad och sen kommer det inte att finnas många kvar av dom då dom skrotas en hel del.

"Ja minns min gammle 740 roll " sa personen som har ägt en tidigare.

kompisen äger redan en 740 års 82, de är kult bil de , inte 740 rakt igenom rätt mycket 240 i den


____________________________________
1 340 Inlägg
11 juli 2012
#66
Vw-Andreas skrev:
Volvo740-88 skrev:
Pim_Pim skrev:

15år kanske ?

Själv tror jag att när det närmar sig 2018 så börjar 740 bli lite speciell. Liksom skattebefriad och sen kommer det inte att finnas många kvar av dom då dom skrotas en hel del.

"Ja minns min gammle 740 roll " sa personen som har ägt en tidigare.

kompisen äger redan en 740 års 82, de är kult bil de , inte 740 rakt igenom rätt mycket 240 i den

760 då wink

Inte för att bilarna skiljer sig så passa mycket smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

633 Inlägg
11 juli 2012
#67
RightFront skrev:
Vw-Andreas skrev:
Volvo740-88 skrev:

Själv tror jag att när det närmar sig 2018 så börjar 740 bli lite speciell. Liksom skattebefriad och sen kommer det inte att finnas många kvar av dom då dom skrotas en hel del.

"Ja minns min gammle 740 roll " sa personen som har ägt en tidigare.

kompisen äger redan en 740 års 82, de är kult bil de , inte 740 rakt igenom rätt mycket 240 i den

760 då wink

Inte för att bilarna skiljer sig så passa mycket smile

sorry 760 menar jag


Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
11 juli 2012
#68
Krist skrev:
Hade en röd 740gl 115hk i vintras. Köpte den bes å skattad för 2500kr, körde skiten ur den, tjejen övningskörde med den, krocka med diverse saker inkl rev ner en lyktstolpe. Skrotades innan sommarn kom. Hade en svart året innan ioförsig en 16v 159hk som ja köpte för 6000, lekte som fan, bresladd överallt, japsdämpare på haha helt enkelt bil för a till b. Sen skrotades den innan sommarn kom. Visst ja förlora massa pengar, men glödjen de gav va värt de.

740 kommer inte att öka i värde, iallafall inte de närmsta åren, finns för många där ute. Dom ökar i värde när vintern kommer, sen sjunker dom. Hållt på så i 3 år nu har ja märkt..

Å dom flesta som köper 740 gör nästan som mig, misshandlar bilen och skrotar sen eller säljer som reservdelsbil..

Själv brukar jag köpa BMW E30 M3s och sånt skrot och leka sönder med. Har rätt bra ställt så pengarna är inge problem. Leker sönder dom på vintern, skroten till våren. Kan tillägga att dom sällan håller hela vintern.

Nöjeskör närproducerat

1 319 Inlägg
11 juli 2012
#69
RightFront skrev:
Vw-Andreas skrev:
Volvo740-88 skrev:

Själv tror jag att när det närmar sig 2018 så börjar 740 bli lite speciell. Liksom skattebefriad och sen kommer det inte att finnas många kvar av dom då dom skrotas en hel del.

"Ja minns min gammle 740 roll " sa personen som har ägt en tidigare.

kompisen äger redan en 740 års 82, de är kult bil de , inte 740 rakt igenom rätt mycket 240 i den

760 då wink

Inte för att bilarna skiljer sig så passa mycket smile

Har inte även dessa bladfjäder? Känns osannolikt men jag har för mig att jag har läst det någonstans.

_----------'

5 111 Inlägg
11 juli 2012
#70
Nä, bladfjädern kommer först på 960 -95 om jag minns rätt, även den tidiga multilinken har väl spiraler?
Hur som helst, multilink kommer 1988, 760 82-87 har samma upphängning som 740.


Bärs!
3 456 Inlägg
11 juli 2012
#71
_Blue_Speed_ skrev:
Själv brukar jag köpa BMW E30 M3s och sånt skrot och leka sönder med. Har rätt bra ställt så pengarna är inge problem. Leker sönder dom på vintern, skroten till våren. Kan tillägga att dom sällan håller hela vintern.

Jag har väldigt svårt att tro dig.

Garaget.org peakade 2008.

370 Inlägg
11 juli 2012
#72
_Blue_Speed_ skrev:
Krist skrev:
Hade en röd 740gl 115hk i vintras. Köpte den bes å skattad för 2500kr, körde skiten ur den, tjejen övningskörde med den, krocka med diverse saker inkl rev ner en lyktstolpe. Skrotades innan sommarn kom. Hade en svart året innan ioförsig en 16v 159hk som ja köpte för 6000, lekte som fan, bresladd överallt, japsdämpare på haha helt enkelt bil för a till b. Sen skrotades den innan sommarn kom. Visst ja förlora massa pengar, men glödjen de gav va värt de.

740 kommer inte att öka i värde, iallafall inte de närmsta åren, finns för många där ute. Dom ökar i värde när vintern kommer, sen sjunker dom. Hållt på så i 3 år nu har ja märkt..

Å dom flesta som köper 740 gör nästan som mig, misshandlar bilen och skrotar sen eller säljer som reservdelsbil..

Själv brukar jag köpa BMW E30 M3s och sånt skrot och leka sönder med. Har rätt bra ställt så pengarna är inge problem. Leker sönder dom på vintern, skroten till våren. Kan tillägga att dom sällan håller hela vintern.

cool story bro!

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

633 Inlägg
11 juli 2012
#73
Volvo544special65 skrev:
Nä, bladfjädern kommer först på 960 -95 om jag minns rätt, även den tidiga multilinken har väl spiraler?
Hur som helst, multilink kommer 1988, 760 82-87 har samma upphängning som 740.

inga bladfjäder där inte 760 år 82 har samma upphängning som en 240, så 760n är ett hopplock kan man säga


1 319 Inlägg
11 juli 2012
#74
jonnielahti skrev:
Volvo544special65 skrev:
Nä, bladfjädern kommer först på 960 -95 om jag minns rätt, även den tidiga multilinken har väl spiraler?
Hur som helst, multilink kommer 1988, 760 82-87 har samma upphängning som 740.

nu fånga du min uppmärksamhet, det lät bra udda, men 91-94 har spiralfjäder och 95- har blad, inte som vanliga bladfjädrar heller utan vara ett blad
http://www.bildelsbasen.se/global/image … mp;height=
mycket intressant lösning smile

För att gå ännu längre så har jag för mig att det även satt små hjälpfjädrar på bilarna? Har för mig att jag såg det i någon projekt tråd igår men jag kan verkligen inte hitta tillbaka dit hmm. Med hjälpfjädrar menar jag små spiralfjädrar på var sida av bakaxeln, monterade  \  /  sådär snett på axeln. Väldigt klena saker. Möjligt att det var någon special lösning han gjort själv, men någon med mer kunskap får gärna upplysa smile!

_----------'

1 412 Inlägg
11 juli 2012
#75
sleepyoh skrev:
jonnielahti skrev:
Volvo544special65 skrev:
Nä, bladfjädern kommer först på 960 -95 om jag minns rätt, även den tidiga multilinken har väl spiraler?
Hur som helst, multilink kommer 1988, 760 82-87 har samma upphängning som 740.

nu fånga du min uppmärksamhet, det lät bra udda, men 91-94 har spiralfjäder och 95- har blad, inte som vanliga bladfjädrar heller utan vara ett blad
http://www.bildelsbasen.se/global/image … mp;height=
mycket intressant lösning smile

För att gå ännu längre så har jag för mig att det även satt små hjälpfjädrar på bilarna? Har för mig att jag såg det i någon projekt tråd igår men jag kan verkligen inte hitta tillbaka dit hmm. Med hjälpfjädrar menar jag små spiralfjädrar på var sida av bakaxeln, monterade  \  /  sådär snett på axeln. Väldigt klena saker. Möjligt att det var någon special lösning han gjort själv, men någon med mer kunskap får gärna upplysa smile!

Det var inte stötdämpare med hjälpfjädrar runt då?

Är ju ganska vanligt.

1 335 Inlägg
11 juli 2012
#76
Vart de inte lite väl mycket OT nu?

4 637 Inlägg
11 juli 2012
#77
_Blue_Speed_ skrev:
Krist skrev:
Hade en röd 740gl 115hk i vintras. Köpte den bes å skattad för 2500kr, körde skiten ur den, tjejen övningskörde med den, krocka med diverse saker inkl rev ner en lyktstolpe. Skrotades innan sommarn kom. Hade en svart året innan ioförsig en 16v 159hk som ja köpte för 6000, lekte som fan, bresladd överallt, japsdämpare på haha helt enkelt bil för a till b. Sen skrotades den innan sommarn kom. Visst ja förlora massa pengar, men glödjen de gav va värt de.

740 kommer inte att öka i värde, iallafall inte de närmsta åren, finns för många där ute. Dom ökar i värde när vintern kommer, sen sjunker dom. Hållt på så i 3 år nu har ja märkt..

Å dom flesta som köper 740 gör nästan som mig, misshandlar bilen och skrotar sen eller säljer som reservdelsbil..

Själv brukar jag köpa BMW E30 M3s och sånt skrot och leka sönder med. Har rätt bra ställt så pengarna är inge problem. Leker sönder dom på vintern, skroten till våren. Kan tillägga att dom sällan håller hela vintern.

Du är fan bäst!

1 335 Inlägg
14 juli 2012
#78
http://www.blocket.se/ostergotland/Volv … =6&w=3
Här har vi en som tror på bra betalt... Tycker den dock har gått minst 10'000mil för långt för det priset.

1 319 Inlägg
14 juli 2012
#79
OphanWitehall skrev:
http://www.blocket.se/ostergotland/Volvo_740_TURBO_TIC_UNIK_BIL_39784774.htm?ca=6&w=3
Här har vi en som tror på bra betalt... Tycker den dock har gått minst 10'000mil för långt för det priset.

1900 mil kanske... Shit vilken jäkla drömmare alltså, lycka till..

_----------'

685 Inlägg
14 juli 2012
#80
OphanWitehall skrev:
http://www.blocket.se/ostergotland/Volvo_740_TURBO_TIC_UNIK_BIL_39784774.htm?ca=6&w=3
Här har vi en som tror på bra betalt... Tycker den dock har gått minst 10'000mil för långt för det priset.

Det var inget litet överpris:)

No turbo shit - just real power!


Sök