2710
Sök

200SX s13 "kväver" sig själv

829 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
Behöver hjälp med bilen.. Märkte att den gick på 3burkar och att den inte alls ville fortsätta gasa om jag ville det. Motorn ville istället "kväva" sig själv.
Köpte nya tändstift och monterade idag,men ändå vill den inte varva upp över huvudtaget.

Bilen i sig är original,förutom en Bosch 040 pump och ett steg2 Horsham chip.

Bifogar videolänkar till hur bilen beter sig,samt hur tändstiften såg ut efter 15-20minuters tomgång. Ser inga fel på dom,men jag själv är ingen tändstiftsexpert.

Här är motorn i hyfsad temp,men inte helt uppvärmd. Då kan jag ge Lite gas i alla fall,men så fort man närmar sig nollan på boost så vill den dö.

http://www.youtube.com/watch?v=pPd2UbJEkMs

I detta klipp så är motorn i bättre arbetstemperatur,men då vill den absolut inte när jag nuddar gasen.

http://www.youtube.com/watch?v=N08hwVZTLmY

Kikade tändstift efter detta men jag själv kan inte se något fel,men jag är ingen mästare på tändstift heller. Detta efter motorn gått i kanske 15-20minuter.

http://img546.imageshack.us/img546/8...0710141639.jpg

http://img688.imageshack.us/img688/2...0710141604.jpg

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
10 juli 2012
När byttes bränslepumpen?

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

829 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
Det vet jag inte. har inte bytts av mig i alla fall.
Har svårt att tänka mig den stör så mycket,för det är väl ändå spridarna som styr soppan In i motorn. Överflödet som pumpen ger återcirkulerar till tanken som jag förstått det.

836 Inlägg
10 juli 2012
Har du kollat LMM?

829 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
drar jag ur den så dör bilen vet jag i alla fall smile

fick tips på telenfonen nyss att hålla full gas när jag skulle starta den så man chockar spridarna med soppa. Det gjorde att jag kunde varva mer än tidigare och få lite laddtryck,så jag ska prova tanka annat än 95 oktan (misstag tydligen),och hoppas på det bästa.
fungerar inte 98oktan så ska jag prova k-sprit med så man rengör ordentligt.

Katalysatorn ska kikas den med så den inte är igensatt eller så.

829 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
Kan det vara så att den nya soppapumpen som flödar Mycket mer,har släpat med sig något i ledningen fram till spridarna,eftersom denna trycker på mer än originalpumpen,och sen täpper igen spridaren med något skit ?

839 Inlägg
10 juli 2012
Nej det är spridarna som du säger. Men jag tänkte mer på om den kanske var felmonterad på något vis.

829 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
Jadu jag vet ej faktiskt. hur kan den vara felmonterad? tänkte så man inte sätter tillbaka den fel.

839 Inlägg
10 juli 2012
Slangarna kan vara felmonterade så den suger i fel ände. Men har den gått förut så kan det uteslutas. Däremot kan ju en slang hoppat isär. Är pumpen internt monterad i tanken?

829 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
Hmm njaa bilen gick hyfsat när jag körde första vändan med den så tror inte det är felet.
Den ska vara en sån intern pump ja :-)

829 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
Tankade i 2,5liter 98oktan igår och 2liter e85 för att rensa ur systemet om det var tilltäppta spridare.

Vid ett tillfälle när jag justerat CASen så gick bilen jättebra,och man kunde varva utan att den dog..Så fort jag ska ge mig ut på gatan och prova så börjar den gå skitkasst igen..

Lambdasonden.. Kan det vara något att kolla mer på? provade dra ur den när bilen går,och jag märker ingen skillnad när jag drar ut den. Möjligtvis något ökad tomgång,men det kan vara annat med.

2 230 Inlägg
11 juli 2012
inte så att du har ett läkage på nån tryckslang då? låter lite som det faktiskt.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

829 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
Jadu det kan ju vara så enkelt egentligen. Jag har dock ingen möjlighet att tryckprova grejorna alls hmm

Kan man inte höra att det låter när man gasar till eller så isåfall?

Det jag inte förstår är att den går hyfsat bra när jag chockstartar den med full gas,och sen blir den sämre och sämre. Samt att den gick SUPER för ett tag sen med gas och ladd,men så fort jag ska ut och prova så går den helkasst igen.

2 230 Inlägg
11 juli 2012
du får syna slangarna brukar synas rätt bra om det är hål på en siliconslang eller om du har original slangarna kvar.

men annars kan du ju prova startgas kan fungerar dvs spruta där du har alla slangar/kopplingar.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

829 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
Ska prova med startgas imorgon efter att jag tagit av katalysatorn från bilen. Kan eventuellt vara den som spökar. Samt även lambdasonden som är knas. Lite svårare att prova en annan då jag saknar reserv.

Herr
1 722 Inlägg
12 juli 2012
Katten är inte täppt, garanterar jag:)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

829 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
hm okay.. får riva den iaf utifall att den skitit sig nu,för den gick ju hyfsat den Absolut första provturen jag tog med den,men sen började den gå dåligt som du vet. Vi visste inte vad det berodde på heller,men ett tändstift var iaf dåligt vet jag nu,för nu skuttar inte motorn runt som den gjorde på plats haha tongue

343 Inlägg
12 juli 2012
har samma fel på min som du har, å jag börjar ana att den får för lite tryck över spridarna.

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

829 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
Jaså ? hmm

hur löser jag det då? Ta loss dom och rengöra,eller köra k-sprit i tanken ?

Herr
1 722 Inlägg
12 juli 2012
Scoore skrev:
Jaså ? hmm

hur löser jag det då? Ta loss dom och rengöra,eller köra k-sprit i tanken ?

Kass btr, men det är nog väldigt långsökt, flödestesta spridarna? är ju relativt lätt gjort.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Sök