3792
Sök

200SX s13 "kväver" sig själv

829 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
Okay lite skumt att det hände bara så där dock tongue

Nu har jag varit ute ex antal timmar. Inga framsteg alls,och då har jag provat:
1. Tagit bort katalysatorn. (den såg fräsch ut som förra ägaren sa)
2. rengjort alla kontakter jag hittat med kontaktspray
3. knackat lite lätt på spridarna om det skulle varit skit i vägen
4. Ställt om tändningen igen.

Nästa steg får nog fan bli att jag byter lambdasonden helt. Bilen går inte märkbart sämre eller bättre när jag drar ur den,och ska det bli en såpass stor skillnad när den dras ut så Måste den väl vara trasig isåfall?
Bilen går jättefint när den stått avstängd en stund,men sen efter någon minut på tomgång så går den sopskit igen när jag försöker gasa och få ladd.

Vad tros om det? Ny lambda?

Herr
1 722 Inlägg
12 juli 2012
Scoore skrev:
Okay lite skumt att det hände bara så där dock tongue

Nu har jag varit ute ex antal timmar. Inga framsteg alls,och då har jag provat:
1. Tagit bort katalysatorn. (den såg fräsch ut som förra ägaren sa)
2. rengjort alla kontakter jag hittat med kontaktspray
3. knackat lite lätt på spridarna om det skulle varit skit i vägen
4. Ställt om tändningen igen.

Nästa steg får nog fan bli att jag byter lambdasonden helt. Bilen går inte märkbart sämre eller bättre när jag drar ur den,och ska det bli en såpass stor skillnad när den dras ut så Måste den väl vara trasig isåfall?
Bilen går jättefint när den stått avstängd en stund,men sen efter någon minut på tomgång så går den sopskit igen när jag försöker gasa och få ladd.

Vad tros om det? Ny lambda?

LMM? Provat byta den? läckage i tryckrör?

kollat bränsletrycket? kanske är btr som är kass endå?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

829 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
Har inte provat byta den för har inte de delarna ligger. Måste isåfall köpa allt och det sticker bara iväg i pengar då hmm

Hur kikar jag bränsletrycket enklast?

829 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
en annan sak jag märkte.. Min LMM är helt ihålig.. den har inget sånt där galler som jag är van att se i en LMM.. Är det så original på dessa eller är min sopkörd då eller ?

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
13 juli 2012
Oftast när bilen inte tål gas och "kväver sig" som du säger, så finns det inte bränsle så det räcker.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

829 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
Okay,undrar hur mycket jag behöver då eftersom jag har många liter i tanken nu,samt att den går fortfarande bra när den är kall,men så fort den börjar värma upp så går den skit.

Fick tips om att någon spridare är i helt öppet läge,för när den är kall blir det som en choke,och när den blir varm så klarar den inte av den extra mängd soppa som skickas in.

Ska försöka ta loss dessa och se om jag finner en verkstad som kan flödestesta dessa.

Herr
1 722 Inlägg
13 juli 2012
Scoore skrev:
Okay,undrar hur mycket jag behöver då eftersom jag har många liter i tanken nu,samt att den går fortfarande bra när den är kall,men så fort den börjar värma upp så går den skit.

Fick tips om att någon spridare är i helt öppet läge,för när den är kall blir det som en choke,och när den blir varm så klarar den inte av den extra mängd soppa som skickas in.

Ska försöka ta loss dessa och se om jag finner en verkstad som kan flödestesta dessa.

Du har ingen i området som har en s13, med lite lösa delar du kan felsöka med?

Bränsletrycket testar du enklast via anslutningen till bränslefiltret, en tkoppling, och en glyserinfylld tryckmätare, kostar inte många kr, max 200kr tror jag att jag pynta för min. då kan du ju se fall pumpen levererar iaf. DU ska ha 3.5bars tryck med slangen på bränsletrycksregulatorn, och 2.5 utan eller så va det tvärtom smile

iaf så ska trycket vara 3.5 vid tomgång. (eller tvärtom:)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

343 Inlägg
13 juli 2012
LocKtar skrev:
Scoore skrev:

Du har ingen i området som har en s13, med lite lösa delar du kan felsöka med?

Bränsletrycket testar du enklast via anslutningen till bränslefiltret, en tkoppling, och en glyserinfylld tryckmätare, kostar inte många kr, max 200kr tror jag att jag pynta för min. då kan du ju se fall pumpen levererar iaf. DU ska ha 3.5bars tryck med slangen på bränsletrycksregulatorn, och 2.5 utan eller så va det tvärtom smile

iaf så ska trycket vara 3.5 vid tomgång. (eller tvärtom:)

samma som jag har på min då. + att jag har en splitter ny lambasond så de är de inte heller, så antingen är de lhm:en eller så är de något som inte är tätt till 100% så ska ut till garaget lite senare i dag å testa å spraya start gas överalt å se om de ger något resultat annars så ska jag byta lhm:en för har en liggandes

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

829 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
Locktar: Tyvärr ingen här sad

Falkon: Okay gör så. Fick även tips på tempgivaren i insuget.. Ska plocka den och se om mekonomen har en hemma jag kan använda. Hoppas på det bästa sen.

Återkom gärna med hur dina lösningar gick då vi verkar dela samma problem och därmed kan hjälpa varandra smile

343 Inlägg
13 juli 2012
Scoore skrev:
Locktar: Tyvärr ingen här sad

Falkon: Okay gör så. Fick även tips på tempgivaren i insuget.. Ska plocka den och se om mekonomen har en hemma jag kan använda. Hoppas på det bästa sen.

Återkom gärna med hur dina lösningar gick då vi verkar dela samma problem och därmed kan hjälpa varandra smile

jo prisis å de bästa är att jag har en hell motor liggandes som jag kan ta delar ifrån

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

grön aktivist
846 Inlägg
13 juli 2012
Har du kontrollerat tändkasetterna?
Att den går på 3 burkar är ju extremt förekommande ihop med att en fjäder som ska sitta i kasetten har hoppat ur!

829 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
Falkon: du har tur med det iaf tongue jag har nada tongue

Confide: jag har redan löst problemet med att den gick på 3 burkar.

1 741 Inlägg
13 juli 2012
Scoore skrev:

Tempgivaren kan man mäta att den fungerar så köp ingen i onödan.
Kolla i verkstadshandboken, där står det hur du mäter den.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

829 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
tecman: Jag vet inte var den sitter för det första i insuget,så behöver först veta vilken av delarna det är,innan jag kan mäta smile

1 741 Inlägg
13 juli 2012
Gula kontakten på insuget.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

829 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
Hittade i manualen var den sitter nu,men regnet sätter stopp för mitt meckande.....

829 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
Tog paraply och lite irritation ut till bilen och fick loss tempgivaren. Ska se om jag kan mäta den,eller så köper jag en ny bara för att slippa framtida konsekvenser. lär väl inte kosta massor.

829 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
Tog hem en ny tempgivare som kommer imorgon. återstår att se om det verkligen var problemet.. Känns för enkelt för att vara sant,men de är ju så ibland.

829 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
tempgivaren var inte felet.. Jag har under mitt livs gång meckat oändligt mycket,och snart är det annons som gäller.. Måttet blir rågat efter ett tag.

343 Inlägg
14 juli 2012
Scoore skrev:
tempgivaren var inte felet.. Jag har under mitt livs gång meckat oändligt mycket,och snart är det annons som gäller.. Måttet blir rågat efter ett tag.

har varit ute å skruvat lite me, men hittar inget heller så funderar på att byta över till min andra topp so jag vet är 100

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

Sök