2249
Sök

Volvo 740 VR6 TURBO Drift Projekt!

Garage under uppbyggnad!

206 796 Visningar
Projektet avslutat 20 mars 2014
TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
13 november 2012
#301
du kan nog få tag på både tryckplatta å lamell för 200 kr om du letar ;D finns ju hur mkt som helst till 740


1 433 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#302
Gammla lådan!

http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/479756_10151149427838170_1700993538_n.jpg

http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/18278_10151149431293170_1630213912_n.jpg

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/182496_10151149428293170_1035556968_n.jpg

http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/18278_10151149431293170_1630213912_n.jpg

"Nya Lådan"

http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/559284_10151149427448170_893771772_n.jpg

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/522349_10151149435018170_587048494_n.jpg

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/302860_10151149434838170_183308908_n.jpg

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/59008_10151149431408170_2064599116_n.jpg

Ser 2 markanta skillnader på dessa 2 lådor även fast båda ska bara m46 med overdrive!

Kopplings grejjen verkar vara för en annan sorts kopplings anordning min är Hydralisk

och det jacket för "tändningen" ? eller nån sensor som läser av svänghjulet finns inte på den nya lådan!

samt att den nya lådan är P/J Type och min gammla är bara J Type!   

går detta att ordna till genom att bara byta själva "kåpa delen" ? eller har jag gjort bort mig och köpt fel låda?

samt att jag ännu inte skruvat bort kopplings anordningen, då jag är rädd att inte få dit den rätt igen när jag ska sätta dit den igen, hur ska jag centrera kopplingen efter bortagande ? samt hur låser jag upp kopplingen för att kunna dra bort insekts skruvarna som håller fast kopplingen ?

massa frågor hoppas jag kan få svar på några fortsätter imorgon! tack på förhand för alla svar!  MVH J.J

ps kan jag på nått sätt se om lamellerna är dåliga utan att plocka bort skiten ? smile
Senast redigerat av SylvesterStallone (15 november 2012)


1 574 Inlägg
15 november 2012
#303
Du behöver absolut inte byta sprängkåpa, ska du ha "uttaget" för givarna som sitter på blocket, så räcker med att bara ta en bågfil, såga upp några ränder där du du ska ha hålet å sen knacka lite med en hammare så lossnar bitarna, om du kollar inne i kåpan så ser du att den är gjuten med det hålet men de är bara inte uppslipat wink
Senast redigerat av Brago (15 november 2012)


1 433 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#304
Brago skrev:
Du behöver absolut inte byta sprängkåpa, ska du ha "uttaget" för givarna som sitter på blocket, så räcker med att bara ta en bågfil, såga upp några ränder där du du ska ha hålet å sen knacka lite med en hammare så lossnar bitarna, om du kollar inne i kåpan så ser du att den är gjuten med det hålet men de är bara inte uppslipat wink

jo det vet jag , men tänkte kanske att det var lättare att byta kåpan då man även slupper byta kopplings armen elelr vad det kallas tongue ?


1 574 Inlägg
15 november 2012
#305
SylvesterStallone skrev:
Brago skrev:
Du behöver absolut inte byta sprängkåpa, ska du ha "uttaget" för givarna som sitter på blocket, så räcker med att bara ta en bågfil, såga upp några ränder där du du ska ha hålet å sen knacka lite med en hammare så lossnar bitarna, om du kollar inne i kåpan så ser du att den är gjuten med det hålet men de är bara inte uppslipat wink

jo det vet jag , men tänkte kanske att det var lättare att byta kåpan då man även slupper byta kopplings armen elelr vad det kallas tongue ?

Om du tar loss kopplingsarmen på den nya, då ser du ju om de är ett hål som är gängat för en bult med kulhuvud som på den gamla lådan smile


162 Inlägg
15 november 2012
#306
Ser 2 markanta skillnader på dessa 2 lådor även fast båda ska bara m46 med overdrive!

Kopplings grejjen verkar vara för en annan sorts kopplings anordning min är Hydralisk

och det jacket för "tändningen" ? eller nån sensor som läser av svänghjulet finns inte på den nya lådan!

samt att den nya lådan är P/J Type och min gammla är bara J Type!   

går detta att ordna till genom att bara byta själva "kåpa delen" ? eller har jag gjort bort mig och köpt fel låda?

samt att jag ännu inte skruvat bort kopplings anordningen, då jag är rädd att inte få dit den rätt igen när jag ska sätta dit den igen, hur ska jag centrera kopplingen efter bortagande ? samt hur låser jag upp kopplingen för att kunna dra bort insekts skruvarna som håller fast kopplingen ?

massa frågor hoppas jag kan få svar på några fortsätter imorgon! tack på förhand för alla svar!  MVH J.J

ps kan jag på nått sätt se om lamellerna är dåliga utan att plocka bort skiten ? smile

Ser ut som att din nya låda har suttit på en bil med vajer koppling. Plocka bort kopplingsgafflarna å se om du inte bara kan skifta dom mellan lådorna.

För att centrera kopplingen så tar du och kapar bort ingående axel från din gamla trasiga låda och använder den när du ska centrera kopplingen, enkelt å smidigt! smile

Låsa fast kopplingen? Vad har du för koppling? Det ska bara vara att lossa insex-skruvarna som håller tryckplattan, lite i taget runt om. Sen är det bara att plocka bort tryckplatta och lamell och håll koll på hur lamellen är vänd. Sen när du ska montera de lägger du bara lamellen på tryckplattan å tar din bortkapade ingående axel och för igenom lamellen och sen trycker du in axeln i lagret på svänghjulet och sen är det bara att skruva fast insexskruvarna igen och samma sak gäller där, lite i taget runt om så du spänner fjäderbladen lika så den hamnar rakt.

Hoppas det har varit till lite hjälp smile


1 433 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
#307
okey då var det dax , efter mkt svordommar pga "insekts" bultar som nån volvo RAGG varit på och rundat! så vart tvungen att svetsa på Bultar för att få loss tryckplattfanskapet!
men här är ialf Bilder på koppling och hela helvetet! ser den slut ut tycker ni?


http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/14423_10151150614338170_1535443753_n.jpg

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/535435_10151150617858170_65468779_n.jpg

http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/535571_10151150618108170_1017287887_n.jpg

http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/3470_10151150621158170_1815964582_n.jpg

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/155910_10151150621523170_758141578_n.jpg

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/575336_10151150621308170_349298908_n.jpg

ps är detta urtrampningslagret det snackas om ?
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/422996_10151150614098170_11015796_n.jpg

tycker svänghjulet ser lite skadat ut ? eller ser det ok ut tycker ni?

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/182027_10151150641448170_1475412789_n.jpg


tips och tricks ? är kopplingen slut anser ni ? och om jag ska köpa ny vilken modell ska jag ha och bör jag byta nått mer när jag ändå är igång?

Tack på förhand för alla Svar tips och ide´r   MvH  J.J


TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
16 november 2012
#308
yes det där är urtrampningslagret!

svårt å se om svänghjulet ser slitet ut. har ju sett värre lameller med, så svårt å säga om det verkligen skulle va lamellen som är problemet. ska titta lite till å se om ja kmr fram till nått vettigt


1 433 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
#309
barenhoff skrev:
yes det där är urtrampningslagret!

svårt å se om svänghjulet ser slitet ut. har ju sett värre lameller med, så svårt å säga om det verkligen skulle va lamellen som är problemet. ska titta lite till å se om ja kmr fram till nått vettigt

Thanks! bor också i norrköping btw!


TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
16 november 2012
#310
ofan! hondan nyinskaffad? inte sett den istan ;(


Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
16 november 2012
#311
har du haft av svänghjulet förut? och sen började det krångla efter det? direkt efter ihopmonteringen?

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

1 433 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
#312
NoFantasy skrev:
har du haft av svänghjulet förut? och sen började det krångla efter det? direkt efter ihopmonteringen?

nej har inte haft isär nått förutom bakaxeln , och problemet som är nu är ju anterligen att att kopplingen eller lådan gått sönder när  axeln rasade och jag typ försökte komma iväg innan ajg förstog att den var helt upplåst ! men vad säger ni är det lådan eller kopplingen ? eller finns det flera alternativ? yikes


1 433 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
#313
barenhoff skrev:
ofan! hondan nyinskaffad? inte sett den istan ;(

har haft den några månader fast precis kommit hem till Norrköping igen bott i Malmö trakterna ett tag smile


1 574 Inlägg
16 november 2012
#314
Tycker de ser ut som att svänghjulet är skadat, ser ut att ha gått väldigt varmt då de verkar vara full med sprickor & ser ut som de blivit blånat tyvärr...

Antar att du uteslöt att de va bakaxeln, hoppas verkligen du testade starta bilen å släppa upp kopplingen utan kardan monterad? roll
Låter som på filmen att de är för metalliskt ljud för att "bara" slira på kopplingen..
Nu är ja väl lite trött å kanske lite trög, men bytte du bara klumpen i bakaxeln? bytte du utväxling på samma gång? har inte läst hela tråden så måste fråga..
Senast redigerat av Brago (16 november 2012)


1 433 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
#315
Brago skrev:
Tycker de ser ut som att svänghjulet är skadat, ser ut att ha gått väldigt varmt då de verkar vara full med sprickor & ser ut som de blivit blånat tyvärr...

då är det det som är som har spökat hela tiden anser du eller ? "the root of the problem" ?


1 574 Inlägg
16 november 2012
#316
SylvesterStallone skrev:
Brago skrev:
Tycker de ser ut som att svänghjulet är skadat, ser ut att ha gått väldigt varmt då de verkar vara full med sprickor & ser ut som de blivit blånat tyvärr...

då är det det som är som har spökat hela tiden anser du eller ? "the root of the problem" ?

Redigerade mitt inlägg lite...
Nej, det är inte svänghjulet som är felet om bilen funkade innan du bytte axel (?)
Senast redigerat av Brago (16 november 2012)


1 433 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
#317
Bytte bara klumpen ! men kan dra runt den med handkraft! och det kommer bara på laddtryck/högre varv, men om jag seg drar bilen så kommer jag upp på maxvarv utan att problemet infinner sig! så det borde innebära att det inte är klumpen? , själva problemet kom efter att den tidigare Bakaxeln rasade, och då kan det ha hänt att jag försökt att ta mig framåt när axeln varit helt låst , och därefter kom ljudet när nya axeln var monterad , frågan är bara vad det är som ska bytas! kan det vara lådan som är ras ändå kanske? nedslitna kugg?  fast det är ju likadant på alla växlar hmm?!!?


Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
16 november 2012
#318
M46 låda va?
Haft ett sådant fel på en M46.
Den slirade i överväxeln.
Skulle kunna vara det.
Lamellerna ser jättefina ut.
Svänghjulet behöver en rejäl rengörning och lite putsning med tyå smärger papper.
Tryckplattan är svårt att avgöra utan att känna på "trycket"

1 433 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
#319
lakhea skrev:
M46 låda va?
Haft ett sådant fel på en M46.
Den slirade i överväxeln.
Skulle kunna vara det.
Lamellerna ser jättefina ut.
Svänghjulet behöver en rejäl rengörning och lite putsning med tyå smärger papper.
Tryckplattan är svårt att avgöra utan att känna på "trycket"

så finsanda av svänghjulet menar du ?  tryckplattan är "stenhård" eller hur ska den kännas?

men överväxeln som räknas som "5:an"  är den alltid aktiv ? för detta felet uppstod på alla växlarna närmligen!


162 Inlägg
16 november 2012
#320
SylvesterStallone skrev:
lakhea skrev:
M46 låda va?
Haft ett sådant fel på en M46.
Den slirade i överväxeln.
Skulle kunna vara det.
Lamellerna ser jättefina ut.
Svänghjulet behöver en rejäl rengörning och lite putsning med tyå smärger papper.
Tryckplattan är svårt att avgöra utan att känna på "trycket"

så finsanda av svänghjulet menar du ?  tryckplattan är "stenhård" eller hur ska den kännas?

men överväxeln som räknas som "5:an"  är den alltid aktiv ? för detta felet uppstod på alla växlarna närmligen!

Håller med om att lamellen ser fin ut. Är alla fjäderblad hela? Det är dom som trycker på lamellen. Rätt vanligt att ett av dom går sönder.

Överväxeln är femman och den är endast aktiv då, lr de ska vara så iaf. Men om det bara är vid snabba accelerationer eller på höga varvtal så låter de verkligen som att det är kopplingen som är problemet. Kanske kan vara så att den slirat och bildat en beläggning på svänghjulet som gör att den inte riktigt får den friktion den behöver för att funka till 100%.

Tvätta svänghjulet och rugga upp ytan med ett sandpapper och kolla så att alla fjäderbladen är hela. Kan fixa bilder på vilka jag menar tills ikväll om de behövs smile

Lycka till!



Sök