Projekt: Att rädda en "Cheva Van" undan rostdöden eller i detta fall en förklädd GMC Vandura.

Köpte denna Vanen av en kompis som i sin tur hade köpt den ifrån min farbrors dödsbo. Som tur var fick kunde jag köpa tillbaks den av honom och på så vis försöka rädda den undan rost/reservdelsdöden. Meningen är att skapa en schysst festivalvan som räddar mig undan tälthelvetet på vissa förekommande hårdrocksfestivaler runt om i vårt avlånga land! Tanken är att den ska bli något av en B-Team Van, alltså en Van som inte riktigt når hela vägen upp till toppen men nära nog, eller kanske ändå inte? Eller som Wicca här på forumet uttryckte det: "You can´t afford the A-team? No worries, the B-team is here to try and help you, as best as they can..."
  • 126 Följare
  • 123 685 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 juni 2018
Big_JN
15 juli 2012 · 2 126 Inlägg

kannebanne skrev:

Big_JN skrev:

kannebanne skrev:

Så du e 60??

Inte riktigt så gammal men är lite mer än halvvägs till 60 men ett hårt liv börjar ta ut sin rätt. Klarar inte av fler nätter i ett sketet tält eller sova i framsätet på min Ford Fiesta XR2i. Detta fick jag göra i en veckas tid nere i Tyskland
på Magic Circle Festival då det ösregnade som fan på nätterna hmm

De e därför du har en CHEEVA nu? wink

Japp tongue

Mattsson_91 Självlärd
15 juli 2012 · 3 083 Inlägg

Prem lagd smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Big_JN
15 juli 2012 · 2 126 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Prem lagd smile

Trevligt big_smile

Big_JN
16 juli 2012 · 2 126 Inlägg

Har inte gjort nåt med Vanen de senaste två dagarna men däremot vann jag en auktion på ekonomiplåt till vänster tröskel på Tradera.
Jag tackar så hemskt mycket för tipset ifrån mickeooj här på garaget, som förresten har en exakt likadan Van som min fast hans är i bättre skick smile

-MATS- VWetgirig hobbymekare
16 juli 2012 · 1 917 Inlägg

Big_JN skrev:
Har inte gjort nåt med Vanen de senaste två dagarna men däremot vann jag en auktion på ekonomiplåt till vänster tröskel på Tradera.
Jag tackar så hemskt mycket för tipset ifrån mickeooj här på garaget, som förresten har en exakt likadan Van som min fast hans är i bättre skick smile

Får väl gratulera till 'vinsten' då smile !

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Big_JN
17 juli 2012 · 2 126 Inlägg

-MATS- skrev:

Big_JN skrev:
Har inte gjort nåt med Vanen de senaste två dagarna men däremot vann jag en auktion på ekonomiplåt till vänster tröskel på Tradera.
Jag tackar så hemskt mycket för tipset ifrån mickeooj här på garaget, som förresten har en exakt likadan Van som min fast hans är i bättre skick smile

Får väl gratulera till 'vinsten' då smile !

Tackar tongue
Har precis betalt så får se när plåten hittar hem, fick den för halva priset med frakt jämfört med vad den kostar ifrån butik här i Sverige så ett hyfsat kap blev det! cool

danny-16vt Bilentusiast
17 juli 2012 · 265 Inlägg

Dom här var ju väldigt vanliga på slutet av 80 o större delen av 90-talet som arbetsbil inom hantverkaryrket då de va tacksama priser på dom som nya o gott om lastrum. De tog död på många av dom kan jag tänka mig, många gick ju direkt till skrot efter sina arbetsår pga karosserna var tvärslut. hmm ... Dock gör det ju din till ett av dom få ex kvar på vägarna och höjjer priset på den när den är i toppskick! Lycka till.. big_smile

Volvo 240 "Putte" (1988)
Big_JN
17 juli 2012 · 2 126 Inlägg

danny-16vt skrev:
Dom här var ju väldigt vanliga på slutet av 80 o större delen av 90-talet som arbetsbil inom hantverkaryrket då de va tacksama priser på dom som nya o gott om lastrum. De tog död på många av dom kan jag tänka mig, många gick ju direkt till skrot efter sina arbetsår pga karosserna var tvärslut. hmm ... Dock gör det ju din till ett av dom få ex kvar på vägarna och höjjer priset på den när den är i toppskick! Lycka till.. big_smile

Jo tyvärr var detta ett öde många Cheva Vanar fick uppleva och fortfarande får uppleva då begagnatpriserna är löjligt låga.
Detta gäller även dom som var lite lyxigare än genomsnittet som just Starcraft modellerna. Dessa är ju Costumiserade hos "Starcraft Van Conversions Corporation" i USA som köpte upp inkompletta Vanar direkt ifrån tillverkarna och lyxade till dom enligt kunds önskemål.
Får hoppas att jag får tillbaka lyxigheten igen hmm

mickeooj
17 juli 2012 · 31 Inlägg

Big_JN skrev:

-MATS- skrev:

Big_JN skrev:
Har inte gjort nåt med Vanen de senaste två dagarna men däremot vann jag en auktion på ekonomiplåt till vänster tröskel på Tradera.
Jag tackar så hemskt mycket för tipset ifrån mickeooj här på garaget, som förresten har en exakt likadan Van som min fast hans är i bättre skick smile

Får väl gratulera till 'vinsten' då smile !

Tackar tongue
Har precis betalt så får se när plåten hittar hem, fick den för halva priset med frakt jämfört med vad den kostar ifrån butik här i Sverige så ett hyfsat kap blev det! cool

kanoners att du vann smile   håller utkik efter med grejer =P..

Saab 99 T16 (1971)
Big_JN
17 juli 2012 · 2 126 Inlägg

mickeooj skrev:

Big_JN skrev:

-MATS- skrev:

Får väl gratulera till 'vinsten' då smile !

Tackar tongue
Har precis betalt så får se när plåten hittar hem, fick den för halva priset med frakt jämfört med vad den kostar ifrån butik här i Sverige så ett hyfsat kap blev det! cool

kanoners att du vann smile   håller utkik efter med grejer =P..

Jag tackar än en gång för tipset big_smile
Håll koll efter vindavvisare o gangsterkeps wink

mickeooj
18 juli 2012 · 31 Inlägg

Big_JN skrev:

mickeooj skrev:

Big_JN skrev:

Tackar tongue
Har precis betalt så får se när plåten hittar hem, fick den för halva priset med frakt jämfört med vad den kostar ifrån butik här i Sverige så ett hyfsat kap blev det! cool

kanoners att du vann smile   håller utkik efter med grejer =P..

Jag tackar än en gång för tipset big_smile
Håll koll efter vindavvisare o gangsterkeps wink

har en vindavvisare i mörktplexiglas smile kan nog få fram en bild om de är intressant med en i plast
smile

Saab 99 T16 (1971)
Big_JN
18 juli 2012 · 2 126 Inlägg

mickeooj skrev:

Big_JN skrev:

mickeooj skrev:

kanoners att du vann smile   håller utkik efter med grejer =P..

Jag tackar än en gång för tipset big_smile
Håll koll efter vindavvisare o gangsterkeps wink

har en vindavvisare i mörktplexiglas smile kan nog få fram en bild om de är intressant med en i plast
smile

Är helt klart intressant o en bild hade varit nice smile

Big_JN
22 juli 2012 · 2 126 Inlägg

Inget gjort med Chevan på några dar men imorgon så kommer jag intervallarbeta på Chevan/Caddyn
När jag svär för mycket över ena bilen så går jag över och svär åt den andra så jag får lite variation på svärandet wink

Hade tänkt mig att plocka av fotstegen och kofångarna imorgon och kanske slita ut resten av mattan ifrån insidan!
Får se hur det blir smile

EDIT: Glömde bort att berätta att ekonomiplåten/tröskellådan nog kommer denna veckan så snart blir det kapning och svetsning big_smile

Senast redigerat av Big_JN (22 juli 2012)

Big_JN
23 juli 2012 · 2 126 Inlägg

Då blev det lite gjort med Chevan idag, rev bort fotstegen och den bakre kofångaren idag och förväntade mig mer rost än jag hittade. Rostig är den så missförstå mig inte men det kunde varit betydligt värre smile
Sen upptäckte jag att det sitter luftbälgar på bakaxeln vilket var en positiv överraskning.
Men fick mig också en negativ överraskning då det verkar som om bakaxeln är stukad då vänster hjul har betydligt mer camber än det högra sad
Visuellt ser det ut som axeln är krökt men ska dock mäta upp och kolla för att vara säker!

Kommer lite bilder ifrån dagens arbete!

Bakre kofångaren väck, blir till att svetsa smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-bdf261b2cfbcaf6f6dbd7afa82f3b765.jpg

Tröskellådan under förardörren var rejält fusklagad med byggskum och spackel sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-a72761e044af16d7a02cfcbd72d4b189.jpg

Hur fan kan man få för sig att göra nåt sånt här. skulle vara piskstraff på detta!
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-7af7024f382e851dc8b1097fe0cafc0e.jpg

Fotsteget på förarsidan har sett bättre dagar...
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-20bd5cc0cfd2f9fc6d802f95ad0202ff.jpg

Upptäckte att det satt luftbälgar på bakaxeln, en positiv överraskning big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-a2bdecf2fb59bd202287c7c3efeca5fc.jpg

Denna sidan av bakaxeln ser stukad ut. Man kan skymta bälgen mellan all rost smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28713/28713-e0c60a51a2e30cbe9e45bd2e53eba084.jpg

Det var allt jag orkade med idag då jag även rivit bort fjäderpaketen och bakaxeln på projektcaddyn.
Imorgon ska jag gå på att riva ner brukscaddyn så jag kan rostlaga den under flaket. Kommer inte göra så mycket med Chevan på ett par dar.

Tack för mig idag big_smile

mickeooj
23 juli 2012 · 31 Inlägg

tjo smile öjöj har det ståt på gräsmatta en tid ? ..

ska försöka hinna ta blid på myggdödaren i veckan smile

Saab 99 T16 (1971)
kannebanne
23 juli 2012 · 2 046 Inlägg

Fan har dom kört ner den i salt vatten eller? big_smile

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Big_JN
23 juli 2012 · 2 126 Inlägg

mickeooj skrev:
tjo smile öjöj har det ståt på gräsmatta en tid ? ..

ska försöka hinna ta blid på myggdödaren i veckan smile

Låter bra cool

Angående Vanen så har den varit avställd ett år bara och under den tiden kördes den med ändå wink
Ser värre ut på bilderna än hur det är i verkligheten speciellt underredes bilderna.
Den har dock varit en året om bil dom senaste åren samt fraktat tunga last ifrån Tyskland av förrförra ägaren. Hittade en del Euromynt när jag rev ur mattan smile Det är väl antagligen därför som man installerat luftbälgar på den och det kan förklara den stukade bakaxeln hmm för vi snackar grava överlast big_smile
Ser annars bra ut undertill förutom just fram/bakvagnsupphängningarna som är lite lägre och fått stå ut med en del salt på vintern!.

Big_JN
23 juli 2012 · 2 126 Inlägg

kannebanne skrev:
Fan har dom kört ner den i salt vatten eller? big_smile

Som sagt ser värre ut på bilderna än i verkligheten tror det är blixten på kameran som gör att rosten"lyser" upp så big_smile

Big_JN
25 juli 2012 · 2 126 Inlägg

Fick hem min ekonomiplåt idag men den visade sig inte passa 100% men då jag bara behöver nedre delen så kommer jag få det till att passa ändå! smile

VonMunkavel Maskinförare
25 juli 2012 · 416 Inlägg

Haha bästa lagningen ever på tröskellådan! Kommer följa detta projekt, det verkar som du har en del att göra.
Kämpa på och ta mycket bilder åt oss smile

Sluta prata i munnen på mig när jag avbryter dig!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang