15 juli 2012
Trådstartare
Hej, har nu hållit på att leta fel i alla skrymslen och vrår på bilen utan att bli något klokare.
Bilen det gäller är en Volvo v40 2.0 -00 Sugis, bilen började helt plötsligt gå riktigt dåligt när jag va på väg in till jobbet en dag.
Min första tanke var att en tändspole gett upp, men efter att jag skiftat runt på spolarna och ryckt en spole i taget samt kollat gnista på båda spolarna + tändkablarna kan jag inte konstatera något fel där.
Har även bytt alla fyra stiften + Soppa filter + Olja + Oljefilter.
Har även testat att rycka en spridare i taget men motorn börjar gå illa så fort man har ryckt en av dom så jag antar att alla 4 funkar
Har även testat att koppla bort lmm men det resulterar bara i att den går ännu sämre.
Har haft nere kamremmen 2 ggr och kollat inställningen men hittar inget fel där.
Har även tagit kompprov och har ca 12-12,5 bar på alla fyra cylindrar.
När man startar den ruskar/vibrerar det ganska rejält i hela bilen, det som ser ut att röra på sig mest är battri+kylare av någon konstig anledning.
Motorn går dock på alla 4:a, den låter även stabil i varvtal på tomgång. Lägger man lite varv på den ca 2-2,5rpm så vibrerar det mindre i bilen. Upp mot ca 3,5-4k rpm så låter motorn riktigt skumt som att den mot arbetar sig själv.
Har även testat att dela på avgassystemet efter grenröret för att utesluta igensatt katt eller dylikt, gjorde dock ingen skillnad.
Tacksam för svar, Mvh Jonas.
Finns det någon kunnig Volvo mek därute som har något förslag på vart man kan börja leta efter fel? Har ej kollat felminne ännu men motorlampan lös ej när problemet uppstod så det borde ej finnas något där mer än alla felkoder jag skapat när jag delat på diverse komponenter.
Senast redigerat av scorpan6662 (15 juli 2012)