G&M stötdämpare bak volvo s60 fråga!

Roger_Johansson
16 juli 2012 · 25 Inlägg

Hej
g&m stötdämpare bak volvo s60
bilen är sänkt ca 35mm

de följde med ett litet distans rör på stötdämparkolven
skall den andvändas eller tas bort?

se bild:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 558d7b.jpg

Fanatic
16 juli 2012 · 37 Inlägg

Det ska sitta där det sitter , i hjulhuset , inget tas bort.

F4S4N CAD-konstruktör
18 juli 2012 · 1 392 Inlägg

Den distansen är väl egentligen bara ett stopp för muttern. Den ska sitta smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Ytterbeerg
24 juli 2012 ·

Jag monterade nyss G&M fjädrar på min S60, dock blev han 10 mm lägre på vänstersidan än på högersidan i bak, är det någon som haft liknande problem?

spokenratt
24 juli 2012 · 3 860 Inlägg

Nope.. ligger gummina rätt? Kontrollerat så att fjädern sitter som den ska?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Ytterbeerg
24 juli 2012 ·

Tyckte att jag var noga med gummina så där borde inte felet ligga, kan hända att fjädern ligger konstigt i bärarmen men det känns väll ändå som att den borde lagt sig rätt där efter att man varit ute och kört runt en sväng isåfall?

F4S4N CAD-konstruktör
24 juli 2012 · 1 392 Inlägg

Ytterbeerg skrev:
Tyckte att jag var noga med gummina så där borde inte felet ligga, kan hända att fjädern ligger konstigt i bärarmen men det känns väll ändå som att den borde lagt sig rätt där efter att man varit ute och kört runt en sväng isåfall?

Står du på helt plant underlag?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Ytterbeerg
24 juli 2012 ·

F4S4N skrev:

Ytterbeerg skrev:
Tyckte att jag var noga med gummina så där borde inte felet ligga, kan hända att fjädern ligger konstigt i bärarmen men det känns väll ändå som att den borde lagt sig rätt där efter att man varit ute och kört runt en sväng isåfall?

Står du på helt plant underlag?

Jadå, eller ja, jag har stått på flera olika ställen och mätt, men det har alltid varit samma resultat..

Ytterbeerg
24 juli 2012 ·

När ni bytt fjädrar, har ni satt ändarna på fjädrarna så att dom sitter helt an mot stoppet i bärarmen samt i gummit där uppe? Jag har läst att man ska spara 15mm nere i bärarmen, jag gjorde dock det både uppe och nere, det kanske är det som har blivit lite knas då?
Dock sitter dom ju likadant på båda sidorna med 15mm mellanrum.

Drunk A.Sörman
24 juli 2012 · 1 299 Inlägg

Jag har aldrig sparat någon mm trycker alltid fjädern mot gummit smile

Ytterbeerg
24 juli 2012 ·

Drunk skrev:
Jag har aldrig sparat någon mm trycker alltid fjädern mot gummit smile

Jaså? Och du har aldrig haft några problem med missljud eller nått? smile

Drunk A.Sörman
24 juli 2012 · 1 299 Inlägg

hehe ne verkligen inte smile har aldrig hört att man ska spara några mm.

Men så kanske man ska göra men jag har då aldrig gjort det å har bytt ett par stycken big_smile

Ytterbeerg
24 juli 2012 ·

Åhfan du! Nämen isåfall får jag ju nästan ta och plocka isär allt igen och prova att ta bort mellanrummen och se ifall det hjälper :-)

Drunk A.Sörman
24 juli 2012 · 1 299 Inlägg

Måtta så du har fått samma längd på grejerna med inte helt ovanligt att man fått grejer som är snar likt! smile

Ytterbeerg
24 juli 2012 ·

Ja det får jag ta och kolla upp med! Tänkte på ytterligare en sak, i ena änden på fjädrarna så var det tre varv som satt lite tätare varandra, om man sätter dom åt olika håll, skulle det kunna orsaka detta? Om det nu går att förstå hur jag menar smile

Alltså, att ena fjädern sitter uppochner på höger- eller vänstersidan.

Drunk A.Sörman
24 juli 2012 · 1 299 Inlägg

Förstår va du menar.Länkar Elot's projekttråd här på garaget där ser du lite bilder på hur det ser ut!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 08&p=2

Ytterbeerg
24 juli 2012 ·

Det är dämparna i fram som han monterar, dom passar ju mer eller mindre bara på ett sätt så dom hade jag inga bekymmer med. smile
Lånar istället en bild från hans tråd och visar vad jag menar!
De övre fjädrarna på denna bild ska sitta i bak och som man ser så sitter de tre sista varven lite tätare än vad de övriga gör.
Tänkte då alltså om man satt dom åt olika håll, borde väll i och för sig inte göra någon skillnad på höjden?

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89541/89541-c811f8ad6f7a98b43f7295fdb8405775.jpg

Elot
25 juli 2012 · 493 Inlägg

Klart fan de gör skillnad! dom har ju inte gjort fjädern olika i ändarna bara för att de e så jävla kul utan de fyller en funktion! En är bland annat att fjäderna ska hindra att dämparen slår igenom då den blir hårdare ju mer den komprimeras. Och ja kan inte tänka att fjädersätena ser lika ut uppe och nere så de spelar absolut roll...

Googlemaster
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang