Mazda 323 1.6 turbo 4wd -88 får alldeles för dåligt med bensin.

Ciaaao
18 juli 2012 · 75 Inlägg

Tja!

Som topic lyder så har jag bekymmer med min lilla fyrhjulskrafsare.
Bilen gick tidigare dåligt om man fullgasade på högre varv (över typ 4000, ibland även på lägre varv)

Prövade att hälla i spridarrengöring i tanken och körde, märkte ingen skillnad så jag bytte stiften till nya NGK som det stod att det skulle vara.

EFter jag bytt de så verkade bilen gå typ som den skulle igen, något litet ryck ibland men inte alls som tidigare. Jag tyckte ändå att det var konstigt att stiften skulle gjort skillnaden då de var väldigt torra innan men körde glatt vidare i alla fall.

Men tillslut började bilen gå dåligt igen och jag chansade på bensinstopp eller bara för lite bensin då extra-pumpen som skjuter över bensin från ena tankhalvan till andra inte fungerar.

Fick i 40 liter ganska precis, och hade kommit typ 21mil och senast jag tankat så tankade jag om jag inte minns helt fel fullt :S. Dessutom var jag tillbaka på noll igen när jag började köra den, den hade alltså återigen börjat gå dåligt på högre varv.

Tillslut tröttnade jag så jag hade loss fuelrailen och spridarna för att kolla efter fel samt rengöra allt i hopp om att jag skulle se något fel eller att en rengöring skulle göra sitt. Men icke! när allt satt på plats igen och jag startade den gick den verkligen ännu sämre, hackar hela tiden och ibland smäller det till ur luftfiltret också, som jämförelse så går den precis som om den är sekunderna ifrån bensinstopp. Skillnaden är att det går att få upp den i varv men att den bluddrar hela vägen (ibland går knappt ens det). Och stiften har fortfarande samma bleka nästintill vita färg och den verkar sluka lika mycket soppa fortfarande.

Börjar tröttna på detta problem nu och är verkligen helt tom på ideér, så nu vänder jag mig hit, snälla hjälp mig!

Alex-s Bakhjulskrafs
18 juli 2012 · 1 479 Inlägg

smäller ur luftfiltret? bludder i hela registret?

jag hade kollat inställningen på kamremmen

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Ciaaao
18 juli 2012 · 75 Inlägg

Alex-s skrev:
smäller ur luftfiltret? bludder i hela registret?

jag hade kollat inställningen på kamremmen

Aa, lite pang pang vid gaspådrag på tomgång typ.

Kan ju tillägga att på tomgång hoppar den till lite, men går att varva upp skiten någorlunda utan problem, det är just under kärning som den går riktigt skit.

Aa hela registret, men hur har den kunnat ställa om sig själv, och vrf skulle den gå ännu sämre efter att jag haft loss fuelrailen mm?

Alex-s Bakhjulskrafs
18 juli 2012 · 1 479 Inlägg

bara en tanke, går snabbt att kolla smile

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Ciaaao
19 juli 2012 · 75 Inlägg

Kåpan sitter numera enbart med 2 skruv, så.. ja smile haha.
Vet dock inte hur man ser att det står riktigt.

Alex-s Bakhjulskrafs
19 juli 2012 · 1 479 Inlägg

Ciaaao skrev:
Kåpan sitter numera enbart med 2 skruv, så.. ja smile haha.
Vet dock inte hur man ser att det står riktigt.

du ska ha en streckmarkering på hjulet till vevaxeln samt markeringar på kamhjulen

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Alex-s Bakhjulskrafs
19 juli 2012 · 1 479 Inlägg

http://img196.imageshack.us/img196/2605/namnlsds.png

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
ahG16
19 juli 2012 · 198 Inlägg

Annars kan du köpa en sån här! Har haft det i alla mina bilar, har funkat skitbra!

http://biltema.se/ProductImages/25/large/25-6961_l.jpg

MVH Gabbe
Permanent fartblind
Ciaaao
19 juli 2012 · 75 Inlägg

ahG16 skrev:
Annars kan du köpa en sån här! Har haft det i alla mina bilar, har funkat skitbra!

http://biltema.se/ProductImages/25/large/25-6961_l.jpg

Har testat med en extra elektrisk bränslepump t.om, så tror inte att den lär lösa mina problem tyvärr.

Hjulgran
15 november 2014 · 1 Inlägg

Nån som vet om problemet hittades?

BMW 530i "Tysken" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang