Orkeslös bmw e36 325i

Rearmeister
20 juli 2012 · 44 Inlägg

Hejsan!

Min 325a har blivit orkeslös. ni som har m50 vet ju att bottendraget är rätt bra, och köra i 35-40 på 5ans växel brukar oftast inte va något problem.. men nu har man tur om det går på 2ans växel!

Den är svårkörd i stadstrafik och man måste ge rätt mycket gas (mot innan) för att den inte ska dö när man startar vid grönt osv...

känslan är som om man kör på för låg växel, mycket vibrationer och så vidare ( men innan skulle samma fart gått på högre växlar).

Problemet uppkom efter att en motorkudde gick sönder, ljudet ändrades och bilen blev slöare!!

Läst att det kan bero på lmm, luftfilter/oljefilter och tänddelar... men känns lite lustigt att de skulle kommit samtidigt som den trasiga motorkudden då?

Någon som vet vad problemet kan bero på??

Väldigt tacksam för svar!

Senast redigerat av Rearmeister (20 juli 2012)

Mercedes W210 E290TD "TaxiN" (1997)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
20 juli 2012 · 3 585 Inlägg

Rearmeister skrev:
Hejsan!

Min 325a har blivit orkeslös. ni som har m50 vet ju att bottendraget är rätt bra, och köra i 35-40 på 5ans växel brukar oftast inte va något problem.. men nu har man tur om det går på 2ans växel!

Den är svårkörd i stadstrafik och man måste ge rätt mycket gas (mot innan) för att den inte ska dö när man startar vid grönt osv...

känslan är som om man kör på för låg växel, mycket vibrationer och så vidare ( men innan skulle samma fart gått på högre växlar).

Problemet uppkom efter att en motorkudde gick sönder, ljudet ändrades och bilen blev slöare!!

Läst att det kan bero på lmm, luftfilter/oljefilter och tänddelar... men känns lite lustigt att de skulle kommit samtidigt som den trasiga motorkudden då?

Någon som vet vad problemet kan bero på??

Väldigt tacksam för svar!

Kan du råkat knäcka insuget eller få någon läcka vid grenröret när den gick sönder?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Rearmeister
20 juli 2012 · 44 Inlägg

ToTTeN skrev:

Rearmeister skrev:
Hejsan!

Min 325a har blivit orkeslös. ni som har m50 vet ju att bottendraget är rätt bra, och köra i 35-40 på 5ans växel brukar oftast inte va något problem.. men nu har man tur om det går på 2ans växel!

Den är svårkörd i stadstrafik och man måste ge rätt mycket gas (mot innan) för att den inte ska dö när man startar vid grönt osv...

känslan är som om man kör på för låg växel, mycket vibrationer och så vidare ( men innan skulle samma fart gått på högre växlar).

Problemet uppkom efter att en motorkudde gick sönder, ljudet ändrades och bilen blev slöare!!

Läst att det kan bero på lmm, luftfilter/oljefilter och tänddelar... men känns lite lustigt att de skulle kommit samtidigt som den trasiga motorkudden då?

Någon som vet vad problemet kan bero på??

Väldigt tacksam för svar!

Kan du råkat knäcka insuget eller få någon läcka vid grenröret när den gick sönder?

Tack för snabbt svar!! grenröret tror jag klara sig, har sprayat på det och inte sett några sprickor!

Insuget måste jag kolla upp, när man gasar med vajern så hör man nått sugljud från insugssidan, men vissste inte om det varit så innan eller ej

Mercedes W210 E290TD "TaxiN" (1997)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
20 juli 2012 · 3 585 Inlägg

Ta å trycktesta. Sätt en plugg med en nippel på å sedan en kompressor så hör du om/vart det pyser. Du behöver inte trycka så jätte mycket. 0.5bar kanske. (jag trycktestade min bmw turbo till 1.7 utan att något pajade)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Rearmeister
20 juli 2012 · 44 Inlägg

ToTTeN skrev:
Ta å trycktesta. Sätt en plugg med en nippel på å sedan en kompressor så hör du om/vart det pyser. Du behöver inte trycka så jätte mycket. 0.5bar kanske. (jag trycktestade min bmw turbo till 1.7 utan att något pajade)

Aa får göra så, har dock inte den möjligheten hemma just nu hmm

Mercedes W210 E290TD "TaxiN" (1997)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
20 juli 2012 · 3 180 Inlägg

sitter väl en jordkabel vid ena motorfästet om jag inte minns helt galet, kolla den.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang