Körde på en räv, vad säger försäkringen?

discokapten Kapten på disco!
22 juli 2012 · 1 729 Inlägg

Hamilton skrev:

Jottix skrev:
Hejsan. Igår när jag var påväg hem ifrån Skara så ville en rävungeA ut och utforska på vägarna, den träffade på högersidan av fronten, nätet gick sönder, 3-4 ställen som hade knäckts en liten bit i fronten och självklart lackskador. Smällen var så hård så fronten flexade och lossnade på högersidan. Allt är endast på fronten.

Jag har helförsäkring men har inga tillägg, frågan är då om någon har svar på om detta täcks utan någon speciell viltföräkringstillägg?

Mvh

Läs i dina försäkringsvillkor vad som gäller eller ring till bolaget.
Då det inte framgår vilket bolag du har blir det bara spekulationer, du [b]ska även kontakta Polisen.[/b]

Mvh
Hamilton

Nej, det behöver han eller någon annan  inte göra, sluta gissa.

"Om olyckan sker
Enligt jaktförordningen är den som kört på vissa djur skyldig att göra en polisanmälan och att märka ut platsen där olyckan skett. Skyldigheten gäller älg, rådjur, hjort, vildsvin, björn, varg, järv, lo, utter, örn och mufflonfår."

http://www.polisen.se/Lagar-och-regler/ … ltolyckor/

Senast redigerat av discokapten (22 juli 2012)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Jottix
22 juli 2012 · 186 Inlägg

Precis som några sagt så MÅSTE jag inte anmäla påkörd räv. Kan folk bara sluta hata och läst vad jag skrivit istället?
Räven dog DIREKT, och den drogs av vägen av mina kompisar som satt i en annan bil.
Kan folk svara istället för att spåra ur och gå in på annat?

Volvo S60 T5 "Red Devil" (2001)
race Race For Fun!
22 juli 2012 · 379 Inlägg

Varför inte bara ringa ditt försäkringsbolag och kolla??

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
Danne_gg KTH Ingenjör;)
22 juli 2012 · 391 Inlägg

Jottix skrev:
Precis som några sagt så MÅSTE jag inte anmäla påkörd räv. Kan folk bara sluta hata och läst vad jag skrivit istället?
Räven dog DIREKT, och den drogs av vägen av mina kompisar som satt i en annan bil.
Kan folk svara istället för att spåra ur och gå in på annat?

Förlåt att vi agerade på det DU skrivit istället för att gissa oss till vad du hade gjort.
Och det är inte lätt att ha någon form av empati och moral ibland... Ska genast sluta med det, förlåt.

Four rings to rule them all!
Jottix
22 juli 2012 · 186 Inlägg

race skrev:
Varför inte bara ringa ditt försäkringsbolag och kolla??

Stängt under helgen. Kan inte få detta ur skallen, därför jag ville veta om folk visste.

Volvo S60 T5 "Red Devil" (2001)
Jottix
22 juli 2012 · 186 Inlägg

Danne_gg skrev:

Jottix skrev:
Precis som några sagt så MÅSTE jag inte anmäla påkörd räv. Kan folk bara sluta hata och läst vad jag skrivit istället?
Räven dog DIREKT, och den drogs av vägen av mina kompisar som satt i en annan bil.
Kan folk svara istället för att spåra ur och gå in på annat?

Förlåt att vi agerade på det DU skrivit istället för att gissa oss till vad du hade gjort.
Och det är inte lätt att ha någon form av empati och moral ibland... Ska genast sluta med det, förlåt.

Jag var som sagt lite i chock och visste inte riktigt vad som hände just då. Fick veta rätt mycket idag när jag tog kontakt med dom som åkte bakom mig. Förlåt för att jag var lite otydlig men de första inläggen var vad jag hade för mig hände. Visade sig att de hade dratt undan djuret i efterhand ändå.

Volvo S60 T5 "Red Devil" (2001)
SportPilot Ubåtsingenjör
22 juli 2012 · 7 230 Inlägg

Jottix skrev:

Danne_gg skrev:

Jottix skrev:
Precis som några sagt så MÅSTE jag inte anmäla påkörd räv. Kan folk bara sluta hata och läst vad jag skrivit istället?
Räven dog DIREKT, och den drogs av vägen av mina kompisar som satt i en annan bil.
Kan folk svara istället för att spåra ur och gå in på annat?

Förlåt att vi agerade på det DU skrivit istället för att gissa oss till vad du hade gjort.
Och det är inte lätt att ha någon form av empati och moral ibland... Ska genast sluta med det, förlåt.

Jag var som sagt lite i chock och visste inte riktigt vad som hände just då. Fick veta rätt mycket idag när jag tog kontakt med dom som åkte bakom mig. Förlåt för att jag var lite otydlig men de första inläggen var vad jag hade för mig hände. Visade sig att de hade dratt undan djuret i efterhand ändå.

tror nog du får igen på försäkringen men en självrisk för vagnskada får du ju stå för ... kan ju vara så att det blir billigare att ersätta skadan själv utan att blanda in FB

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
race Race For Fun!
22 juli 2012 · 379 Inlägg

Jottix skrev:

race skrev:
Varför inte bara ringa ditt försäkringsbolag och kolla??

Stängt under helgen. Kan inte få detta ur skallen, därför jag ville veta om folk visste.

Jag har länsförsäkringar och de har ombud som man kan nå dygnet runt när som om man behöver fråga eller anmäla något eller teckna någon försäkring.
Men vilket bolag har du?

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
tobbe456
22 juli 2012 · 335 Inlägg

Och här är ännu en mobbingtråd mer eller mindre...
Har du inte tillägget djurkollision på din försäkring så betalar du vagnskadan, på samma sätt som om du skulle kört in i en sten t.ex.

enkelt, svarat och klart!!! Kan man lägga ner detta nu?

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
Evildan
22 juli 2012 ·

Helu, du är absolut inte ensam om att göra lite RK (RoadKill) ibland, händer väldigt många som kör på vägarna de mörka timmarna, även om man kör i 40km/h och något kastar sig upp framför är olyckan desvärre ofta ett faktum.

Såg att du har ett eftermonterat plastracerpkt på bilen, detta kan FB knorra om då du antagligen har en "vanlig" försäkring för en omodifierad bil.
FB kanske inte är pigga alls på att betala för detta, men som några skrivit förut: ring o hör med ditt FB vilka villkor som gäller just din försäkring samt undersök vad självrisken blir och jämför med vad det kostar att åtgärda i egen regi.
lycka till/ D.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang