Som sagt, kommer bli ett grymt bygge i slutändan! Alltid bra att ha med sig mat så man inte blir irriterad allt för lätt hehe
Jafan precis, det jobbigaste är att när ja börjar bli hungrig så glömmer ja bort va ja håller på med hela tiden Var jag lägger saker och vad ja skulle göra, blir vimsig och då blir det inte mycket skruvande ½ av all tid går åt för att leta på saker man har förlagt^
Idag har inte varit en sådan produktiv dag inte, mamma fyllde år så spenderade en stor del av dagen där. Sen tog jag min brors bil till garaget och servade den, en bil som jag troligen inte ens skulle rekomendera till farmor. Golf 4 1.6 automat.. troligen svårt att hitta något slöare och med sämre utväxling.
Eftersom polarn ska ha en traktor en 740 cab å sin racebil i garaget så fanns det inte så mkt plats över att serva den inne så det fick göras ute på "burnplattan"
Sen kunde jag börja med den roliga bilen igen..
Skruvade bort pedalstället från gamla karossen först, och sen dit i nya. Gick förhållandevis smärtfritt måste jag säga.
Det va allt jag kunde göra idag. Nu vill jag få min topp så ja kan bygga klart motorn.
Tänkte handla bränslegrejer av h2m men eftersom dem inte duger till att svara på mail så tar jag mig nog en sväng till drömfabriken imorgon så ja kan bygga klart mitt bränslesystem
ser fint ut de där du. man lära ju nästan komma förbi någon dag å titta lite
Ja det tycker jag allt du ska göra, nu blir det väl lite lugnare med skruvandet då jag inte har så mycket mer delar.
Ska fixa styrningen till växellänkaget annars letar ja lite delar, behöver småskit från en manuell e36a.
Gummit runt växelspaken, å även det som sitter inne i coupen runt spaken.
Sen tror jag att ja har gett bort min originalspak dum som jag är, den där motornordskiten gick ju inte och använda så får leta på en ny originalspak..
Edit, klicka precis hem en Setrab oljekylare 19raders. Hoppas det ska räcka även om man smiskar på lite.
19raders kina kyl räcker till min bil iallafall. Med HÅRD körning Kämpa på med bygget!
Låter bra det, då hoppas vi det räcker åt mig också även en varm sommardag på banan
Har fått upp de som varmast på gröntal (jävligt tight bana) Å då va de många varv drifting Å då va den uppe i 90grader
Fan de låter kanon det! Allt under 100grader är ju mer än godkänt
Läste lite på rejsa innan därför jag blev lite fundersam.. Där va det folk som hade problem med standardbilar utan turbo och med stora oljekylare. Tänkte ta 16 raders, men eftersen ja läste där blev det 19^.
Funderar på om jag ska sätta ihop en m50 jag har liggandes och kasta på turbon å allt på den så jag kan börja modda fjäderbenstorn osv.. skulle ju va skönt och ha allt sådant klart tills man kan kasta i riktiga motorn.
Japp de blev å slänga på en avdankad topp på ett tomt block så man kunde få till kapningen i fjäderbenstorndet.
Kapat och klart nu ska man bara svetsa igen hålet då.
Eftersom jag inte är så superduktig plåtslagare så va det lättast och göra 3 plåtar och svetsa dit en i taget för att få till det bra.
Smeta på lite spackel och grundade lite för att se var det behövdes slipas mer osv.
Blev riktigt nöjd.. Ska slipa lite mer sen grunda igen och sen lite svart färg sen får det vara klart. Väntar på lite delar fortfarnade från h2m och trendab, hade varit skönt om dem kom i veckan.
Ska snart ut till garaget för ett nytt pass, ska försöka bygga om wastegaten så den går in i avgasröret ist för rakt ut. Nu är det ju bruksbil och inte fullblodsräcer. Så ska försöka få ner ljudnivån ett par 100db
Men det är ju nå helt sjukt trångt.. får se om man lyckas på något bra vis
Fick lov att börja med att skruva lite brukis. Bromsvarningslampan lyste på e39an.. Va visst dåligt med bromsvätska, fyllde på men reminder to my self är väl att ja måste kika var det läcker.
Sen fortsatte ja med svarta faran.
Gjorde ett hål i downpipen och svetsa dit ett rör till wastegaten.. fyfan va svårsvetsat det är och svetsa i rör som gått med sprit.. :S Linda lite avgasbandage också när ja ändå var i farten. Nu saknar jag 2st 48mm böjar och en flexdel för att kunna bygga klart det hela..
Sen grejja jag lite med motorn, tog ur lagret som lådan styr in i veven med en "urdragare" jag fick lov att tillverka. Sen så slipa lite på tråget så att svänghjulet skulle passa utan svarvning.
Idag blev det inte så mycket gjort, slipade klart fjäderbenstornet och målade det.
Sen koppla jag elen till pumparna så det är klart iaf, 6mm2 ska då allt räcka till och bli över. Styrströmmen till reläna tog ja från originalpumpen, smidigt så slipper man dra en massa extra kabel.
Nu lär det bli lugnt i denna tråden tills nästa vecka, ska jobba natthelg fr lö sö och eftersom man jobbar 12h skift så hinner man inte med så mkt annat då. Funderar dock på om jag ska åka och handla lite mer smågrejjer imorgon så jag kan kasta i motorn sen. Hade varit kul
Fick ju intercooler och oljekyl i slutet på förra veckan så passade på och monterade det idag. Efter mycket mätande kom jag ju fram till att 600x300x76 med mittenanslutningar borde bli bäst.
Började montera idag och det passade riktigt jäkla bra, och jag kan använda originala bromskylningen precis som jag vela Ska måla icn mattsvart sen bara så den inte syns så mycket.
Gjorde även fästen för oljekylen åvanför icn så den får ordentligt med kallluft.
Färdiga resultatet: Ingen oljekyl mont där men.. blir fränt detta!
Ps. Känns sjukt najs med originallysen.. bilen blev som ny igen.