3316
Sök

Ny bilstereo med udda kontakter

4 Inlägg
28 juli 2012
Trådstartare
Hej hopp!

Köpte en ny bilstereo på biltema för några dagar sedan och till min förvåning så är det ett helt udda kablage på stereon och då jag inte är alls så bra på bilar så har jag ingen aning om vad det är för kablage eller hur jag ska gå till väga för att koppla in det i min renault clio 07.

har tagit lite bilder på baksidan utav stereon i hopp om att någon ska känna igen vad det är för typ av kablage jag behöver för att kunna koppla in stereon.

http://i45.tinypic.com/2u5uomg.jpg

kablaget som finns i bilen är jag helt säker på att det är vanlig ISO-standard på:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/63/ISO_connectors_for_head_unit_in_car.JPG/320px-ISO_connectors_for_head_unit_in_car.JPG

Ber också om ursäkt för ett så rörigt inlägg då jag är ny till forumet och är också väldigt okunnig om bilar, om det inte hade varit en udda kontakt på bilstereon så hade det ju bara varit att plugga in stereon och varit nöjd sen wink

9 148 Inlägg
28 juli 2012
Måste ju följt med ett mellankablage där från stereon till ISO. Har alltid varit så förut i alla fall. Annars får du åka tillbaka och fråga dom.

4 Inlägg
28 juli 2012
Trådstartare
Ja, jag fick med nån sladd till som passar på ena hållet (stereon) men inte bilen, på kontaktsidan som ska sättas in i bilen så är det bara små sladdar och jag antar att du måste löda ihop det själv med bilen då, och det är inget jag kan göra då jag inte är så elektronisk av mig (och jag vill helst inte göra det alls då jag är påväg att göra ett bilbyte och vill inte trycka in bilstereon i bilen permanent...

Så frågan är om det finns nån slags adapter eller liknande som är ISO på en sida och vad det nu är för typ av kablage på bilstereon på andra sidan...
Senast redigerat av hawake (28 juli 2012)

Forummoderator
26 548 Inlägg
28 juli 2012
Vad är det för märke på stereon, mer exakt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

9 148 Inlägg
28 juli 2012
Men om du köper det lösa ISO kablaget på Biltema, så har dom och stereon kablar med samma färger på. Så det är bara att löda ihop dom med varandra.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 juli 2012
Putteliten skrev:
Men om du köper det lösa ISO kablaget på Biltema, så har dom och stereon kablar med samma färger på. Så det är bara att löda ihop dom med varandra.

Eller så köper han bara en ny kabel på feltema med iso-kontakter på och riskerar inte att sabba bilens kablage...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

9 148 Inlägg
28 juli 2012
TBOC_Razor skrev:
Putteliten skrev:

Eller så köper han bara en ny kabel på feltema med iso-kontakter på och riskerar inte att sabba bilens kablage...

Precis det jag skrev fast med andra ord......

6 170 Inlägg
28 juli 2012
Putteliten skrev:
TBOC_Razor skrev:
Putteliten skrev:

Nej ?

Du sa att han ska köpa en kabel med lösa ändar som måste skarvas och jag sa att han kan köpa en färdig kabel istället ??

Dvs med färdig kabel så slipper han skarva och finns ingen chans att göra fel eller sabba något.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

9 148 Inlägg
28 juli 2012
TBOC_Razor skrev:
Putteliten skrev:
TBOC_Razor skrev:

Nej ?

Du sa att han ska köpa en kabel med lösa ändar som måste skarvas och jag sa att han kan köpa en färdig kabel istället ??

Dvs med färdig kabel så slipper han skarva och finns ingen chans att göra fel eller sabba något.

Men snälla!!!?? Har du läst tråden från början eller? Jag har inte skrivit något om att klippa i bilens kablage.

TS skriver att han köpt en stereo på Biltema, till den stereon följde ett kontaktstycke som ska sitta i stereon som INTE är ISO. I detta kontaktstycke sitter det sen lösa kablar.

Om TS köper ISO kontakten på bilden nedan så kan han löda ihop den med kabeln som följde STEREON alltså INTE klippa i kablaget i bilen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-12a008896b39921aa6544227304788b2.jpg

4 Inlägg
28 juli 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Vad är det för märke på stereon, mer exakt?

Dumt nog så står det inte vad det är för märke på stereon, varken i medföljande manual eller på stereon, och på "feltemas" hemsida så är produktnamnet "car stereo" och det är allt... ialafall så är det den här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … reo-24685/

TBOC_Razor skrev:
Putteliten skrev:
TBOC_Razor skrev:

Nej ?

Jag har varit inne på "feltema" tidigare i veckan och frågat om de har någon typ av kablage som har iso som passar min renault men de har dom inte haft såvitt jag har fått veta ialafall, och när jag frågat om stereon så har dom påstått att det är tänkt att du ska kontaktera själv och som jag ser det då är det som att montera stereon permanent och dessutom riskera att ha sönder kablaget i bilen vilket jag inte vill (nämde tidigare att jag inte är så elektronisk eller teknisk av mig och gärna vill undvika saker så som att löda eller kontaktera själv då det är så gott som garanterat att jag har sönder något..

Det jag inte förstår är dock hur de inte kan finnas någon typ av adapter likt uttaget som finns på stereon, jag har aldrig sett uttaget innan och är van vid att det bara är att plugga in bilstereon i bilen men eftersom kablaget på stereon är helt annorlunda mot det i bilen så går det ju inte..

6 170 Inlägg
28 juli 2012
Putteliten skrev:
TBOC_Razor skrev:
Putteliten skrev:

Nej ?

Men snälla!!!?? Har du läst tråden från början eller? Jag har inte skrivit något om att klippa i bilens kablage.

TS skriver att han köpt en stereo på Biltema, till den stereon följde ett kontaktstycke som ska sitta i stereon som INTE är ISO. I detta kontaktstycke sitter det sen lösa kablar.

Om TS köper ISO kontakten på bilden nedan så kan han löda ihop den med kabeln som följde STEREON alltså INTE klippa i kablaget i bilen!

http://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-12a008896b39921aa6544227304788b2.jpg

Men osnälla!!!?? osv bla bla...

Jag vet vad du skrev och jag vet vad han skrev, har inte sagt något annat heller men ska han börja skarva så blir det i nio fall av tio bara skit då alla kör med dom där förbannade sockerbitarna och sockerbitar är lika pålitliga som en påtänd tjackpundare...

Att göra en ordentlig skarv med lödpenna är mer pilligt och kräver mer jobb än många vill lägga och en dålig lödning är lika illa som en sockerbitsskarv.

Så ja, min rekommendation är att han köper en färdig kabel istället för att hålla på och krångla med skiten.

Här har TS en färdig kabel som ska passa: http://www.kjell.com/sortiment/el/bilti … pin-p67594

Nittionio kronor och sen var det slutkrånglat.

4 Inlägg
28 juli 2012
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Putteliten skrev:
TBOC_Razor skrev:

Nej ?

http://www1.garaget.org/gallery/images/18/17257/17257-12a008896b39921aa6544227304788b2.jpg

Jag vet vad du skrev och jag vet vad han skrev, har inte sagt något annat heller men ska han börja skarva så blir det i nio fall av tio bara skit då alla kör med dom där förbannade sockerbitarna och sockerbitar är lika pålitliga som en påtänd tjackpundare...

Att göra en ordentlig skarv med lödpenna är mer pilligt och kräver mer jobb än många vill lägga och en dålig lödning är lika illa som en sockerbitsskarv.

Så ja, min rekommendation är att han köper en färdig kabel istället för att hålla på och krångla med skiten.

Här har TS en färdig kabel som ska passa: http://www.kjell.com/sortiment/el/bilti … pin-p67594

Skall åka till Kjell&co så fort det är möjligt, tackar så hemskt mycket för all hjälp smile

458 Inlägg
28 juli 2012
hawake skrev:
TBOC_Razor skrev:
Putteliten skrev:

Skall åka till Kjell&co så fort det är möjligt, tackar så hemskt mycket för all hjälp smile

Bara för att den har 16pins betyder det inte att den från kenwood kommer att passa. Konstansström kan vara växlad mot jord och vise versa.
Då är det säkrare för dig att köpa en iso hona med lösa ändar och köpa ett kit med kabelskotång och skarvhylsor från biltema.
Mvh John

6 170 Inlägg
28 juli 2012
Jonnsard skrev:
hawake skrev:
TBOC_Razor skrev:

Bara för att den har 16pins betyder det inte att den från kenwood kommer att passa. Konstansström kan vara växlad mot jord och vise versa.
Då är det säkrare för dig att köpa en iso hona med lösa ändar och köpa ett kit med kabelskotång och skarvhylsor från biltema.
Mvh John

Är dom mot förmodan ombytta så tar man en vanlig synål eller något liknande och petar ur dom två och växlar dom.

458 Inlägg
28 juli 2012
Får nog informera lite om att det finns löjligt många kontakter för spelare, vissa har två lite tjockare pins (huvudstift) på säg förexempel vänstersidan, på någon annan spelare sitter dom två på höger och vissa spelare har inga huvudstift alls.
Sedan är kontakterna många gånger olika på det viset att spärren kanske är för bred för ts spelare.
Jag säger fortf kabelskor för att det inte kan bli fel, lite krympslang över för 30 spänn på classe så är det isolerat och bra.

Mvh John

6 170 Inlägg
28 juli 2012
Jonnsard skrev:
Får nog informera lite om att det finns löjligt många kontakter för spelare, vissa har två lite tjockare pins (huvudstift) på säg förexempel vänstersidan, på någon annan spelare sitter dom två på höger och vissa spelare har inga huvudstift alls.
Sedan är kontakterna många gånger olika på det viset att spärren kanske är för bred för ts spelare.
Jag säger fortf kabelskor för att det inte kan bli fel, lite krympslang över för 30 spänn på classe så är det isolerat och bra.

Mvh John

Kjell har tre olika liknande kablar med 16-pinskontakt vilket är vad TS har. Kenwood, sony och en till jag inte kom ihåg vad den var till egentligen, skulle inte den till KW passa så gör nog en av dom andra två det.

Och ja, det finns många olika kontakter men minst tre av dom stora tillverkarna använder samma kontakt.

Passar inte kenwood-kabeln til TS stereo så ska jag äta upp min kvällsfika. Faktum är att jag gör det redan nu så har vi det avklarat wink

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 juli 2012
TBOC_Razor skrev:
Jonnsard skrev:
hawake skrev:

Mvh John

Är dom mot förmodan ombytta så tar man en vanlig synål eller något liknande och petar ur dom två och växlar dom.

Och DET är inte pilligt då? Jämfört med att löda eller använda runda skarvhylsor och klämtång roll
Men visst.....det är enkelt då man gjort det ngr ggr.....det säger jag inte emot wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

16 197 Inlägg
29 juli 2012
Lonefox skrev:
TBOC_Razor skrev:
Jonnsard skrev:
Mvh John

Och DET är inte pilligt då? Jämfört med att löda eller använda runda skarvhylsor och klämtång roll
Men visst.....det är enkelt då man gjort det ngr ggr.....det säger jag inte emot wink

orkar hålla på att stifta om kontakter när de e MYCKE enklare att skarva.  big_smile

jag skulle inte ens tänka tanken att sätta mig å stifta om,
Senast redigerat av evilaudio (29 juli 2012)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

5 198 Inlägg
29 juli 2012
Men va vissa ska krångla,,,lägg stereon i en kasse,,, åk till kjell... lägg stereon på disken och säg,,, jag ska ha en adapter som passar till stereon med samma koppling som denna ( visar orginalkopplingen till stereon) KLART,, Har dom så är det bra,, har dom inte så åker man till nån annan.

16 197 Inlägg
29 juli 2012
gamlingen skrev:
Men va vissa ska krångla,,,lägg stereon i en kasse,,, åk till kjell... lägg stereon på disken och säg,,, jag ska ha en adapter som passar till stereon med samma koppling som denna ( visar orginalkopplingen till stereon) KLART,, Har dom så är det bra,, har dom inte så åker man till nån annan.

fast bara för att kontaktstycket är samma så behöver de ju inte vara stiftat på samma plats.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sök