Vilka bilar tjänar man mest på att köpa, laga och sälja?

MrInsane
30 juli 2012 · 70 Inlägg

Dansken- skrev:

volvostridsvagn skrev:
Okej ja men tror man kan tjäna mest på lite nyare bilar 90-talare som golf mk3 och volvo 850, v70 osv
Jag tror jag kommer satsa på 90-talsbilar.
För samtidigt som man kan tjäna hyffsat på dem så kostar det inte så mycket att köpa in dem.
Finns det någon här som har erfarenhet av att sälja 850, v70 golf mk3 osv?

Se upp för rost i främre delen av framskärmerna på Volvo 850. Rosten kommer från insidan.

Bakluckorna är angripna dom med de har de varit på bägge mina tyvärr

Mattsson_91 Självlärd
30 juli 2012 · 3 083 Inlägg

MrInsane skrev:

Dansken- skrev:

volvostridsvagn skrev:
Okej ja men tror man kan tjäna mest på lite nyare bilar 90-talare som golf mk3 och volvo 850, v70 osv
Jag tror jag kommer satsa på 90-talsbilar.
För samtidigt som man kan tjäna hyffsat på dem så kostar det inte så mycket att köpa in dem.
Finns det någon här som har erfarenhet av att sälja 850, v70 golf mk3 osv?

Se upp för rost i främre delen av framskärmerna på Volvo 850. Rosten kommer från insidan.

Bakluckorna är angripna dom med de har de varit på bägge mina tyvärr

Av någon anledning så är det alltid framskärmar och baklucka som rostar. Och av någon anledning finns det plastskärmar att köpa till 850.

Men på tal om skärmarna. Att dom rostar beror det på att dom inte har någon innerskärm eller är det något fabrikationsfel från början?

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
volvostridsvagn
30 juli 2012 · 62 Inlägg

Jo toyotan är ju intressant man lär ju få lite samtal från invandrare.
Är väl dom dom oftast brukar köpa såna bilar annars är de väl äldre som köper gamla toyota bilar!
Finns ju bilhandlare som köper japanska bilar har hört talas om dom.
Tydligen  så exporterar dom bilarna utomlands!
Men har hört att dom är oseriösa?

volvostridsvagn
30 juli 2012 · 62 Inlägg

Kollade regnummret på toyotan men det kostar 1247 kr att ställa på den.
är väl pga av nå obetalda skatter.
Jag tycker man borde få bilen gratis typ.
Följer såna där skatteskulder på bilen med nya ägaren?

Mattsson_91 Självlärd
30 juli 2012 · 3 083 Inlägg

volvostridsvagn skrev:
Kollade regnummret på toyotan men det kostar 1247 kr att ställa på den.
är väl pga av nå obetalda skatter.
Jag tycker man borde få bilen gratis typ.
Följer såna där skatteskulder på bilen med nya ägaren?

Skatteskulder följer med bilen till nästa ägare ja.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
volvostridsvagn
31 juli 2012 · 62 Inlägg

Men Ford Mondeo da? dom brukar va ganska billiga typ två tre tusen för en Mondeo från slutet på 90-talet.
Dom borde man kunna fixa till å sälja för typ 7-10000 tusen kanske?

Munkis
31 juli 2012 · 1 636 Inlägg

850 är som aids, lätt att skaffa men omöjlig att bli av med tongue Håll dig borta från dom om du tänkt tjäna pengar på bilen tongue

770_EVOLVE GREASEMONKEY
31 juli 2012 · 822 Inlägg

aakesson skrev:
Om man kolla på Wheeler Dealer så går det att tjärna pengar på alla bilar gäller bara att hitta rätt bil i rätt skick

Fast dom går går ju +/- noll på 6 av 10 försäljningar .. ungefär ..

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
Krist
31 juli 2012 · 716 Inlägg

Bilar som är små och snåla tror jag mest på. Typ Golf, Clio(????), Polo, Skoda(Småbilarna). Turbomaskiner funkar men kan tänka mig lite svårare å sälja. Soppapriset styr som du vill tjäna lite smått själv hemma, satsa på små bilar med små motorer smile

Jag tex Köpte en golf häromdagen. Killen skulle dra utomlands, och tänkte med en bes skulle bilen säljas snabbt! Han fick några 2or, otillräckliga bromsar fram, avgaset behövde rostlagas vid katten och hängas upp, glapp i något i framvagnen(glömt namn). Så han satte ut på annons och jag slog till direkt. Gav honom 12000kr, han ville ha 16000, bromsar från skroten beställda i OK skick för en tusenlapp, glappet i framvagnen mekonomen runt 600. Avgaset ordna jag sj i garaget med lite rör jag hade över. Bilen kommer inte ha kostat mig mer än 15000 när den e klar. Det är en golf VI år 2003 som rullat strax under 18000mil. Den kommer ge lite cash...

Senast redigerat av Krist (31 juli 2012)

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
Richtenb
31 juli 2012 · 1 365 Inlägg

Folk får ju knappt sina ST200 bilar sålda för 15 000. Inte en jävel verkar vilja ha en mondeo....Vilket iofs är lite konstigt för det finns ju trots allt sämre bilar (kanske inte så många sämre dock)

volvostridsvagn skrev:
Men Ford Mondeo da? dom brukar va ganska billiga typ två tre tusen för en Mondeo från slutet på 90-talet.
Dom borde man kunna fixa till å sälja för typ 7-10000 tusen kanske?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Krist
31 juli 2012 · 716 Inlägg

Mondeo är väl helt Ok bil. Om man tänker kostnader i längden så är den en billig bil att äga. Kamkedja sitter på om inte jag missminner mig, och det är ett stort plus när man själv utför service/lagningar för att sen sälja. Delar finns det massor utav på skroten, så att laga blir heller inte så farligt..

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
davel
31 juli 2012 · 347 Inlägg

Om man nu kan tänka sig lägga lite mer pengar så finns det ett objekt som om man får dom till rätt pris alltid går att sälja verkar det som.

Gran Turismo tog in en gammal 911 Turbo från Usa. Totalt kostade det 180kkr med frakt och inregistrering osv. Försäkringsbolaget värderade den därefter till 250kkr.
Sen var det enheldel enkla fix på den men kommer tyvärr inte ihåg slutvärdet på bilen men det var en bit över 300kkr om jag inte minns fel.

Enda problemet är att det handlar om sånna summor som man kanske inte plockar fram och lägger på risk hursomhelst

Man kan iallafall för ett fint exemplar med bra historik få uppemot 500kkr big_smile

Senast redigerat av davel (31 juli 2012)

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
volvostridsvagn
1 augusti 2012 · 62 Inlägg

Vad tror ni om den här golf mk2:an?
Tror ni jag kan sälja den för 3-3500 kr om jag fixar den och skattar den?
Många studenter som inte har råd med törstiga bilar brukar köpa  golfar å Ford fiesta!
Här är den www.blocket.se/vasterbotten/Volkswagen_ … =2&w=1

Mattsson_91 Självlärd
1 augusti 2012 · 3 083 Inlägg

volvostridsvagn skrev:
Vad tror ni om den här golf mk2:an?
Tror ni jag kan sälja den för 3-3500 kr om jag fixar den och skattar den?
Många studenter som inte har råd med törstiga bilar brukar köpa  golfar å Ford fiesta!
Här är den www.blocket.se/vasterbotten/Volkswagen_ … =2&w=1

Om den är i gångbart skick och fin i lack och inredning så hade jag kunnat ge 4000-4500 om jag var ute efter en MK2

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
volvostridsvagn
1 augusti 2012 · 62 Inlägg

Sen vet jag inte om färgen är så fin dom brukar ju oftast vara röda golf mk2:orna
Men va spelar det för roll da det bästa med den är att den bara drar 0.5-0,6 per mil

Senast redigerat av volvostridsvagn (1 augusti 2012)

PerfectionR Japanese Engineering
2 augusti 2012 · 690 Inlägg

Om du har pengarna, Supra.

Med rätt kontakter kan du importera en US spec Supra från USA med en del saker att fixa (främst kosmetiska) väldigt billigt. Räknade själv vad det skulle kosta och vad bilen skulle kunna säljas för här i Sverige. Fick fram en ganska fin vinstsumma. I Sverige så känns det som om folk betalar vad som helst för att få en vänsterstyrd Supra smile

Kanske något att göra när man har tid och behov av pengar?

BMW M3 E46 är någonting att tänka över om man bor i UK. Priserna kommer stiga ganska snart och det finns gott om misshandlade exemplar som går att fixa med lite tid och vilja.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Waahlvik
2 augusti 2012 · 508 Inlägg

mb w123 kan du tjäna en slant på. köpte den jag har nu för 7 tusen lagt ut 4 och blivit bjuden 20 av flera

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
volvostridsvagn
2 augusti 2012 · 62 Inlägg

Okej men mb w124 da? Dom borde man kunna tjäna rätt bra på?
Det brukar finnas några såna på blocket ibland som kostar typ tretusen bara!
Undrar vilken motor som är populärast? diesel?

SportPilot Ubåtsingenjör
2 augusti 2012 · 7 232 Inlägg

PerfectionR skrev:
Om du har pengarna, Supra.

Med rätt kontakter kan du importera en US spec Supra från USA med en del saker att fixa (främst kosmetiska) väldigt billigt. Räknade själv vad det skulle kosta och vad bilen skulle kunna säljas för här i Sverige. Fick fram en ganska fin vinstsumma. I Sverige så känns det som om folk betalar vad som helst för att få en vänsterstyrd Supra smile

Kanske något att göra när man har tid och behov av pengar?

BMW M3 E46 är någonting att tänka över om man bor i UK. Priserna kommer stiga ganska snart och det finns gott om misshandlade exemplar som går att fixa med lite tid och vilja.

ge mig gärna den sida där det säljs us spec supror till humana priser ... kollar man på ebay.com så kostar de inte mycket mindre än vad de gör i sverige, så de e knappast lönt att importera

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mattsson_91 Självlärd
2 augusti 2012 · 3 083 Inlägg

volvostridsvagn skrev:
Sen vet jag inte om färgen är så fin dom brukar ju oftast vara röda golf mk2:orna
Men va spelar det för roll da det bästa med den är att den bara drar 0.5-0,6 per mil

Vanligaste färgen på Golf tvåan är röd och vit. Sen finns det några svarta också. Säkert fler färger som inte är lika vanliga

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang