4921
Sök

Saab 9-3 2.0T -98 Durrande ljud framifrån!

2 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
God dag allihopa!

Efter att ha kollat igenom en del gamla och nyare poster här på forumet så kände jag att jag vill göra en användare och beskriva ett problem och förhoppningsvis få det förklarat för mig, så "heads up" för färsking på bilforum!

Jag åkte iväg bra många mil för att köpa en Saab 9-3 2.0T -98, men när jag fick testköra den så märkte jag direkt att något inte stämde! När jag kom upp kring 50 km/h så började det durra/låta framme i bilen och steg bara i volym ju högre hastighet jag gick upp i! Den bästa förklaringen jag kan ge är att det lät PRECIS som om jag körde på den vitsträckade linjen som finns på vägarna, sånt kraftigt durrande!

Motorn gick hur bra som helst och växlarna med, det som fick mig att välja att åka hem tomhänt var att jag inte riktigt kunde klura ut vad felet kunde vara. Det lät inget mer eller mindre vid svängningar och slutade heller inte upphöra om jag kopplade ur och rullade, ljudet följde alltså bara med hastigheten.

Bilen blev besiktad i mars UA och inget bra att veta heller!

Kan detta vara ett otroligt kasst hjullager eller nåt? Jag uteslöt drivknut för jag tyckte inte det var så himla jättemekaniskt ljud som typ knack eller så.. Det enbart durrade! Det skakade heller inget i ratten eller att bilen drog åt nåt särskilt håll..

Nuvarande bilägaren sade att hon bara höjde upp volymen på stereon tills den överröstade det durrande ljudet...

Hjälp vore extremt tacksamt!

2 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
Bump!

Sök