Bmw E46 328ci beter sig konstigt, HJÄLP!

Akeson
30 juli 2012 · 4 Inlägg

Hej,

Min BMW E46 328ci har helt plötsligt börjat bete sig konstigt.

Bilen funkar perfekt så länge man gasar med bilen regelbundet. Om man exempelvis ligger och rullar bakom en bil i stan i några sekunder eller ställer sig på tomgång kan den helt plötsligt börja gå ojämnt och inte på alla cylindrar.

Om jag kommer till ett trafikljus ex. så måste jag varva till lite då och då för att bilen inte ska "komma i det läget" då den börjar misstända.

När bilen börjat misstända kan man bara starta om den så fungerar den perfekt igen.

När jag kopplar in datorn i bilen så får jag en felkod som kommer tillbaka om man står på tomgång för länge att cylinder 6 misständer.


Någon som vet vad felet kan vara?

Tycker det är hel skumt. Så länge jag har "varv" eller har gas så går den perfekt. Vid ca 10sec tomgång hamnar den i ett "läge" då den misständer. Startar jag om bilen går den perfekt igen.


Extremt tacksam för alla svar!

Mvh Mårten

BMW E46 328 "M-sport" (1999)
Richtenb
31 juli 2012 · 1 359 Inlägg

Spontant skulle jag säga luftmassemätaren men eftersom du inte har någon felkod för denna så skulle det kunna vara stift eller coilsen också. tändproblem brukar bli värre när motorn är varm så plocka ut stiftet i cylinder 6 och undersök hur det ser ut.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Zeggi
31 juli 2012 · 28 Inlägg

Richtenb skrev:
Spontant skulle jag säga luftmassemätaren men eftersom du inte har någon felkod för denna så skulle det kunna vara stift eller coilsen också. tändproblem brukar bli värre när motorn är varm så plocka ut stiftet i cylinder 6 och undersök hur det ser ut.

Håller med Richtenb, LMM var min första tanke.
Kolla tändstiftet, ser allting schysst ut, kopplar ur LMM och provkör, funkar bilen bättre utan LMM kopplad har du nog hittat felet.

Senast redigerat av Zeggi (31 juli 2012)

Alfa Romeo 156 GTA "Eiaculazione Precoce" (2004)
Akeson
31 juli 2012 · 4 Inlägg

Har bytt tändspole & tändstift på cylinder 6, glömde jag säga i tråden. =/

BMW E46 328 "M-sport" (1999)
Zeggi
31 juli 2012 · 28 Inlägg

Kan vara så att du har en felkod, vet exvis på min bil måste jag ta bort felkoden när jag byter en trasig LMM annars kommer blien utgå från att det är en trasig som sitter i även om det är en ny.

Har du möjlighet att gå in med en dator och ta bort koderna så skulle jag föreslå det först, provkör.
Får du samma fel, koppla upp dig igen och ta bort felkoderna och efter det koppla ur LMM, provkör igen.
Funkar bilen bättre utan LMM och felkoder så skulle jag säga att det är din LMM som är trasig.

kontrollera även så att du inte har olja i insuget så att din LMM inte är dränkt i olja, been there done that smile

Senast redigerat av Zeggi (31 juli 2012)

Alfa Romeo 156 GTA "Eiaculazione Precoce" (2004)
SlIdE
31 juli 2012 · 121 Inlägg

Har du kollat tratten som du trycker på tändstiftet? Vanligt fel iaf på E36 att packningen torkar och börjar läcka på ventilkåpan och då rinner det ner olja i tändstiftsbrunnarna och då kan gnistan hoppa ibland kan synas om det är mörkt och du skruvat bort kåpan så du ser ner.

Akeson
31 juli 2012 · 4 Inlägg

Har kört med bilen i 2 dagar nu trotts felet. Så länge jag gasar hela tiden + att om jag kommer till ett rödljus och måste stanna så gasar jag till lite då och då så funkar bilen galant.

Dock om jag inte gasar utan står på tomgång i kanske 10 sec så börjar den misstända och då måste jag starta om bilen igen om den ska börja gå på alla cylindrar igen =/

Ska kolla LMM till helgen!

BMW E46 328 "M-sport" (1999)
Mattias999
7 april 2023 · 1 Inlägg

Hej, Hittade du felet med bilen? Jag har nämligen exakt samma problem...

Mossan1
8 april 2023 · 2 805 Inlägg

11år gammal tråd, men jag förstår inte varför dom misstänkte LMM när den så specifikt misstände på Cyl nr6.

Men eftersom det är en trådkapning nu måste vi börja 100% från början:
Så stämmer ALLT in, eller bara symptomen?  Dvs finns felkod på cyl nr6 osv?  Vet du ej så är felkodsläsning steg 1.  Allt innan det är ganska poänglöst utom att leta uppenbara fel som brustna slangar, kablar, kontakter, osv...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang