Kan man anmäla detta?

Presidento Of World
3 augusti 2012 · 3 332 Inlägg

Har fått dörr uppslag på bilen och det blev faktiskt rätt stora märken och färg försvann

fan kan man inte öppna en dörr så ska man inte ha körkort... men aja till frågan

Kan man anmäla sånt? vet 100% säkert att det är bilen brevid som står på hyrd parkering då bilen är mörkröd och märken på dennes bil ochså finns där.

https://www1.garaget.org/archive/140/139292/237295/237295-2849529.jpg

EDIT: Fanns inga dörr uppslag på den dörren tidigare

Senast redigerat av opel_vectra_gts (3 augusti 2012)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
VolvoTobban
3 augusti 2012 · 2 Inlägg

Klart man kan anmäla det... Men polisen skulle nog inte göra så mycket...Fett med tråk när det blir sådära...

Volvo v70 "v70T5" (2005)
Presidento Of World
3 augusti 2012 · 3 332 Inlägg

Man tycker ju det! Får ta och försöka lösa det på ett bra sätt.. Hoppas ägaren till det andra fordonet är förstående!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Louksor
3 augusti 2012 · 1 915 Inlägg

Allt går att anmäla! Men om polisen bryr sig är en annan sak.......

Ta ett snack med bilens ägare om du vet vem det är, eller ta reda på det och se vad h*n säger.
Visa din bils skador o andra bilens skador som matchar med din bil och se om ägaren erkänner, annars hota med polisanmälan för smitning.
Vid en ev polisanmälan så även om det inte finns vittne(?) till själva olyckan, så om bilarna har skador som matchar, så är det rätt så bra bevis för att det är den andra bilen som orsakat skadan och i bästa fall (om du har tur) så kanske någon polis iaf läser igenom anmälan innan de lägger ned fallet. 

(jag har dålig erfarenhet av polisens hantering av anmälningar, blev blåst på ett hemmabiopaket(Tradera) för 1 år sedan, 2 olika poliser i olika län sa att det var solklart fall o de hade bra bevis av mina utskrift från mail osv med konversationer, betalningsuppgifter, löften osv, så de trodde det fanns stor chans att han skulle bli dömd för brottet, han var även välkänd av polisen sen förut o hade fler anmälningar på sig om då han hade blåst några andra samtidigt....
Sen kom det en 3e polis o la ned fallet med motiveringen, brott kan ej styrkas....)



Ersätter inte andra bilens ägare dina skador så har du 3 alternativ.
1. Betala självrisken själv (om du har vagnskada i din försäkring).
2. Köp en burk spackel, slippapper, grundfärg och lackfärg o klarlack och fixa det själv.
3. Anmäl till TFF och hoppas på det bästa.

Har du ett trovärdigt vittne på att bilen inte hade skador innan och foto på din o andra bilen som bevis, så kanske det kan bli godkänt av TFF, men då gäller det att ha bra bevis. Enbart ditt ord räcker inte.
http://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Ett … -parkerat/

Men tror det är svårt att få skadan godkänd av dom och få ersättning, krävs nog mkt bra bevis o vittnen.

Jag har aldrig haft med dom o göra, men en jag känner fick en parkeringsskada på sin S60 som inte ens var 1år gammal, på Ica Maxi här i stan.
Var en rejäl buckla på ena dörren och ägaren är väldigt pedant o håller sin bil i toppskick.
Han gjorde polisanmälan och sen anmälan till TFF.
Hans fru som var med vittnade om bilens skick innan och efter de handlade.
Men det blev avslag med motiveringen att vittnet inte var trovärdigt då det var hans fru.

Handläggaren på TFF sa att om dom skulle fått det godkänt och ersättning för skadorna så skulle ägaren ha bett någon på parkeringen som han ej var bekant med, att kolla på bilen för att se ev skador när han parkerade och sen även att den personen alternativt någon annan ej bekant kollade efteråt och den/dom vittnat om bilens skick innan och efter. Då hade de fått ersättning.
Han var jäkligt förbannad på TFF lång tid efter det...

Var iof några år sedan det hände, men tror inte det är nåt lättare att få ersättning nu.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
FordRSC Los geht's, Schumacher
4 augusti 2012 · 1 510 Inlägg

Bara ta ett snack med personen som står bredvid!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Presidento Of World
4 augusti 2012 · 3 332 Inlägg

Louksor skrev:
Allt går att anmäla! Men om polisen bryr sig är en annan sak.......

Ta ett snack med bilens ägare om du vet vem det är, eller ta reda på det och se vad h*n säger.
Visa din bils skador o andra bilens skador som matchar med din bil och se om ägaren erkänner, annars hota med polisanmälan för smitning.
Vid en ev polisanmälan så även om det inte finns vittne(?) till själva olyckan, så om bilarna har skador som matchar, så är det rätt så bra bevis för att det är den andra bilen som orsakat skadan och i bästa fall (om du har tur) så kanske någon polis iaf läser igenom anmälan innan de lägger ned fallet. 

(jag har dålig erfarenhet av polisens hantering av anmälningar, blev blåst på ett hemmabiopaket(Tradera) för 1 år sedan, 2 olika poliser i olika län sa att det var solklart fall o de hade bra bevis av mina utskrift från mail osv med konversationer, betalningsuppgifter, löften osv, så de trodde det fanns stor chans att han skulle bli dömd för brottet, han var även välkänd av polisen sen förut o hade fler anmälningar på sig om då han hade blåst några andra samtidigt....
Sen kom det en 3e polis o la ned fallet med motiveringen, brott kan ej styrkas....)



Ersätter inte andra bilens ägare dina skador så har du 3 alternativ.
1. Betala självrisken själv (om du har vagnskada i din försäkring).
2. Köp en burk spackel, slippapper, grundfärg och lackfärg o klarlack och fixa det själv.
3. Anmäl till TFF och hoppas på det bästa.

Har du ett trovärdigt vittne på att bilen inte hade skador innan och foto på din o andra bilen som bevis, så kanske det kan bli godkänt av TFF, men då gäller det att ha bra bevis. Enbart ditt ord räcker inte.
http://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Ett … -parkerat/

Men tror det är svårt att få skadan godkänd av dom och få ersättning, krävs nog mkt bra bevis o vittnen.

Jag har aldrig haft med dom o göra, men en jag känner fick en parkeringsskada på sin S60 som inte ens var 1år gammal, på Ica Maxi här i stan.
Var en rejäl buckla på ena dörren och ägaren är väldigt pedant o håller sin bil i toppskick.
Han gjorde polisanmälan och sen anmälan till TFF.
Hans fru som var med vittnade om bilens skick innan och efter de handlade.
Men det blev avslag med motiveringen att vittnet inte var trovärdigt då det var hans fru.

Handläggaren på TFF sa att om dom skulle fått det godkänt och ersättning för skadorna så skulle ägaren ha bett någon på parkeringen som han ej var bekant med, att kolla på bilen för att se ev skador när han parkerade och sen även att den personen alternativt någon annan ej bekant kollade efteråt och den/dom vittnat om bilens skick innan och efter. Då hade de fått ersättning.
Han var jäkligt förbannad på TFF lång tid efter det...

Var iof några år sedan det hände, men tror inte det är nåt lättare att få ersättning nu.

Okej tack för svaret, uppskattas!

Ska ta kontakt med ägaren idag då hon faktiskt bor i samma dörr uppgång så får vi se vad hon säger, en annan granne hade sett när hon öppna dörren skapligt hastigt för att ta ut en påse så det kanske finns chans att man får de fixat via henne/henns försäkring!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
4 augusti 2012 · 3 332 Inlägg

FordRSC skrev:
Bara ta ett snack med personen som står bredvid!

Tack för svar!

Jo men ska göra det idag smile får hoppas på det bästa!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
TouchOfRed Meldem
4 augusti 2012 · 4 137 Inlägg

Updatera oss om hur det går !  Ska bli intressant att veta.

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Dannemanz
6 augusti 2012 · 24 Inlägg

Var med om ett liknande fall för 2 år sedan. En dåvarande granne "trillade" in i min bil på fyllan och orsakade en ordentlig buckla ovanför tanklocket. Efter en veckas tid stoppade en annan granne mig och påpekade vad hon sett varpå jag konfronterar grannen i fråga, och hon erkänner. Det hela slutade med att hon betalade 1500 SEK för "självrisken" (som jag slapp, då morsan haft x antal skadefria år)

Slotnota: 1500 SEK fötjänst och en nylackad bil (de kunde ju inte bara lacka den ena sidan, det blir ju fell) smile
Morsan fick de 1500, inte mer än rätt dock.

Stå på dig och var säker! Smitning är allvarligt oavsett summa/händelse. En smitning är fortfarande en smitning!
- Glöm inte uppdatera oss hur det går!

Presidento Of World
6 augusti 2012 · 3 332 Inlägg

Människan svarar inte på tele, öppnar inte dörren när man knackar på heller... fast bilfan står brevid min hela tiden orörd har dubbel kollat märkerna på hennes bil, det stämmer verkligen överens , har även frågat grannen som sett det hela igen och ja.. men aja ska inte ge mig än..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
TouchOfRed Meldem
6 augusti 2012 · 4 137 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Människan svarar inte på tele, öppnar inte dörren när man knackar på heller... fast bilfan står brevid min hela tiden orörd har dubbel kollat märkerna på hennes bil, det stämmer verkligen överens , har även frågat grannen som sett det hela igen och ja.. men aja ska inte ge mig än..

Var envis, hoppas det lönar sig ! smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Dannemanz
6 augusti 2012 · 24 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Människan svarar inte på tele, öppnar inte dörren när man knackar på heller... fast bilfan står brevid min hela tiden orörd har dubbel kollat märkerna på hennes bil, det stämmer verkligen överens , har även frågat grannen som sett det hela igen och ja.. men aja ska inte ge mig än..

De flesta brukar backa om man hotar med polisanmälan för smitning.. Dessutom kan man "påtala" att man har ett vittne som sett allt.. Visst, det är en bluff men hur många synar i det läget.

Dock så hade jag försökt lösa det fredligt först! cool

Senast redigerat av Dannemanz (6 augusti 2012)

Presidento Of World
6 augusti 2012 · 3 332 Inlägg

Dannemanz skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Människan svarar inte på tele, öppnar inte dörren när man knackar på heller... fast bilfan står brevid min hela tiden orörd har dubbel kollat märkerna på hennes bil, det stämmer verkligen överens , har även frågat grannen som sett det hela igen och ja.. men aja ska inte ge mig än..

De flesta brukar backa om man hotar med polisanmälan för smitning.. Dessutom kan man "påtala" att man har ett vittne som sett allt.. Visst, det är en bluff men hur många synar i det läget.

Dock så hade jag försökt lösa det fredligt först! cool

jo men försöker lösa det på ett bra sätt! sen får vi se får väl anmäla eller..ah hota med det tongue

Har faktiskt riktigt vittne som såg det så ah tongue

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
TouchOfRed Meldem
6 augusti 2012 · 4 137 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

Dannemanz skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Människan svarar inte på tele, öppnar inte dörren när man knackar på heller... fast bilfan står brevid min hela tiden orörd har dubbel kollat märkerna på hennes bil, det stämmer verkligen överens , har även frågat grannen som sett det hela igen och ja.. men aja ska inte ge mig än..

De flesta brukar backa om man hotar med polisanmälan för smitning.. Dessutom kan man "påtala" att man har ett vittne som sett allt.. Visst, det är en bluff men hur många synar i det läget.

Dock så hade jag försökt lösa det fredligt först! cool

jo men försöker lösa det på ett bra sätt! sen får vi se får väl anmäla eller..ah hota med det tongue

Har faktiskt riktigt vittne som såg det så ah tongue

Du ska inte lita på att han lägger sig om du hotar med polisanmälan, för många folk så är det bara en polisanmälan.
Och jag skulle tro att anmäler du så händer inte ett jote.
För dom vet att polis inte gör något åt småsaker.

Vill inte låta negativ, men tror faktiskt att det är så det kommer utspela sig tyvärr.. hmm

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Presidento Of World
6 augusti 2012 · 3 332 Inlägg

TouchOfRed skrev:

opel_vectra_gts skrev:

Dannemanz skrev:

De flesta brukar backa om man hotar med polisanmälan för smitning.. Dessutom kan man "påtala" att man har ett vittne som sett allt.. Visst, det är en bluff men hur många synar i det läget.

Dock så hade jag försökt lösa det fredligt först! cool

jo men försöker lösa det på ett bra sätt! sen får vi se får väl anmäla eller..ah hota med det tongue

Har faktiskt riktigt vittne som såg det så ah tongue

Du ska inte lita på att han lägger sig om du hotar med polisanmälan, för många folk så är det bara en polisanmälan.
Och jag skulle tro att anmäler du så händer inte ett jote.
För dom vet att polis inte gör något åt småsaker.

Vill inte låta negativ, men tror faktiskt att det är så det kommer utspela sig tyvärr.. hmm

Ne i värsta fall blir det väl så! fram över så ställer jag mb:n ute på gatan iaf...mindre risk för dörr uppslag där.

så tänkte jag ställa Opeln där röd som den är så syns märken lätt..blire på den ochså så får jag fan ta det med henne då hon kommer ut! någon gång måste jo hon ut.. tongue

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
TouchOfRed Meldem
6 augusti 2012 · 4 137 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

TouchOfRed skrev:

opel_vectra_gts skrev:

jo men försöker lösa det på ett bra sätt! sen får vi se får väl anmäla eller..ah hota med det tongue

Har faktiskt riktigt vittne som såg det så ah tongue

Du ska inte lita på att han lägger sig om du hotar med polisanmälan, för många folk så är det bara en polisanmälan.
Och jag skulle tro att anmäler du så händer inte ett jote.
För dom vet att polis inte gör något åt småsaker.

Vill inte låta negativ, men tror faktiskt att det är så det kommer utspela sig tyvärr.. hmm

Ne i värsta fall blir det väl så! fram över så ställer jag mb:n ute på gatan iaf...mindre risk för dörr uppslag där.

så tänkte jag ställa Opeln där röd som den är så syns märken lätt..blire på den ochså så får jag fan ta det med henne då hon kommer ut! någon gång måste jo hon ut.. tongue

Haha.
Annars sätter du såna där "små" svarta plastmanicker so täcker halva dörren. Dom är väl till för att skydda mot dörruppslag, inte sant?

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Presidento Of World
6 augusti 2012 · 3 332 Inlägg

TouchOfRed skrev:

opel_vectra_gts skrev:

TouchOfRed skrev:

Du ska inte lita på att han lägger sig om du hotar med polisanmälan, för många folk så är det bara en polisanmälan.
Och jag skulle tro att anmäler du så händer inte ett jote.
För dom vet att polis inte gör något åt småsaker.

Vill inte låta negativ, men tror faktiskt att det är så det kommer utspela sig tyvärr.. hmm

Ne i värsta fall blir det väl så! fram över så ställer jag mb:n ute på gatan iaf...mindre risk för dörr uppslag där.

så tänkte jag ställa Opeln där röd som den är så syns märken lätt..blire på den ochså så får jag fan ta det med henne då hon kommer ut! någon gång måste jo hon ut.. tongue

Haha.
Annars sätter du såna där "små" svarta plastmanicker so täcker halva dörren. Dom är väl till för att skydda mot dörruppslag, inte sant?

jo såna har jag ochså tänkt på, men dom skyddar väl inte mitten på dörren? tongue

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
TouchOfRed Meldem
6 augusti 2012 · 4 137 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

TouchOfRed skrev:

opel_vectra_gts skrev:

Ne i värsta fall blir det väl så! fram över så ställer jag mb:n ute på gatan iaf...mindre risk för dörr uppslag där.

så tänkte jag ställa Opeln där röd som den är så syns märken lätt..blire på den ochså så får jag fan ta det med henne då hon kommer ut! någon gång måste jo hon ut.. tongue

Haha.
Annars sätter du såna där "små" svarta plastmanicker so täcker halva dörren. Dom är väl till för att skydda mot dörruppslag, inte sant?

jo såna har jag ochså tänkt på, men dom skyddar väl inte mitten på dörren? tongue

Det har du nog rätt i.
Dom är nog till för att skydda ägarens dörr när han slår upp dörren i en annan bil? neutral
Fyfan, nu kom vi på dom !

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Germax
7 augusti 2012 · 12 086 Inlägg

Parkera bakom hennes bil, då kommer hon nog kontakta dig istället.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang