Nu blir man fundersam?? volvo 850 t5

nikke3D
4 augusti 2012 · 54 Inlägg

Hej!!

har ett jävla problem här..

hade en pysventil som vi skruva upp lite för skojs skull, dock lite för mycket så den flög åt helvete.

Nu köpte jag en ny och satte dit, nej den ladda bara 0.6 bar nu och innan ca 1.1 - 1.2,  det är samma modell på pysventilen, Jag har testat allt känns det som och ändå så blir det antingen 0.4 eller 0.5-6 i ladd,

Har provat följande,

dragit slangen från WG och då ska den ladda MAX men den laddar ändå bara 0.4,
kopplat som innan och ställt upp skruven på max, nejdå den laddar bara 0.5-6, så en liten prestanda ökning "woho"
skruvat ut och in wastegatestången nejdå inget där heller.
kollat alla slangar och ingen läcka...

vad kan vara fel? vad finns mer att testa?    har testat massa slangar osv och kopplat in så å så nejdå ingen ökning... tråkigt som tusan,   och nej det är inget fel på turbon den laddar fint och stabilt, och den är chippad

alltså det är en volvo 850 t5 -94,   blir galen på detta felet! någon som har råkat ut för samma eller kan komma med förslag så uppskattas detta ENORMT mycket!

tack på förhand...

mvh Niklas !

Volvo 850 "bettan" (1994)
snoddas
4 augusti 2012 · 1 142 Inlägg

är inte helt 100% på de här men de kan inte vara så att din dumpventil pajja ? har för mig ja hade likadant på min 9000 ja hade förr

Mack Forum- och sitemoderator
4 augusti 2012 · 26 157 Inlägg

Uhm..hur har du gjort med magnetventilen då?

Senast redigerat av Mack (4 augusti 2012)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Drunk A.Sörman
4 augusti 2012 · 1 299 Inlägg

drar du slangen till wg å bara får 0.4 då bör du ju ha ett läckage någonstans.

Sen finns det ofta två ändar på en pysventil stor å liten vänder man den åt felhåll så brukar man få typ 0.5 iladd

twin_cam Smålänning
4 augusti 2012 · 7 877 Inlägg

Magnetventilen då?

Skulle tro du har läckage nånstans men en bil med magnetventil ska du inte pysa upp, då försöker den desperat reglera ner trycket...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
mannen11
4 augusti 2012 · 32 Inlägg

har du kollat slangen mellan turbon o tryckröret den lilla slang biten där brukar spricka. o då kommer du inte få mer ladd än så och hörs inte när du kör heller..

Marlboroman
4 augusti 2012 · 8 233 Inlägg

Kass wastegate? Är ju bara att prova och dra i stången, du ska behöva ta i en hel del för att kunna dra stången utåt från klockan.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
nikke3D
4 augusti 2012 · 54 Inlägg

snoddas skrev:
är inte helt 100% på de här men de kan inte vara så att din dumpventil pajja ? har för mig ja hade likadant på min 9000 ja hade förr

Ja kanske det?  för innan när man släppte gasen så lät det genom luftfiltret ett "snurrande ljud"  och nu pyser den haah!

Volvo 850 "bettan" (1994)
nikke3D
4 augusti 2012 · 54 Inlägg

Marlboroman skrev:
Kass wastegate? Är ju bara att prova och dra i stången, du ska behöva ta i en hel del för att kunna dra stången utåt från klockan.

den är hård !

Volvo 850 "bettan" (1994)
nikke3D
4 augusti 2012 · 54 Inlägg

mannen11 skrev:
har du kollat slangen mellan turbon o tryckröret den lilla slang biten där brukar spricka. o då kommer du inte få mer ladd än så och hörs inte när du kör heller..

Det ska jag ut och kolla !! smile

Volvo 850 "bettan" (1994)
nikke3D
4 augusti 2012 · 54 Inlägg

twin_cam skrev:
Magnetventilen då?

Skulle tro du har läckage nånstans men en bil med magnetventil ska du inte pysa upp, då försöker den desperat reglera ner trycket...

ja men det funkade ju innan? hmm

Volvo 850 "bettan" (1994)
nikke3D
4 augusti 2012 · 54 Inlägg

Drunk skrev:
drar du slangen till wg å bara får 0.4 då bör du ju ha ett läckage någonstans.

Sen finns det ofta två ändar på en pysventil stor å liten vänder man den åt felhåll så brukar man få typ 0.5 iladd

testat båda hållen, ingenting hmm

Volvo 850 "bettan" (1994)
nikke3D
4 augusti 2012 · 54 Inlägg

Mack skrev:
Uhm..hur har du gjort med magnetventilen då?

hur menar du då?

Volvo 850 "bettan" (1994)
Drunk A.Sörman
4 augusti 2012 · 1 299 Inlägg

Hur har du kopplat då?smile Efter som du kör med pysventil så antar jag att det bara är en slang kvar på magnetventilen? å pluggat dom två tomma anslutningarna?

smekallracing
4 augusti 2012 · 385 Inlägg

jag som hjälper han...
1. kollat wg den funkar
2. kopplat ur wg laddar 0,4-0,6
3. allt kopplat som vanligt 0,6
4. ska man kolla tryckrör och dump ngt mer tips?
5. han ska ju skenladda när man drar ut slangen till wg även fall styrboxen styr magnetventlien då ju... så fel på chioppet kan man väl utesluta?

börn i varje hörn är fett rätt;)
BMW e36 dubbelturbo "besten" (1992)
Marlboroman
4 augusti 2012 · 8 233 Inlägg

Provat att lossa downpipe från avgashuset ifall något i avgassystemet bromsar? Igensatt katalysator till exempel?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
smekallracing
4 augusti 2012 · 385 Inlägg

iof inte men låter inte som att ngt skulle vara igensatt där.... men har en fråga... en polare och jag körde hans saab då hans avgas släppte vid flexiröret och den började skenladda.. vfr? kan man prov detta på 850in med och se fall det blir ngn skillnad på laddet?

Marlboroman skrev:
Provat att lossa downpipe från avgashuset ifall något i avgassystemet bromsar? Igensatt katalysator till exempel?

börn i varje hörn är fett rätt;)
BMW e36 dubbelturbo "besten" (1992)
nikke3D
4 augusti 2012 · 54 Inlägg

Nu hitta jag felet!!! , var slangen från intercoolern som det var ett hål i ! väldigt dolt,  så nu laddar den som det ska ! tack alla för att ni var så vänliga att svara tusen tack!! smile

Volvo 850 "bettan" (1994)
smekallracing
4 augusti 2012 · 385 Inlägg

gött big_smile hur lagade du?

nikke3D skrev:
Nu hitta jag felet!!! , var slangen från intercoolern som det var ett hål i ! väldigt dolt,  så nu laddar den som det ska ! tack alla för att ni var så vänliga att svara tusen tack!! smile

börn i varje hörn är fett rätt;)
BMW e36 dubbelturbo "besten" (1992)
nikke3D
4 augusti 2012 · 54 Inlägg

smekallracing skrev:
gött big_smile hur lagade du?

nikke3D skrev:
Nu hitta jag felet!!! , var slangen från intercoolern som det var ett hål i ! väldigt dolt,  så nu laddar den som det ska ! tack alla för att ni var så vänliga att svara tusen tack!! smile

haha silvertejp! tills på måndag! wink

Volvo 850 "bettan" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang