4503
Sök

M52B20 med spartspärr, HJÄLP

718 Inlägg
5 augusti 2012
Trådstartare
Hejsan alla meckare.
Det är såhär att har lagt i en BMW M52B20 motor i en Volvo 240. Så jag köpte motorn, el system till motor, växellåda och allt sånt. Men nu har jag kommit fram till att där är startspärr.
Frågan är ju om det finns någon som har bytt till en annan box utan spärr?
Te.x passar M50B20 ifrån -93 på den motorn? Är det någon som har gjort det? Har kollat runder lite och alla säger olika att man får byta hela el system till en M50 och en annan säger att det går att byta box och en massa.
Går ju att ta en box, nyckel och sånt ifrån en och samma bil så startspärren går bort men det känns svårt att hitta.
Super tacksam för svar och all hjälp jag kan få.

Länk till forumet om 240in om någon är intresserad av att kolla:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=251255

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime

...has left the building...
4 474 Inlägg
5 augusti 2012
Du får ta motronicboxen (motorns styrbox), EWS-boxen ("immon") o kanske lite till från en o samma bil för att få det att funka. Lättast är väl att höra med den du köpte motorn av om han har dessa grejer?

Edit: Verkar finnas 2 M52B20 i Helsingborg: http://www.returbilen.se/category.html? … &anl=3
Senast redigerat av dawwe (5 augusti 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

718 Inlägg
5 augusti 2012
Trådstartare
Nej den bilen är ju tyvärr skrotad det är det som är illa som fan. Men då får jag kanske hitta en BMW och ta alla dom delarna ifrån.
Ja men dom kanske inte sparar nyckel och sådant ifrån bilarna på returbilen.
Men kan man inte ta en annan box då?

Rust is not a crime

4 474 Inlägg
5 augusti 2012
EWS boxen är "synkad" med motorns styrbox. Det påstås att man kan kanske synka en beggad EWS box, medans andra (BMW) säger att boxen måste vara ny. Nycklarna brukar ligga slängda i bilen, har man tur så ligger de kvar...
För att synka EWS behöver man rätt avancerad mjukvara, dvs typ CarSoft, men det heter något annat i detta fall...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

4 474 Inlägg
5 augusti 2012

718 Inlägg
5 augusti 2012
Trådstartare
dawwe skrev:
EWS boxen är "synkad" med motorns styrbox. Det påstås att man kan kanske synka en beggad EWS box, medans andra (BMW) säger att boxen måste vara ny. Nycklarna brukar ligga slängda i bilen, har man tur så ligger de kvar...
För att synka EWS behöver man rätt avancerad mjukvara, dvs typ CarSoft, men det heter något annat i detta fall...

Ja jag har kollat upp det också det skulle kosta 3000:- för att fixa boxen. Men snackade med en kille som sa att man kunde ta en annan box och den skulle fungera. Men det är surt att lägga ut pengar om det sen inte fungerar ju.
Börjar redan bli lite trött på det.
Tack för länken ska se om jag hittar något.

Rust is not a crime

718 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
Någon som har några tips till denna tråden eller?
Måste få igång bilen innan vallåkra helst så all hjälp är till det bättre!
Tacksam för svar.

Rust is not a crime

Sök