Vill ha lite råd och tips om turbokonvetering av bmw e30

Yacco
5 augusti 2012 · 124 Inlägg

har nu tröttnat på alla gamla volvo bilar så ska så småningom köpa mig en bmw e30 och plocka ur motorn som senare ska renoveras och turbokonverteras så har lite frågor om vilken av bmws motorer är bäst att turbokonvertera och vilka motorer som passar i e30 modellen:)

MVH Jacob

Marlboroman
5 augusti 2012 · 8 234 Inlägg
Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
bumpe Lastbilsmekaniker
8 augusti 2012 · 3 878 Inlägg

Budget? 5.000-200.000
Effektmål? 200-1000+whp
Användningsområde? Åka 8sec på klistrat 402m eller kunna låna ut till flickvännen?
Skiljer ju en hel del på vad man ska rekommendera!

Men visst, en helsmidd S50B32, riktigt raceaggregat + vipec så har du ju en fin början men ska man göra allt vettigt så stannar det ju sällan vid 5-siffrigt för motorbygget och sen ska man ha chassi och drivlina till det!

Vet att det finns folk som kommer hävda att jag har minsann byggt för XXX kr, jag kan slänga ihop något halvsnikigt för billiga pengar med.

MEN det man bör ha i tanken är att det skiljer mycket på motor och motor även om båda har samma toppeffekt!
Register, laddtrycksuppbyggnad, gasrespons, gång vid låg/mellan register/last, tomgång, kallstart, driftsäkerhet, bränsleförbrukning kan vara väldigt viktiga aspekter beroende på hur noggrann/kräsen man är.

MVH Hampus

henke_92 TBM NINJA
10 augusti 2012 · 917 Inlägg

m50b25 blir nog effektivast för pengarna, finns rätt lätt å hitta för 3-4 tusen
sen en snurra å ett sprut och allt därefter lär väl gå på en 15-20 tusen om du snålar och har många snälla kompisar

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang