Saab 9000 aero -98 slår ifrån vid gaspådrag

Lilljegern däcksparkare
7 augusti 2012 · 1 046 Inlägg

Har en saab 9000 aero från -98 som används dagligen, men då det är en hyffsad maskin under huven vill man ju använda den ordentligt ibland. roll

Men då man gasar tills den laddar ordentligt (har ej kollat laddtryck ordentligt) slår den ifrån. Jag och min far har kommit fram till att det är magnetventilen som spökar för oss.. Farsan undrar då om nån har en skiss eller liknande för vad som kommer in genom vilken slang.. hmm

och om man skulle sätta i en plugg med ett litet litet hål i så det tog tid innan laddtrycket kom fram, skulle detta skada motorn/turbon på något sätt? (det borde ju göra att den skenladdar.. väl?)  smile

MVH

Motor utan turbo suger >.>
Saab 9000CSE "2.3T aero Classic" (1998)
Snurriis
7 augusti 2012 · 761 Inlägg

ryck wastgateslangen så borde den skenladda smile

Lilljegern däcksparkare
7 augusti 2012 · 1 046 Inlägg

okey, tack smile

Vet du/någon en bra sida att beställa ny magnetventil på? big_smile (förutom speedparts)

MVH

Motor utan turbo suger >.>
Saab 9000CSE "2.3T aero Classic" (1998)
Snurriis
7 augusti 2012 · 761 Inlägg

maptun , nordic uhr och bsr

snaku
7 augusti 2012 · 155 Inlägg

Står uppmärkt på slangarna. W, C och R tror jag det är. Wastegate, Compressor och vad R nu står för om det är ett R.

Hur som helst, när du skriver slår ifrån, hur menar du då? Är bilen trött eller är det som om du "kör in i en vägg". Eftersom det är en aero så har du ju en laddtrycksmätare i bilen. Hur långt går denna? Är bilen trimmad?
Om bilen klipper, dvs "kör in i vägg syndromet" så beror det på skenande laddtryck! Detta kan orsakas av flera anledningar men en vanlig orsak är att du har ett läckage någonstanns eller att wastegaten kärvar.

Det som händer är att tryckvakten går in och bryter för att skydda motorn. Minns inte om det är tändningen eller bränslet den stänger av.

Går att kolla om magnetventilen är inblandad genom att sätta en slang mellan kompressorn och wastegate. Då ska bilen gå på Grund Ladd Tryck "GLT". Går även att testa det genom att koppla ur magnetventilen (kontaktstycket, absolut INTE slangarna) eller dra ur säkring #5.

Senast redigerat av snaku (7 augusti 2012)

Saab 9-3 Viggen "Nordic" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang