5665
Sök

Klonkande/kluckande ljud från bakvagn Suzuki Baleno-98

3 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
Hej,

Har nylige köpt en Suzuki Baleno -98 (3-dörrars). Efter att ha kört över en del ojämnheter har jag börjat höra ett klonkande /kluckande ljud från bakvagnen. Trodde först det var något som låg och slog vid reserv däcket, men nu har det börjat låta även vid körning på jämn yta. Ljudet är inte konstant utan tycks komma lite då och då. Den har gått ca 11000 mil och bromsbackar bak skall vara bytta av den tidigare ägaren för inte allt för många mil sedan. har kört den ca 10 mil sen jag köpte den, men först idag jag hört ljudet.

Tacksam för all info/hjälp.

Ljud freak !
928 Inlägg
9 augusti 2012
Kolla så inte bakvagns bryggan är upp rostad ! Det är väldigt vanligt på baleno ! Sålt ett gäng sådan bakvagnar !

3 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
Nyligen besiktigad UA. Borde dem inte sett det om det var så illa?
Kan man se detta lätt själv?

6 716 Inlägg
9 augusti 2012
UA kan vara lögn ibland, även om pappret skulle vara blankt. Finns vissa som lämnar muntlig 2a (Yrkesfel dock) eller ignorerar små fel.
Polare köpen en Hyundai Coupe som var tyst under provkörning..börjare knacka om bägge drivaxlarna 2 dagar senare, fanns inget gummi alls kvar och på besiktningen stod det inget om att damaskerna var trasiga..eller att tanken satt uppe med snöre..eller att saprklådorna var rostiga + hål i...

Kolla så inget K-stag glappar eller avgasrörs upphängningen lossats.
Senast redigerat av Malheus (9 augusti 2012)

De/Dem

3 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
Lyssnade lite till just nu, och det låter även runt 20-40 kmh, speciellt i upp och nedförsbacke när man gasar på lite efter växling...

Även en antydan till ett litet skrapljud, som om nått skulle ligga mot nånstans. Ej avgasrör.
Kan inte vara hjullager eller dämpare?

6 716 Inlägg
9 augusti 2012
Hissa upp och vika radielt och axielt på hjulen..Hjullager brukar dock låta mer och mer ju fortare du kör.

De/Dem

Sök